Tirsdag var Toyoda relativt konkret om de fire modellene som antagelig er nærmest i løypa, uten at han avslørte noe om lanseringstidspunkt.
Her er de fem første …
Annonse
Effektivitet
Nøkkelen for å produsere elbiler uten at prisen fyker i taket, handler om kontroll på batterikostnadene. Eller for å si det med Akio Toyoda: hvordan kan man forbedre energieffektiviteten mest mulig?
Han varslet tirsdag en ambisjon om at den lille kompakt-SUV-en skal ha et forbruk ned mot 12,5 kWh/100 km – et tall som ingen av dagens konkurrenter har kunnet matche til nå.
Kritikk
Toyota har fått kritikk fra enkelte for at ikke konsernet har tatt en mer offensiv posisjon i elbil-kappløpet.
Men den japanske bilgiganten har avfeid dette, og gjentok beskjeden nå på tirsdag:
– Det er ikke produsentenes antagelser som bestemmer fremtidens markeder, men kundenes beslutninger. Vi vil gi et tilbud til alle og være forberedt på all slags utvikling – avhengig av hva kundene og markedene ønsker. Vi skal ikke ta beslutningen for dem, vår strategi er å tilby et utvalg for alle, ifølge Akio Toyoda.
Han måtte glise da han på pressekonferansen fikk spørsmål om han egentlig ikke er så begeistret for elbiler?
– Godt spørsmål! De elbilene vi laget før, var jeg ikke så begeistret for, svarte han – med henvisning til den elektriske RAV4-utgaven fra 1996 som aldri ble noen suksess.
– Men det er annerledes med de elbilene som kommer nå, la han til.
Toyota har en produktportefølje med drøyt 100 forskjellige modeller og selger biler i 190 land. Luksusbrandet Lexus har omlag 30 modeller i drøyt 90 ulike markeder.
Og nettopp Lexus blir spydspissen i utrullingen av konsernets elektriske modeller.
Innen 2030 skal alt Lexus-salg i Europa, USA og Kina – verdens tre største bilmarkeder – være rene elbiler. Senest fem år senere skal elbilene utgjøre 100 prosent av de globale salget.
Utrullingen starter med RZ – en lekker SUV som Lexus viste bilde av for aller første gang under lanseringen på tirsdag. Selv om den inntok en ren statistrolle i den presentasjonen, er ikke Lexus-sjefen Koji Sato snauere enn at han kaller RZ selskapets «første dedikerte batteridrevne elbil».
Så mye for utskjelte UX 300e, som ble lansert i 2020 og har vært deres mest solgte elbil til nå …
Åpenbaringen
Forventningene til RZ, som lanseres i løpet av noen måneder, kunne knapt vært større.
Lexus har ambisjon om å selge en million elektriske biler i året, og det er lekre RZ som skal introdusere merket til dem som ikke allerede er innenfor menigheten.
På tirsdag viste Toyoda frem ytterligere en Lexus-SUV og to ulike sportsmodeller med Lexus-logo.
Drag row
Toyota viste 17 ulike modeller på tirsdagens presentasjon, inkludert tre by-modeller utenfor personbilmarkedet (Mid Box, Micro Box og e-Palette).
I USA kommer nå elektriske pickuper på løpende bånd – først Hummer EV, senere Rivian RT1, Fords F-150 Lightning og ikke minst Tesla Cybertruck. Også Toyota har en elektrisk pickup på beddingen, uten at Akio Toyoda sa noe om modellen på tirsdagens visning skal gå Hilux i næringen.
Ytterligere et vel halvdusin ble vist frem, uten at det kom detaljer om modeller. Bildene nedenfor er det eneste vi kan fortelle om bilene, inntil videre …