VOILÀ: Med Megane E-Tech starter Renault utrullingen av en ny bølge elbiler.Foto: PETER RAAUM
Viste Megane E-Tech:
Denne kompakt-SUV-en skal gi Renault nytt løft
MÜNCHEN (Motor): Renault har rast nedover salgslistene parallelt med at elbilpioneren Zoe har møtt stadig sterkere konkurrenter. Nå kommer modellen som kan gi et norsk løft igjen.
Renault åpnet IAA-utstillingen i München mandag med å vise sin Megane E-Tech, som blir en av de romsligste modellene i sin klasse av kompakte SUV-er.
Nær 40 cm kortere enn for eksempel den kommende Nissan Ariya, men likevel med et bagasjerom på 440 liter.
Foran i kupeen har Renault laget et meget plasseffektivt førermiljø, med to store skjermer på tilsammen 24 tommer, og sørget for både 33 liter lagringsplass samtidig som det er 20 cm beinplass i baksetet.
Renault har sendt 400.000 elektriske kjøretøy på veien i løpet av de siste årene, biler som tilsammen har rullet over 10 milliarder km.
– All vår erfaring og kunnskap er samlet i denne Megane-modellen, sier Renault-sjef Luca de Meo.
I Norge neste år
Bilen kommer på norske veier i løpet av våren 2022, tilsammen skal Renault har 14 elektriske modeller på lansert innen 2025. Megane E-Tech har potensiale for å bli en av dem som møter tidsånden best – kompakte SUV-er står høyt på bilkjøpernes ønskeliste for tiden.
Denne bilen kommer med 60 kWt batteri, med effekt på 130 kW på hurtiglader. Renault oppgir 300 km rekkevidde på 30 minutters lading. Bilens WLTP-rekkevidde er inntil 470 km.
Bilen har forhjulstrekk, og motoren foran på 220 hester gir et dreiemoment på 300 Nm. 0-100 km/t tar 7,4 sekunder.
Innstegsvarianten kommer på 18 toms dekk, med mulighet for inntil 20 tommer. Den er konstruert for hengerfeste og takstativ. Pris er ennå ikke klar.