DE FEM FØRSTE: Dette er de fem første elbil-modellene Toyota vil lansere, flere av dem kan komme i løpet av 2022.

«30 modeller innen 2030»:

Se bildene av alle elbilene som Toyota skal lansere

Toyota har vist fram produksjons- eller konseptvarianter av 17 nye elbiler som konsernet skal lansere de neste årene. Her er bildene av de 17 bilene.

Publisert

Konsernsjefen Akio Toyoda sa tirsdag at Toyota og Lexus skal lansere tilsammen 30 helelektriske modeller innen 2030, og han anslo at disse nullutslippsbilene vil stå for om lag en tredjedel av konsernets samlede volum ved slutten av dette tiåret.

Foreløpig er bare én modell presentert i detalj – bZ4X, en SUV i RAV4-størrelse som kommer på markedet tidlig i 2022.

Tirsdag var Toyoda relativt konkret om de fire modellene som antagelig er nærmest i løypa, uten at han avslørte noe om lanseringstidspunkt.

Her er de fem første …

bZ4X – MELLOMSTOR SUV: Dette er bilen som for alvor markerer Toyotas inntreden i markedet for batterielektriske biler. bZ4X er utviklet i samarbeid med Subaru. Toyota har annonsert at de første bZ4X-modellene presenteres for testkjøring i januar eller februar, og vi kommer selvfølgelig tilbake med våre vurderinger av bilen, straks den blir tilgjengelig.
KOMPAKT SUV: De coupéformede SUV-ene renner som erter av en sekk fra verdens bilprodusenter, og Toyota blir ikke noe unntak. Denne linjelekre kompakt-SUV-en er neste bil i lanseringskøen.
EUROPA-PRODUKT: Småbilen Yaris har vært en av Toyotas suksesser i Europa, og ikke uventet står en elektrisk modell i småbilklassen høyt på prioriteringslisten for å sikre japanernes posisjon i denne verdensdelen. Denne lille crossoveren produseres primært med europeiske og japanske kjøpere i tankene og er den tredje bilen som skal lanseres.

Effektivitet

Nøkkelen for å produsere elbiler uten at prisen fyker i taket, handler om kontroll på batterikostnadene. Eller for å si det med Akio Toyoda: hvordan kan man forbedre energieffektiviteten mest mulig?

Han varslet tirsdag en ambisjon om at den lille kompakt-SUV-en skal ha et forbruk ned mot 12,5 kWh/100 km – et tall som ingen av dagens konkurrenter har kunnet matche til nå.

SEDAN: Dagens norske bilkjøpere vil ikke riktig trykke sedan-modellene til sitt bryst (med Tesla Model 3 som tydelig unntak), men ute i den store verden er sedan stadig en populær bilklasse. Og her er bZ-varianten som snart lanseres.
FAMILIE-SUV-EN: Kraftfulle kjøremaskiner med plass til mange er en av tidenes melodier. En stor-SUV med tre seterader er blant Toyotas første elbil-lanseringer.

Kritikk

Toyota har fått kritikk fra enkelte for at ikke konsernet har tatt en mer offensiv posisjon i elbil-kappløpet.

Men den japanske bilgiganten har avfeid dette, og gjentok beskjeden nå på tirsdag:

– Det er ikke produsentenes antagelser som bestemmer fremtidens markeder, men kundenes beslutninger. Vi vil gi et tilbud til alle og være forberedt på all slags utvikling – avhengig av hva kundene og markedene ønsker. Vi skal ikke ta beslutningen for dem, vår strategi er å tilby et utvalg for alle, ifølge Akio Toyoda.

Han måtte glise da han på pressekonferansen fikk spørsmål om han egentlig ikke er så begeistret for elbiler?

– Godt spørsmål! De elbilene vi laget før, var jeg ikke så begeistret for, svarte han – med henvisning til den elektriske RAV4-utgaven fra 1996 som aldri ble noen suksess.

– Men det er annerledes med de elbilene som kommer nå, la han til.

NYFRELST: Konsernsjef Akio Toyoda liker ikke de elbilene Toyota har prøvd seg på tidligere. Men de nye blir bra, lover han.

Lexus først

Toyota har en produktportefølje med drøyt 100 forskjellige modeller og selger biler i 190 land. Luksusbrandet Lexus har omlag 30 modeller i drøyt 90 ulike markeder.

Og nettopp Lexus blir spydspissen i utrullingen av konsernets elektriske modeller.

Innen 2030 skal alt Lexus-salg i Europa, USA og Kina – verdens tre største bilmarkeder – være rene elbiler. Senest fem år senere skal elbilene utgjøre 100 prosent av de globale salget.

Utrullingen starter med RZ – en lekker SUV som Lexus viste bilde av for aller første gang under lanseringen på tirsdag. Selv om den inntok en ren statistrolle i den presentasjonen, er ikke Lexus-sjefen Koji Sato snauere enn at han kaller RZ selskapets «første dedikerte batteridrevne elbil».

Så mye for utskjelte UX 300e, som ble lansert i 2020 og har vært deres mest solgte elbil til nå …

Åpenbaringen

Forventningene til RZ, som lanseres i løpet av noen måneder, kunne knapt vært større.

Lexus har ambisjon om å selge en million elektriske biler i året, og det er lekre RZ som skal introdusere merket til dem som ikke allerede er innenfor menigheten.

– For Lexus er dette mer enn en elbil. Den skal danne basis for kjøreopplevelsen i hele vår elbil-portefølje de kommende årene, sa Europa-sjefen Spiros Fotinos under en pressebrief i slutten av november.

På tirsdag viste Toyoda frem ytterligere en Lexus-SUV og to ulike sportsmodeller med Lexus-logo.

Drag row

Toyota viste 17 ulike modeller på tirsdagens presentasjon, inkludert tre by-modeller utenfor personbilmarkedet (Mid Box, Micro Box og e-Palette).

I USA kommer nå elektriske pickuper på løpende bånd – først Hummer EV, senere Rivian RT1, Fords F-150 Lightning og ikke minst Tesla Cybertruck. Også Toyota har en elektrisk pickup på beddingen, uten at Akio Toyoda sa noe om modellen på tirsdagens visning skal gå Hilux i næringen.

Ytterligere et vel halvdusin ble vist frem, uten at det kom detaljer om modeller. Bildene nedenfor er det eneste vi kan fortelle om bilene, inntil videre …

KOMMER I 2022: RZ er neste elektriske Lexus, klar for lansering i løpet av få måneder.
SUV KOMMER: Kjøpesterke Lexus-entusiaster får mulighet til å velge elbil i den største klassen, som denne SUV-en.
SPORTSBIL 1: Lexus kommer med minst to elektriske sportsmodeller, og antyder akselerasjon 0-100 ned mot 2 sekunder og 700 km rekkevidde.
SPORTSBIL 2: Spreke, elektriske sportsbiler skal ha prioritet blant Lexus-modellene.
KRAFTKAR: En elektrisk pickup kan erstatte Hilux.
OL-DELTAKER: e-Palette ble testet under sommerens OL i Tokyo.
DIN NYE HIACE: Mid Box er snart på varelageret.
FOR SMÅ PAKKER: Micro Box har et design som står i stil med navnet.