TØFT: Audi Q4 e-tron er en ypperlig familiebil, men for dyr til å være blant årets 10 beste kjøp, mener juryen.Foto: KNUT MOBERG
Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
Juryen i «Årets beste bilkjøp» har plukket ut de 10 finalistene. Hvor bra disse bilene er, og hvor vrien juryens jobb har vært, understrekes best av bilene som ikke kom med.
Nedenfor har vi plukket ut 10 modeller som var opplagte kandidater til finalelisten, men som likevel ble stående utenfor etter at alle stemmer var talt opp og de siste argumentene vurdert:
BMW i4: Klassisk BMW i elektrisk versjon. Heftig konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2, men bringer for lite nytt til klassen. Les prøvekjøring her.
Audi Q4 e-tron: Trillingsøsteren til Skoda Enyaq og VW ID.4. Ypperlig familiebil, men for dyre tilvalg. Les test her.
Hyundai Tucson: Meget god ladehybrid med firehjulsdrift, solid plass og lekkert interiør. Men fjorårsvinner Toyota RAV4 er fortsatt målestokken. Les prøvekjøring her.
Mercedes EQA: Komfortabel og litt småluksuriøs, men best for to. Les test her.
Opel Mokka: Ypperlig småbil med voksent førermiljø, men for lite bagasjeplass og for snau rekkevidde. Les test her.
Kia Sorento: Særpreget og elegant ladehybrid med sju seter og firehjulsdrift, men også denne hårfint bak fjorårsvinner RAV4 totalt sett. Les test her.
Citroën e-C4: Svært komfortabel, skapt for lange etapper. Og da blir rekkevidden for dårlig. Les test her.
Audi e-tron GT: Tvillingen til Porsche Taycan er en herlig elektrisk kjøremaskin, men dyr. Les test her.
BMW iX3: Svært komfortabel og energieffektiv SUV, men taper finaleplass på manglende firehjulsdrift. Les test her.
Toyota Yaris Cross: Eneste av disse uten ledning. En større og mer praktisk Yaris. Men litt mye støy, og ganske dyr med firehjulsdrift. Les prøvekjøring her.
Enkelte modeller lanseres sent i år, med levering til kunder enten helt mot slutten av året eller i 2022. Uansett for sent til at juryen i Årets beste bilkjøp kan felle en dom. Dette gjelder blant annet Volvo C40, Hongqi e-HS9 og MG Marvel. Disse blir da med i kåringen i 2022.
Annonse
Økonomisk fornuftig
Dette er de viktigste kravene i «Årets beste bilkjøp»:
Alle modellene skal være nye i 2021.
De skal ha blitt utlevert til kunder 2021.
De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
Juryen har bestått av Ulrica Risberg, marked- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.