PRISGUNSTIG: En topputstyrt ladbar Hyundai Tucson har en startpris på 509.000.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Hyundai Tucson (ladehybrid)
Dette blir en konkurrent til «årets beste bilkjøp»
Det går snart mot lyser tider – både i kalenderen og i grillen. Nye Hyundai Tucson har fått en spektakulær lyssignatur, men vel så viktig: En ladbar drivlinje.
Pris: Fra 464.000 (Trend) til 509.000 (Premium) kroner
«Over» 50 km rekkevidde
265 hester
Lengde/bredde/høyde (cm): 450/186/165
Bagasjevolum: 558 liter
Hengervekt: 1650 kg
På nyåret kommer Hyundai Tucson i en ny og ladbar versjon som skal gå «over 50 km» på strøm. Endelige spesifikasjoner er ikke klare.
Men det er data på ladehybriden du kan lese i faktaboksen i denne saken.
Testbilen er en vanlig hybrid. Den ligger litt foran den ladbare i lanseringsløypa. Det er kun den ladbare som blir tatt inn til Norge.
Hyundai har solgt sin siste bil uten ledning her i Norge, hvis vi holder hydrogenbilen Nexo utenfor.
To hovedkonkurrenter
Den vanlige hybriden veier snaue 300 kilo mindre og har 35 færre hester – ellers er bilene nærmest identiske. Vi har derfor fått et svært relevant inntrykk av ladehybriden.
Vi ser for oss to hovedkonkurrenter blant de ladbare firehjulstrekkerne:
Outlander-erstatteren Mitsubishi Eclipse Cross, som har mindre bagasjeplass og litt færre hester – men som finnes i varianter til litt lavere pris.
Toyota RAV4, som Motor nylig har kåret til «årets beste bilkjøp». Denne har litt bedre bagasjeplass (her stoler vi mer på praktiske erfaringer enn teoretiske utregninger) og litt flere hester – men også høyere priser.
Annonse
Variert konkurransebilde
En komfortmester som DS7 Crossback bør kanskje også med i vurderingen, selv om den fort blir 100.000 dyrere enn Tucson med samme utstyr. Suzuki Across er samme bil som RAV4, og et alternativ.
Peugeot 3008 og Opel Grandland ligger i omtrent samme prissjikt, de har litt mer krefter, men også vesentlig mindre bagasjeplass.
BMW X1 er også en kandidat. Litt mindre – og en god del dyrere med samme utstyr.
Trenger du ikke firehjulsdrift, popper Volvo XC40 og Ford Kuga opp på listene. Og trenger du heller ikke et kult design og et anerkjent merke i grillen, kan kommende MG EHS bli en rimelig konkurrent.
Vårt førsteinntrykk av Tucson, basert på noen timers kjøring i sne og sludd i Oslo og omegn, oppsummerer vi punktvis. Og vi starter med punktene det er flest av – de positive:
Fra førerplass er bilen svært komfortabel. Setene er gode, det er enkelt å finne en kjørestilling, oversikten framover er bra – og du ser ut over et lekkert instrumentpanel med høy kvalitetsfølelse.
Motoren på 230 hester (den 300 kilo tyngre ladehybriden har 265 hk) og den nyutviklede automatkassen jobber smidig sammen. Under hverdagslig kjøring skjer girskiftene mykt, og motorlyden er godt dempet.
Det er god plass innvendig, spesielt beinplassen i baksetet. Bagasjerommet har et oppgitt volum på 558 liter. Altså blant de største i klassen.
Designet er særpreget, spesielt lyssignaturen i fronten. Innvendig synes vi resultatet er blitt særdeles elegant. Og kvalitetsfølelsen er bra.
Selve instrumentskjermen er den samme som på konsernsøsken Kia Sorento. som Motor nylig har prøvekjørt. Det betyr at vi finner vi igjen den meget gode blindsonevarsleren, samt det informative oppsettet som viser hvilket trinn eller intervall du har på vinduspusseren.
Det går tregt å varme opp bilen. Det samme erfarte vi med konsernsøsken Kia Sorento. Som på biler flest med skinnseter, varmer du opp setet med din egen kropp før varmetrådene har tilstrekkelig effekt. Men her går også selve kupéoppvarmingen sakte. Rattvarmen kommer etter hvert, men det er direkte komisk at Hyundai har lagt inn iskald dekor akkurat der du har hendene.
Interiøret et svært utsatt for smuss og fingermerker. Et generelt problem på dagens biler. Vi håper storhetstiden til underleverandørene av svart pianolakk snart er over. Også i Tucson er det for mye av dette. I tillegg har bilen en slags pyntelist i stoff i hele instrumentpanelets bredde. Selv på den splitter nye bilen hadde det allerede samlet seg smuss her.
All betjening er touchbasert. Litt for mye, etter vår mening. Fysiske knapper og hjul, ser ikke like elegant ut. Men er lettere og mer trafikksikkert å betjene - også for de yngste sjåførene
Engasjerer føreren
Tucson med høyeste utstyrsnivå har elektronisk styrte støtdempere (ECS), som til enhver tid tilpasser seg kjøremønster og underlag.
Disse kan også kobles på mer aktivt i et sportmodus, der også styringen blir tyngre og skarpere og turtallet høyere.
Kjøreforholdene ga ingen mulighet til å registrere nyansene her, men totalt sett framstår Tucson som en bil som engasjerer føreren mer enn vi er vant til.