FAMILIELIKHET: Det er mer enn fargen som gjør at nye Qashqai (t.v.) minner om den gamle.
FAMILIELIKHET: Det er mer enn fargen som gjør at nye Qashqai (t.v.) minner om den gamle.

Prøvekjørt: Nissan Qashqai (bensin)

Suger de siste dråpene ut av bensinpumpene

Tredje generasjon Qashqai er for dem som ikke vil ha bil med ledning og ikke vil ha bruktbil. Altså stadig færre. Men den varsler også lysere tider.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Plass, drivlinje, firehjulsdrift

MINUS:

Interiørdesign, «strømløs», krefter

Tallene er tydelige:

  • Nordmenn vil primært ha elbiler når de skal handle nytt. Sekundært ladehybrider. Deretter kommer det noen tradisjonelle hybrider fra Toyota, og så er det bortimot dødt.

Skjønt, en markedsandel for bensinbiler på 4,3 prosent utgjør jo noen tusen eksemplarer i året.

Nissan Qashqai

  • Pris: 357.000-508.000
  • Bygget på en ny plattform (CMF-C), men dimensjonene er omtrent som forgjengeren.
  • Motor: 1,3 liter bensin med 140 eller 158 hk. og CVT-gir (trinnløst).
  • I starten av 2022 kommer den også i med en helt ny hybridteknologi på det europeiske markedet.
  • Dette er generasjon tre av modellen som ble Introdusert i 2006 som en SUV-modell i «Golf-klassen», med bedre bakkeklaring, større hjul og litt røffere designelementer.


Og det er her nye Nissan Qashqai med sin bensindrevne 1,3 liter skal prøve å lirke seg inn.

Bilens største styrke er at den er litt bedre enn forgjengeren. Det betyr at dagens eiere vet hva de får – bare i forbedret utgave.

Mer bagasje

Nissan presiserer at bilen er utviklet på bakgrunn av tunge føringer fra dagens Qashqai-eiere. Og som vi vet – eksisterende eiere vil ha forsiktig evolusjon, ikke revolusjon.

Derfor er bilen bare ørlite større, men litt lettere, takket være mer moderne materialer. Bagasjevolumet har økt med 74 liter, til 504.

I følge Nissan er styringen blitt litt skarpere, vibrasjonene færre og lydnivået litt lavere, uten at vi kan bekrefte dette etter en kort prøvetur på norsk asfalt.

Men interiøret er definitivt blitt mer moderne.

Selv om vi likte det litt tunge og bølgende designet på forgjengeren, så var spesielt den lille og lavt plasserte infotainmentskjermen fra en annen tid.

Kjedelig

I tredje generasjon har Qashqai betjeningsfunksjoner og oppkoblingsløsninger på nivå med konkurrentene. Men selve designet er konservativt, kall det gjerne kjedelig.

Forhåpentligvis blir det mer fantasifullt fra Nissan når helelektriske Ariya kommer i 2022. Innen den tid kommer også Qashqai med en ny og svært spennende hybridløsning.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIKHETSTREKK: </span>Nissan har hørt på eksisterende kunder når de har utviklet tredje generasjon Qashqai. Det betyr få eksteriørmessige endringer. Nykommeren til høyre.
LIKHETSTREKK: Nissan har hørt på eksisterende kunder når de har utviklet tredje generasjon Qashqai. Det betyr få eksteriørmessige endringer. Nykommeren til høyre.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJEDELIG:</span> Dette interiøret har vi følelsen av å ha sett mange ganger før. Vi skulle gjerne sett det mer fantasifullt i en splitter ny bil.
KJEDELIG: Dette interiøret har vi følelsen av å ha sett mange ganger før. Vi skulle gjerne sett det mer fantasifullt i en splitter ny bil.

Behagelig

Men i første omgang er det Qashqai med enten 140 eller 158 rene bensinhester det handler om. Nissan har tatt inn sin siste diesel til Norge.

Motoren er koblet til en trinnløs girkasse (CVT). En gang en ganske utskjelt konstruksjon, nå en svært behagelig opplevelse.

Drivlinjen er silkemyk og harmonisk under normal kjøring, og ikke lenger hysterisk jagende etter turtall ved litt gasspådrag, slik vi husker fra tidligere generasjoner.

Kraftutviklingen er høyst beskjeden, enten vi sammenlikner med ladehybrider eller elbiler – og responsen ved kickdown er ganske treg. Men dette er en bil for harmonisk og avslappet hverdagskjøring.

De fleste nordmenn har valgt Qashqai med tohjulsdrift.

Men Nissan i Norge satser på å kunne tilby firehjulsdrift til et beskjedent påslag, og tipper de fleste vil velge denne versjonen. Trolig i kombinasjon med det nest høyeste utstyrsnivået, Tekna.

Går du opp på toppnivået, Tekna+, får du blant annet også nappaskinn, massasje i setet og glasstak.

  • Prisene på Qashqai starter på 357.000 (Visia, forhjulsdrift, manuelt gir, 140 hk.). Rimeligste versjon med firehjulsdrift har startpris på 451.500 (N-Connecta, automat, 158 hk.). Den forventede bestselgeren (Tekna, firehjulsdrift, automat, 158 hk) starter på 479.000.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINKEL:</span> Bakdørene kan åpnes i 90 graders vinkel, og innsteget til baksetet er svært bra.
VINKEL: Bakdørene kan åpnes i 90 graders vinkel, og innsteget til baksetet er svært bra.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STØRRE:</span> Et noe dypere bagasjerom har gitt 74 ekstra liter. Totalvolum på 504 er bra for en bil i denne størrelsen.
STØRRE: Et noe dypere bagasjerom har gitt 74 ekstra liter. Totalvolum på 504 er bra for en bil i denne størrelsen.