Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Den elektriske SUV-en BMW iX3 kom sent til festen, men den kom godt. Og langt. Perfekt for mange – hvis du ikke skal trekke tung henger og klarer deg uten firehjulsdrift.
BMW var den siste av de tre tyske premium-produsentene til å lansere en elektrisk SUV. Da iX3 kom på markedet, hadde allerede Audi, med e-tron, og Mercedes, med sin EQC, gjort sitt inntog på registreringsstatistikken forlengst. e-tron ble Norges mest solgte bilmodell i fjor.
Først i oktober i fjor kom BMW i gang med produksjonen av iX3 ved fabrikken, som ligger i Shenyang i Kina. I Norge kom levering til kunder i gang i mars i år.
BMW iX3 2021
79 poeng
Testbil: BMW iX3 Fully Charged. Pris fra-til: 571.720 (inkl. omkostninger). Pris testbil 644.520. (inkl. omkostninger). TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL: Drivlinje: 80/74 kWt batterielektrisk (brutto/netto), 286 hk (400 Nm). Bakhjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 450 km/19 kWt/100 km (fabrikktall). 0-100 km/t: 6,8 sek (fabrikktall). Toppfart: 180 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2185/465 kg. Dekkdimensjon: 245/45R20. Bagasjerom liter: 510/1500 l. Hengervekt: 750 kg Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 473/189/167/17,9 cm. Akselavstand: 286 cm
Komfort 8/10
Sittekomforten er svært god - også bakseteplassene er behagelige. Brukervennligheten bidrar også til økt komfort. Det relativt faste understellet er godt avdempet, men slipper noen ujevnheter gjennom. Lydnivået er gjennomgående lavt.
Design 9/10
Med nyeste X3 - også i el-versjon - har BMW truffet godt med tidløst, velproporsjonert formspråk som samtidig er funksjonelt, og selvsikker, men ikke aggressiv, design. Interiøret er merketypisk både elegant og ergonomisk. Bra!
Kjøreegenskaper 9/10
286 hk gjør bilen kvikk nok. Kompliment: Den kjører som en bensin-BMW. Merketypisk velbalansert oppførsel på veien, fremhevet av lavt tyngdepunkt. Styringen er bare relativt kommunikativ, men presis - som forstillingen, som sammen med bakhjulsdrift gir underholdende, men trygge, kjøreegenskaper.
Miljø og forbruk 9/10
Konstatert rekkevidde og forbruk sammenlignet med det som er oppgitt er forbilledlig bra, og det både vinter og sommer. BMW scorer dessuten høyt på å arbeide iherdig for bærekraftige produksjonsprosesser og batteriene er produsert med tanke på 96 prosent resirkulering.
Utstyr 6/10
En sjeldent velutstyrt BMW i forhold til prisnivået, denne iX3 og testbilen med sin konkurransedyktige pris er bortimot fullutstyrt. Men liten hengerkapasitet og fravær av firehjulsdrift er store minus for mange.
Praktisk 6/10
Hengervekt på bare 750 kg, manglende 4x4 og fravær av frunk er opplagte minus. Ellers er bilen svært praktisk generelt, med romslig og lett utnyttbart bagasjerom og lettvinn adgang og exit. Det er god oversikt fra førerplass og betjeningen er brukervennlig.
Pris 7/10
Prisen er uvanlig gunstig for en BMW, særlig utstyrsnivå tatt i betraktning. 645.000 for testbilen er mye penger i seg selv, men dette er en romslig premium-SUV og konkurrentene kommer ikke i nærheten. Men: De kan trekke tyngre henger - og har firehjulsdrift.
Driftskostnader 8/10
Vi ser ingen grunn til at iX3 skal ha høye driftskostnader og lavt strømforbruk trekker opp. BMW har høye delepriser og en del kostnader til dekk for den tunge elbilen må påregnes.
Sikkerhet 9/10
BMW X3 fikk fem stjerner av Euro NCAP som svært kollisjonssikker. Alt av siste generasjon assistansesystemer er tilgjengelig - uten å «late som om» de gjør bilen selvkjørende. Vi anser også iDrives dreiehjul som sikkerhetsfremmende, da man kan slippe å knote på skjermen under kjøring.
