ETT HAKK OPP: Med et freshere design, større kraft og gode kjøreegenskaper gjør Ford sin elektriske Mustang mer attraktiv med GT-varianten.
ETT HAKK OPP: Med et freshere design, større kraft og gode kjøreegenskaper gjør Ford sin elektriske Mustang mer attraktiv med GT-varianten.

Prøvekjørt: Ford Mustang Mach-E GT

Endelig en Mustang som lever opp til navnet

Mange rynket på nesa da Ford valgte Mustang til sin elbil-inntreden. Nå følger Ford opp med en GT-utgave som spiller sterkere på klassiske Mustang-egenskaper.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Kjørefølelse, veigrep

MINUS:

Pris, bagasjeplass

ROVINJ (Motor): Mustang Mach-E har vært en dundrende suksess for Ford, ikke bare i elbil-elleville Norge.

Med en elektrisk utgave av sportsikonet bykset Ford fra baktroppen til fremste rekke i elbil-skiftet som nå preger bilmarkedene stadig sterkere i mange land, ikke minst er den viktig i det amerikanske hjemmemarkedet.

Men var Mach-E egentlig en ekte Mustang?

Ford Mustang Mach-E GT

  • Pris fra–til: Kr. 635.000–658.000 (eks. frakt og levering).
  • Drivlinje: Elektrisk, firehjulsdrift, to motorer. 358 kW/487 hk. 860 Nm.
  • 0–100 km/t: 3,7 sek. Toppfart: 200 km/t.
  • Rekkevidde (oppgitt): 500 km (batteri 98,7 kW)
  • Forbruk (oppgitt): 20 kWt/100 km.
  • Maks ladeeffekt (oppgitt): 150 kW.
  • Ladetid (oppgitt): 45 min. (10–80 prosent).
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (mm): 4743/1881/1613/130.
  • Hengervekt: 750 kg (tilvalg).
  • Bagasjerom: 502 liter (lastet til hattehylle, inkl. frunk på 100 liter).
  • Dekkdimensjon: 245/45 R20.
  • Konkurrenter: Tesla Model Y Performance, VW ID.4 GTX og Skoda Enyaq iV80X.

Stillegående som en robotklipper og med akselerasjon på 1980-tallsnivå?

Når Ford nå slipper Mustang Mach-E GT, er det en versjon av Mach-E som er piffet opp slik Mustanger skal piffes. Eller kanskje rettere:

En Mustang Mach-E slik en elektrisk Mustang skulle vært i utgangspunktet. Vesentlig raskere akselerasjon og kraftig forbedrede kjøreegenskaper er matchet med GT-styling og sportsseter.

Det kan være et svært konkurransedyktig alternativ for mange av dem som vurderer en elektrisk Ford.

En ekte storebror

Det er ikke så opplagt hvem Mach-E GT best skal sammenliknes med.

I mange sammenhenger trekkes Tesla Model Y, VW ID.4 GTX og kanskje Skoda Enyaq frem i et konkurransebilde.

Med tanke på hvilke justeringer Ford faktisk har gjort, er Long Range-utgaven av den ordinære Mach-E-modellen med firehjulstrekk et riktigere utgangspunkt:

GT leverer en maksimal effekt på 487 hk (mot 351 hk på Mach-E AWD LR), med et dreiemoment som er løftet fra 580 til 860 Nm.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er puffet fra 5,1 til 3,7 sekunder.

Samtidig er bilen senket nesten to cm, slik at tyngdepunktet er lavere. GT er en cm lavere og tre cm høyere, ellers har bilene samme mål. Mach-E GT kommer med større dekk som standard (opp fra 19 til 20 toms).

Mach-E er i utgangspunktet en bil med gode kjøreegenskaper, og i GT-versjonen er denne dynamikken forbedret betraktelig.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPJUSTERT:</span> Mach-E GT er tre cm høyere enn ordinære Mustang Mach-E.
OPPJUSTERT: Mach-E GT er tre cm høyere enn ordinære Mustang Mach-E.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POPULÆR:</span> Det er registrert over 5000 nye Mach-E i årets ni første måneder.
POPULÆR: Det er registrert over 5000 nye Mach-E i årets ni første måneder.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DEN LILLE FORSKJELLEN 1:</span> Integrerte luftekanaler (nede på hver side av fronten) og en redesignet grill er de største visuelle forskjellene på GT og ordinære Mach-E (nederst).
DEN LILLE FORSKJELLEN 1: Integrerte luftekanaler (nede på hver side av fronten) og en redesignet grill er de største visuelle forskjellene på GT og ordinære Mach-E (nederst).
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DEN LILLE FORSKJELLEN 2:</span> Ponnien på baklokket på ordnære Mach-E er byttet ut med to store bokstaver på GT.
DEN LILLE FORSKJELLEN 2: Ponnien på baklokket på ordnære Mach-E er byttet ut med to store bokstaver på GT.

