ØKONOMISK SMART: Mobilitetsobjektet, som Citroën kaller kjøretøyet, snarere enn bil, er ekstremt billig å produsere – det er tenkt økonomi fra grunnen av. Eksempel: Samme dør passer både på høyre og venstre side. Foto: Knut Moberg
ØKONOMISK SMART: Mobilitetsobjektet, som Citroën kaller kjøretøyet, snarere enn bil, er ekstremt billig å produsere – det er tenkt økonomi fra grunnen av. Eksempel: Samme dør passer både på høyre og venstre side. Foto: Knut Moberg

Ikke bil, men mobilitetsløsning:

Enda smartere enn Smart

PARIS (Motor): Små, toseters bybiler er langt fra noe nytt. Det er heller ikke nytenkning rundt urbane mobilitetskonsepter. Men Citroën mener nå de har tatt et stort, og grensesprengende, skritt videre.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Med bybilen Ami, er det ikke bare nok en mikrobil som lanseres, hevder produsenten, men et helt nytt og innovativt mobilitetskonsept.

Tidlig på 80-tallet begynte Swatch-gunnleggeren Nicolas Hayek å utvikle et slikt konsept, som etterhvert ble til bilmerket Smart.

Og såkalte mopedbiler har eksistert i titalls år.

Med sin nye modell, Ami, vil Citroën likevel ikke bare vise det de mener er et smart og troverdig bidrag til å løse de fremtidige mobilitetsutfordringene i stadig mer urbaniserte samfunn, men også bevise at merket fortsatt er blant de sterkeste innen nytenkning og nyskaping.

Så hva er nytt (eller «disruptivt», som buzzword-elskende økonomer elsker å kalle det) med dette konseptet?

Vel, Citroën Ami, som ble lansert i slutten av februar, er både en elektrisk bybil og en såkalt mobilitetstjeneste. (Ami betyr for øvrig venn på fransk, og har tidligere blitt brukt som modellnavn på kompakte modeller som Ami 6 og Ami 8, på 1970-tallet).

Den skal etterhvert kunne leies billig - per minutt - som et alternativ til el-sparkesykkel. Den vil også tilbys for leasing, med et innskudd på 25.000 kroner og deretter 200 kroner per måned, eller kjøpes for i overkant av 60.000 kroner - da bestilles den på nettet og leveres på døren, om man vil.

Det er med andre ord tenkt helhetlig, fra konsept og utvikling til produksjon, distribusjon og bruk.  

SKYTER FART: Selv med en motor på under 10 hestekrefter, oppleves Ami, som vi kunne prøvekjøre inne på arenaen, kvikk fra start.
SKYTER FART: Selv med en motor på under 10 hestekrefter, oppleves Ami, som vi kunne prøvekjøre inne på arenaen, kvikk fra start.

Brask og bram

Lanserings-arrangementet foregikk i Aréna la Défense utenfor Paris, en overbygd multifunksjonsarena av samme type som Telenor Arena på Fornebu med en kapasitet på 40.000 tilskuere. Både Vincent Cobée, den ferske toppsjefen for Citroën, designsjefen og sjefen for produktutvikling og -strategi var tilstede. Det forteller litt om viktigheten av begivenheten.

Om arenaen er stor, kan ikke det samme sies om showets attraksjon - en liten, enkelt konstruert toseter som måler 241 centimeter i lengden, 139 centimeter i bredden og 152 centimeter i høyden.

Vi fikk prøvesittet og oppdaget en overraskende romslig kupé - passasjersetet er ved siden av førersetet, men flyttet litt bakover slik at det er grei plass til begge i bredden. Glasstaket, som er standard og de store glassflatene på siden og foran gjør at det er både lyst og oversiktlig.

Plass til bagasje er ikke noe tema, men et par, tre handleposer kan plasseres bak setene.

FÅR PLASS: Motors utsendte oppdager det nye mobilitets-objektet. Selv en velvoksen motorjournalist kan fint ta plass i Citroën Ami. 
FÅR PLASS: Motors utsendte oppdager det nye mobilitets-objektet. Selv en velvoksen motorjournalist kan fint ta plass i Citroën Ami. 

På det tekniske plan er også dette kompakt og enkelt. Ami er selvsagt 100 prosent elektrisk, med en kompakt litiumion-batteripakke på 5,5 kWt plassert mellom akslingene.

Rekkevidden skal være opptil syv mil; dette er i hovedsak ment som et mer bekvemt alternativ til el-scootere og sparkesykler for begrensede turer i byområdene.

Derfor er den også bygget som et hvilket som helst elektrisk apparat - den har en ledning som trekkes ut fra døren på passasjersiden og kan plugges inn i enhver vanlig stikkontakt (220-240  volt) med 10 ampere kurs. Med en egen kabel kan også ladestasjoner eller en veggboks benyttes.

Ladetiden skal uansett være tre timer til fulladet.

For å begrense kostnadene knyttet til produksjonsprosessen maksimalt, er karosseriet i rigid kunststoff støpt i ett stykke, ferdig farget i en gråblå tone kalt Ami blue. Panelene for front og hekk er like, det samme gjelder høyre og venstre dør.

