LEVERINGSKLAR: Hyundai Ioniq 5 er en av bilene du ikke behøver å vente på.

Masse å velge mellom:

Disse bilene får du på dagen

Mens det er lang ventetid på flere populære bilmodeller, kan du få mange andre nesten umiddelbart.

Publisert Sist oppdatert

Bilbransjen sliter både med mangel på databrikker og med store transport- og leveringsutfordringer på grunn av koronapandemien. Konsekvensen er lange leveringstider på mange populære bilmodeller, som Skoda Enyaq, Ford Mustang og BMW iX.

Men ikke alle må du vente like lenge på.

Her er 11 biler du kan få på dagen, eller i løpet av få dager. Ti av dem er helelektriske, den ellevte er ladehybrid.

Listen er ikke komplett eller uttømmende, men et øyeblikksbilde av mulighetene for kjapp levering av de mest populære bilmodellene på markedet akkurat nå.

Blant bilmodellene du kan få på dagen, er Hyundai Ioniq 5, som har tatt bilverdenen med storm. Motor ga rekordhøye 85 poeng da vi testet bilen i sommer.

Bakhjulstrekk = kjappere

De leveringsklare Ioniq 5-ene har bakhjulstrekk. Må du ha firehjulstrekk, er ventetiden i underkant av et halvt år.

Ioniq 5 koster 450-500.000 kroner, avhengig av versjon, mens rekkevidden for firehjulstrekk er 46 mil. I Motors rekkeviddetest sist sommer gikk bilen hele 502 kilometer.

Kia

Kia har lagerbiler av den populære lille SUV-en Kia e-Niro, som Motor mener er best i budsjettklassen.

For 390.000 kroner får du Kia e-Niro active, inkludert metallic lakk og vinterhjul. Rekkevidden er opptil 45 mil, men Motor har i tester på vinterføre målt rekkevidden til mellom 33 og 40 mil.

Kia har også lagerbiler av den enda mer populære Kia e-Soul. Som Exclusive med vinterhjul og metallic lakk selges den for 380.000 kroner.

Kia Soul/e-Soul er den tredje mest populære elbilen i Norge, bare slått av Nissan Leaf og VW e-Golf.

Nå ruller det 36.000 Soul på veiene, inkludert de brukt-/parallellimporterte.

Rekkevidden skal være inntil 45 mil, men da Motor testet den populære og energieffektive bilen, klarte vi 478 kilometer uten å lade.

Hyundai

Hyundai-forhandlerne lover levering innen tre dager av sin Hyundai Kona, som det var rekordlange ventetider på da bilen ble introdusert.

Den lille SUV-en selges i flere versjoner, med priser fra 294.000 kroner.

Rekkevidden er opptil 48 mil. Da Motor testet en oppgradert versjon i fjor høst, var vi spesielt imponert over rekkevidden.

Også Hyundai Ioniq electric er på lager. Modellen har solgt godt gjennom de fire årene den har vært på markedet. Da Motor testet den, konkluderte vi med at her får du mye bil for pengene.

Ioniq har en rekkevidde på inntil 31 mil og koster nå rundt 300.000 kroner.

Jaguar

Jaguar har leveringsklare biler i flere utstyrsvarianter av Jaguar I-pace, som for to år siden ble kåret til årets bil i Europa. Motor likte bilen svært godt da vi testet den, selv om mange – Motor inkludert – sliter med å greie markedsført rekkevidde på 47 mil.

Ny I-pace får du til 670.000 kroner i en såkalt nordisk utgave, hvor vinterhjul og metallic lakk kommer i tillegg. Jaguar-forhandlerne har også fortsatt en billigere versjon, med 320 hestekrefter mot normalt 400, for salg. Dette skulle egentlig være en kampanje som skulle vært avsluttet til nyttår i fjor. Disse modellene koster ned mot 600.000 kroner.

Mercedes

Mercedes-Benz EQC fås også med svært kort leveringstid hos noen forhandlere. Bilen har en rekkevidde på 41 mil, og noen Mercedes-forhandlere har nå kampanjemodeller med 30-40.000 kroner i rabatt. Det betyr at du kan få bil inkludert vinterhjul for ned mot 650.000 kroner.

Motor mener at Mercedes' første elektriske SUV er en klassisk Mercedes med høy komfort, solid kvalitetsfølelse og det ypperste av sikkerhetsløsninger.

Også lillebroren Mercedes EQA er på kampanje hos noen forhandlere med kort ventetid. Her er ikke prisavslagene like store. For 520–590.000 kroner får du ferdigpakkede kampanjemodeller inkludert vinterhjul.

Motors tester mener bilen er et godt alternativ for pengesterke par. Bagasjeplassen er nemlig liten.

I Motors rekkeviddetest sist sommer kom bilen drøyt 45 mil før batteriet var tomt.

Vil du ha en spesifisert Mercedes-elbil, er ventetiden nå ca. et halvt år for både EQA og EQC, har importøren Bertel O. Steen tidligere opplyst.

Nissan

Norges klart mest solgte elbil, Nissan Leaf, holder koken 10 år etter at den kom på markedet. Bilen er solgt i hele 91.000 eksemplarer i Norge, og også i 2021 er bilen på topp 5-listen.

Mye av årsaken er at Nissan lenge har hatt leveringsklare biler. Slik er det også nå. Hos mange forhandlere får du bil på dagen.

Modellen med det største batteriet får du fra 300.000 kroner, mens modellen med det minste batteriet koster fra 220.000 kroner.

Motors biljournalist var imidlertid ikke imponert da han testet bilen sist, i desember 2019.

Vær også oppmerksom på at Leaf bruker den utgående chademo-kontakten ved lading.

Suzuki og BYD

Hybridene kan få rekordhøy avgiftsøkning fra nyttår. For hybridkundene er det derfor svært viktig å få levert bil før nyttår, og ikke etter nyttår.

Suzuki har leveringsklare biler av sin ladbare hybrid Suzuki Across, som er en søstermodell til langt mer solgte og langt mer populære Toyota Rav 4.

Across er like stor, har samme utstyrsnivå og ligner på mange måte sin storesøster, med unntak for noen detaljer, og at den er noen titusener billigere.

Motor testet bilen i fjor høst.

Også BYD Tang, den elektriske, kinesiske SUV-en som leveres av samme importør som Suzuki – RSA – kan du få umiddelbart.

Produsenten er ikke berørt av problemene mange andre sliter med.

Her kan du lese Motors test av bilen, der vi konkluderte med at den egentlig mangler bare én ting: et kjent navn.