Annenhåndsverdi 8/10
Med sin konkurransedyktige utsalgspris og gode utstyrsnivå, samt merkets attraktivitet på bruktmarkedet, bør iX3 holde seg rimelig godt i verdi de neste tre årene.
Enkelt modellutvalg
Utvalget av versjoner er oversiktlig og greit: BMW iX3 leveres med tre ulike utstyrspakker. Allerede standardmodellen har et godt utstyrsnivå, men kundene vil stort sett plusse på med en av de enda bedre utstyrte pakkene. Prisene (frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg) og oppgitt rekkevidde er som følger:
- iX3 Charged: 559.000 kroner, 459 km.
- iX3 Charged Plus: 615.000 kroner, 453 km.
- iX3 Fully Charged: 631.800 kroner, 450 km.
Allerede fra nivået Charged får du mer enn hva BMW-kunder har vært vant til på en innstegsmodell: 19-tommers aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter i kunstskinn, panoramasoltak, takrelinger, adaptivt understell, parkeringsassistent, metallic lakk, sportsratt i skinn, automatisk baklukebetjening, trådløs lader for mobiltelefon, forberedelse for Apple Car Play og Android Auto og LED- frontlykter.
Les Motors biltester:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Imponerer på rekkevidde
BMW iX3 kommer med en batteripakke på 74 kWt. Det er netto kapasitet, dvs. energilageret som er tilgjengelig for kjøring. Brutto kapasitet, inkludert altså den strømreserven man ikke får tilgang til for at batteriets levetid skal bli optimalt, er 80 kWt.
I våre rekkeviddetester både i vinter og i sommer imponerte BMW-en ved å utvise svært god og effektiv utnyttelse av tilgjengelig energi. I vintertesten kom testbilen 432 km, bare fire prosent under det offisielle WLTP-tallet på 450 km.
Det var klart best av samtlige testdeltakere.
I sommer imponerte den nok en gang, og kom 556 km, nesten 24 prosent lengre enn oppgitt rekkevidde. Og et snittforbruk på godt under 14 kWt/100 km er også imponerende for en såpass stor og tung SUV.
BMWs ambisjon har da også vært å utvikle en ny og mer effektiv generasjon av sin elektriske drivlinje. Varmepumpe til både kupé og batteri er for øvrig standard.
Romslig
BMW iX3 er en ganske romslig familie-SUV, som har god plass til voksne, også i baksetet.
I motsetning til i ladehybriden X3 xDrive30e har bilen et skikkelig bagasjerom, som rommer 510 liter, 40 l mindre enn i bensin- og dieselversjonene, men 60 l mer enn sin ladbare hybrid-slektning.
Lastegulvet er dessuten flatt. Legger man ned den 3-delte bakseteryggen, disponerer man opptil 1500 liter.
Les flere BMW-saker på Motor:
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
Tilbakegang:
Volkswagen og BMW slår Tesla i Tyskland
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Elbil-produsenter rangert:
– Mercedes og Tesla best på menneskerettigheter
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Resultatfall:
Kina og bremseproblemer senker BMW-resultatet
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Førerassistanse:
Tyskere og svenske gruser kineser i sikkerhetstest
-
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
-
Begrenset opplag:
BMW lager spesialmodell
-
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
-
Quiz:
Hvilke biler er de tyske gigantenes bestselgere?
-
BMW i5 xDrive 40 Touring:
Dette blir prisen på den beste versjonen
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Sitter som konger
Sittestillingen er utmerket i god BMW-ånd, og justeringsmulighetene gode nok til at man vil finne en bekvem og praktisk stilling nærmest uansett størrelse og kroppsfasong.
Interiøret ellers preges av den høyverdige kvalitetsfølelsen som BMW løftet ytterligere et hakk med sin nyeste generasjon modellutvalg - i X3 var dette merkbart da den nye ble lansert sent i 2017.
Bilen er utstyrt med det heldigitale førermiljøet av siste generasjon, men heldigvis har BMW fortsatt med dreiehjulet til iDrive-systemet som dessuten gjør det mulig å velge fra menyene, uten å måtte berøre skjermen. Og det man ønsker, er jo å konsentrere seg om veien og trafikken.