Økt forbruk

Forbruket er noe høyere (20 kWt/100 km mot 18,7), og rekkevidden marginalt kortere (500 km mot 540). Batteristørrelse (88 kWt netto) og ladefart er omtrent lik.

I interiøret er forskjellen først og fremst sportssetene (Ford Performance), som kommer som standard. De er gode, med støtte rundt skuldrene, 8-veis elektrisk justering og minne i førerseteinnstillingene.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIKE SOM BÆR:</span> Førermiljøet er nesten uendret, utover noen semskede detaljer og et eget-definert listdesign.
LIKE SOM BÆR: Førermiljøet er nesten uendret, utover noen semskede detaljer og et eget-definert listdesign.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPORTSSETER:</span> GT kommer med Fords såkalte «performance» sportsseter.
SPORTSSETER: GT kommer med Fords såkalte «performance» sportsseter.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEGRENSNINGER:</span> Bagasjerommet er på beskjedne 402 liter, men det er ytterligere 100 i frunken foran.
BEGRENSNINGER: Bagasjerommet er på beskjedne 402 liter, men det er ytterligere 100 i frunken foran.

Utvendig har GT-modellen svarte speilhus, svart tak (panorama glasstak er tilvalg) og lakkerte hjulbuer i bilens farge. Fronten er endret noe, og på baklokket troner en GT-logo.

For et trenet øye er ulikhetene åpenbare, men det er først og fremst egenskapene på veien som gjør GT til et meningsfullt alternativ til den rimeligere versjonen det allerede er noen tusen av på norske veier.

Rekordrask

Mach-E GT har den raskeste akselerasjonen på en femseter fra Ford noensinne, og den leverer nesten 15 prosent mer dreiemoment enn superbilen Ford GT, merkets ultra-høy-prestasjonsmodell.

I USA lanseres Mach-E GT i to utgaver, GT og GT Performance. I Europa er det bare Performance-varianten som kommer i salg.

GT-utgaven kommer med adaptive dempere og et bremsesystem som forsterker respons og agilitet fra sportsbiluniverset.

Drivlinjen er kalibrert slik at en større del av dreiemomentet kommer på bakhjulene enn på de andre Mach-E-variantene, noe som bidrar til at maks dreiemoment kommer allerede etter 0,5 sekunder.

Utemmet, takk

Den kommer med spesialutviklede P Zero-dekk fra Pirelli som standard. Opplevelsen fra testkjøring på tørre veier i Kroatia var god.

Mach-E GT kommer med tre kjøremodus for kjøring på vei – «stille», «aktiv» og «utemmet».

I tillegg kommer et «helt utemmet»-alternativ for kjøring på bane.

Forbruket er det samme i alle de tre modusene, men regenereringen er vesentlig høyere i «utemmet». Samtidig er det vanskelig å underslå at «utemmet» legger til rette for å gi ekstra gass: responsen er mer aggressiv, og kjørelyden gir assosiasjoner til det som en gang var.

KLAR TIL TEST:
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR TIL TEST: </span>Motor var på testkjøring i Kroatia, der Ford har rigget et batteri GT-modeller i fargene «Grabber Blue» og «Cyber Orange».
KLAR TIL TEST: Motor var på testkjøring i Kroatia, der Ford har rigget et batteri GT-modeller i fargene «Grabber Blue» og «Cyber Orange».

Vrien pris

Prismessig har Ford plassert GT-utgaven passelig kinkig til.

Om lag 70 prosent av alle som har kjøpt en Mustang Mach-E i Norge, har valgt den toppspekkede varianten av AWD Long Range til 589.000 kroner.

Mach-GT kommer med innstegspris på 635.000 kroner. Eneste tilvalgsmuligheter er panoramatak og lakkalternativer som løfter den fullspekkede versjonen til 658.000 kroner – alle priser eks. frakt. For den noe rimeligere Tesla Model Y er spennet fra vanlig Long Range til Performance-utgaven på 55.000 kroner.

Og spranget hos Ford er ikke større enn at GT nok vil friste mange som mener Mustang på alvor.