Det er grunnen til at døren på førersiden er hengslet i bakkant, mens den på passasjersiden er hengslet konvensjonelt - i forkant.

 

VIKTIG NYSATSING: Det var Citroën-sjefen selv, Vincent Cobée, som introduserte Citroën Ami, sammen med sine nestkommanderende, med ansvar for design, produktutvikling, kommunikasjon og partnerskap.
VIKTIG NYSATSING: Det var Citroën-sjefen selv, Vincent Cobée, som introduserte Citroën Ami, sammen med sine nestkommanderende, med ansvar for design, produktutvikling, kommunikasjon og partnerskap.

For alle

Etter at Citroën-lederne hadde foretatt hver sin presentasjon på scenen, der det ble gått i detalj om strategi, produktfilosofi og -utvikling samt markedsperspektiver og distribusjonsplaner, kom omsider selve stjernen kjørende inn i arenaen. Trillende inn, bortimot lydløst, kom tre eksemplarer av den nye elektriske bybilen Citroën mener vil utgjøre et stort skritt fremover for persontransport i byene.

Hovedidéen er å gjøre den tilgjengelig for flere og spesielt yngre mennesker som ikke har råd til å anskaffe og holde seg med bil - eller for den saks skyld med førerkort. Som det ble sagt under presentasjonen: Mange unge franskmenn og europeere har i dag ikke råd til å ta førerkort (som i dag koster rundt 18.000 kroner i Frankrike, noe som blant folk flest oppfattes som hinsides dyrt). Å tilgjengeliggjøre rimelig mobilitet for denne gruppen har derfor vært et viktig mål for Citroën.

Derfor gjør heller ikke Citroën dette alene. Partneren som skal bringe «bilen» først ut på veien er bildeligstjenesten Free2Move, som skal tilby Ami til leie i Paris allerede til våren.

Konseptet er likt det som gjelder for elektriske sparkesykler; man registrerer seg med tjenesteleverandøren for en hundrelapp i måneden (uten binding), og kan deretter hente ut bilen via en app på hentepunkter rundt om i byen. Prisen per minutt skal være 26 cents - cirka 2,60 kroner.


Fra 14 år

I Frankrike kan Ami kjøres uten førerkort, men etter et obligatorisk trafikksikkerhetskurs, fra 14 års alder - vanligst i andre europeiske land er 16 år. Til dem som innvender at dette er en bil som overhodet ikke tilfredsstiller dagens sikkerhetsstandarder når det gjelder kollisjonssikkerhet eller assistansesystemer, svarer Citroën at dette ikke kan regnes som et alternativ til andre biler, men til de mye mer risikofylte to- eller trehjulingene ute i trafikken – fra sparkesykler til mopeder.

Sammenlignet med disse har selvsagt Ami fordelene med å ha sidebeskyttelse og et tak (for øvrig med panorama-glasstak som standard), og stabiliteten som følger av å ha fire hjul.

Selges fra nettbutikk

Fra juni skal bilen også levere til kunder som velger å eie bilen. Her er også distribusjonsmodellen innovativ: Salget skal foregå på nett gjennom gigantkjeden FNAC Darty, distributør av bøker, alt innen lyd og bilde – og det meste innen forbrukerelektronikk og hvitevarer. (I Norge er det nærmeste man kommer Elkjøp eller Power) Kjeden nyter godt av å være svært populær blant de yngre aldersgruppene, der Citroën ønsker spesielt å få fotfeste med Ami.

Etter bestilling leveres bilen på døren, der selgeren forklarer bilens funksjoner for kunden.

For å personliggjøre bilen, kan man mot en beskjeden tilleggspris velge dekor-pakker i to nivåer, med ulike designelementer, som leveres i en egen kartong sammen med bilen for å monteres hjemme.

 

Snart klar for markedet

Citroën Ami kommer naturlig nok først på markedet i Frankrike, der den vil kunne bestilles fra 30. mars. Produksjonen har allerede startet på produsentens fabrikk i Marokko.

Informasjonssjef Stein Pettersen hos Citroën Norge sier at han ser et potensial for Ami også i Norge, sannsynligvis i hovedsak som del av bildelingstjenester og leie-avtaler. Når det gjelder førerkort er som kjent situasjonen i Norge ikke den samme som i mange land på kontinentet, men importøren har håp om at bilen her i landet vil kunne kjøres med «mopedlappen».

Citroën, som fyller 101 år i år, har alltid vært kjent for å være «annerledes» I perioder har merkevaren gått litt i dvale, da konsernstrategien til PSA (Peugeot-Citroën), til tider har vært å følge en kald industrilogikk for å tilfredsstille tallknuserne i økonomiavdelingen på kort sikt. Heldigvis har konsernet i dag mer visjonære ledere som i større grad er i stand til å se det store bildet. Så gjenstår det å se om de har tolket samfunnstrendene riktig og dermed om det nye konseptet slår an. Mye av Citroëns troverdighet står på spill.

 For vår del tror vi smarte Nicolas Hayek hadde gitt tommel opp.