286 hk duger bra
iX3 har ikke fullt like kraftfulle ytelser som sine direkte konkurrenter. Det får de igjen for på effektiv fremdrift og energibruk – og dermed rekkevidde. Dessuten vil man ikke savne det i daglig bruk. 0 til 100 km/t klarer den tunge SUV-en på 6,8 sekunder og føles absolutt kvikt nok. De 286 hestene og momentet på 400 Nm duger altså mer enn godt nok i alle kjøresituasjoner, som under vår test inkluderte en tur-retur Oslo-Bergen.
Denne bekreftet dessuten at bilen kan klare turen én vei sommerstid uten ladestopp om ønskelig.
Den gode opplevelsen forsterkes av at bilen har mer dynamiske kjøreegenskaper enn sine tyske konkurrenter.
Flere kjøreinnstillinger
Kjøreprogrammene man kan velge er, i god BMW-tradisjon: Sport, Comfort og Eco Pro.
- I Sport er det ytelsene som prioriteres. Dempingen stives ytterligere for å kompensere for høy vekt og sikre at BMW er tro mot sitt varemerke, sporty kjøreegenskaper. Samtidig blir styringen enda litt kvikkere, mens det digitale instrumentpanelet går i rødt. Dette valgte vi på etapper der vi ikke målte rekkevidde og det gjør bilen klart mer underholdende å kjøre.
- Med Comfort får man det mykest mulige demperoppsettet, men selv da er bilen strammere i oppsettet enn konkurrenter som Audi e-tron og Mercedes EQC.
- Vi kjørte det meste av tiden i Eco Pro modus, som gir best uttelling når man bruker navigasjonen og plotter inn bestemmelsessted. Da vil elektronikken til enhver tid sørge for optimal energibruk. Den struper dessuten slett ikke ytelsene så det blir sjenerende under normal kjøring.
Mulighet for én-pedalskjøring får man (som i i3) via et B-trinn på girspaken. Ellers kan regenerering stilles inn i tre grader – høy, medium og lav.
Det beste alternativet er likevel ofte å velge en fjerde innstilling: «Adaptiv». Da tilpasser bilen selv til enhver tid regenereringsgraden til det som passer best etter rådende kjøreforhold.
Effektiv kjøremaskin
Demperoppsettet på iX3 tenderer mot det stramme, men uten å bli stivt. Det bidrar til at bilen svinger ganske flatt, tross sine over to tonn, også under aktiv kjøring.
Og denne bilen gir i større grad lyst til å kjøre aktivt enn de andre tyske konkurrentene. Det er logisk nok, for det er jo noe en typisk BMW-kunde vil forvente.
BMW har da også åpenbart etterstrebet å oppnå den klassiske BMW-kjørefølelsen selv i en tung, elektrisk SUV
Bakhjulsdriften passer bilen bra. Selv om vi ved noen anledninger ga på litt ekstra gjennom svingene, gjorde elektronikken at bakvognen aldri truet med å ta over styringen. Man kjenner bare det gode skyvet bakfra gjennom svingen.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
God komfort
Den er også riktig så komfortabel, riktignok uten å nå opp til Mercedes-Benz EQC eller Audi e-tron på det planet.
Ujevnheter i veibanen merkes i litt større grad her, på grunn av det fastere understellet.
Men iX3 oppleves meget stillegående, med førsteklasses lyddemping. Fra drivlinjen høres bare et lavmælt hvin ved oppstart, deretter er det kun tiltakende lyd fra luft- og rullemotstand etter hvert som hastigheten øker, som gjør seg gjeldende.
Du kan likevel, om du savner å høre en motor i bilen, få simulert motorlyden i menyen under Iconic Sounds, som gir tilpasset «motorlyd» avhengig av om man velger Comfort- eller Sport-modus.
Knallgod og rimelig
Som nevnt innledningsvis er det mulig å kjøpe iX3 for under 600.000 uten at den da er helt ribbet for utstyr.
Vår testbil, Fully Charged, koster 644.520 kroner levert Oslo og er da temmelig komplett med hensyn til utstyr (se faktaboks nedenfor).
Hvem passer så bilen for? Opplagt ikke for alle.
Er du av dem som må ha firehjulsdrift, eller som trenger å dra en tilhenger på over 750 kilo, så er den dessverre utelukket.
Tilhører du ikke de kategoriene, får du derimot et veldig bra produkt til under 650.000 kroner - en rimelig sprek, velutstyrt og velkjørende BMW-SUV som dessuten imponerer med god rekkevidde.