PÅ OVERTID: Yaris Cross kommer godt – men for sent for å få et salg i Norge den kunne fortjent.

Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross

Noen i Toyota burde ha tenkt på denne tidligere

For noen år siden ville dette vært en ypperlig bil for mange. Nå er det en bil for få. Selv ikke hybridpionérene i Toyota kan trekke ledningen ut av bilmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Firehjulsdrift, sittestilling, bekymringsløs

MINUS:

Krefter, motor/girkasse, multimediasystem

Toyota Yaris Cross

  • Pris fra-til (eks. omkostninger): 309.000 (Life tohjulstrekk) - 427.000 (Premier Edition, firehjulstrekk).
  • Motor: Tresylindret bensinmotor og batterielektrisk motor, ikke ladbar. Totaleffekt: 116 hk/257 Nm.
  • Lengde/bredde/høyde (cm.): 418/177/160
  • Vekt (tohjulstrekk/firehjulstrekk): 1170/1360
  • Bagasjerom (tohjulstrekk/firehjulstrekk): 397/320 liter.
  • Hengervekt: 750 kg.
  • Taklast: 60 kg.
  • Bakkeklaring: 17 cm.

BRÜSSEL (Motor): Som konsept minner Yaris Cross mye om modellen Urban Cruiser, som kom for 12 år siden, og som det fortsatt går en del av på veiene.

Den hadde omtrent de samme målene, men 90 hesters diesel, manuelt gir – og dessverre også et resultat i krasjtesten til euroNCAP som lå langt under Toyotas krav.

Men viktigst i dagens sammenheng:

Den hadde firehjulsdrift. Dét har også Yaris Cross.

Og det er på dette feltet nykommeren skiller seg fra småbiler flest – slik Urban Cruiser gjorde.

I tillegg er den høyere enn småbiler flest.

For eksempel nesten 10 centimeter høyere enn den Yarisen vi kjenner, og som teknisk sett er utgangspunktet for nykommeren.

Oppdatert: Denne bilen har vi i ettertid testet grundig.
Les testen her!

Dyrere konkurrent

Jevnstore Suzuki Vitara er nok den mest opplagte konkurrenten.

Men denne blir en god del dyrere med automat, og leveres da kun med en litt aldrende bensinmotor uten noen form for elektrisk støtte.

Skal du ha Vitaras mildhybridløsning, altså en batteripakke som er svakere enn Toyotas, og som kun hjelper til litt under akselerasjon, start/stopp og tomgangskjøring, så må du nøye deg med manuelt gir.

De færreste gjør dét i 2021.

Kommer for sent

Det er heller ikke mange som ønsker seg biler som ikke kan lades med ledning. Enten alltid, som på en elbil – eller ofte nok til å kjøre elektrisk i hverdagen, som på en ladehybrid.

Registreringstallene utgjør fakta som ødelegger noen friske diskusjoner.

Og her er vi tilbake til innledningen: Yaris Cross kommer for sent. Noen i Toyota burde tenkt denne tanken mye tidligere.

Men er det noen som skal klare å selge nye biler uten ledning noen år til, så er det nettopp Toyota. Også dét kan vi lese av registreringstallene.

MYE NYTT: Yaris Cross har få likheter med den Yarisen vi kjenner. Bakfra minner den mer om langt større RAV4.
LIKT: Innvendig er Yaris Cross omtrent som dagens Yaris, men selve instrumenteringen og instrumenthuset er litt annerledes. I tillegg er midtkonsollen høyere.

Øker mangfoldet

Hybridmodellene som Toyota kaller «selvladende» – noe som ikke er helt korrekt, men samtidig lett å forstå – øker mangfoldet i slangeparadiset.

  • Corolla er på 16. plass. C-HR er på 20. plass. Yaris er på 23. plass. RAV4 ligger på en imponerende 2. plass, men dét skyldes naturligvis ladehybriden, som Motor har kåret til årets beste bilkjøp. Tar vi bort ladehybriden, så er det fortsatt solgt hybrider av RAV4 tilsvarende en 18. plass.

Viktige kvaliteter

Holder vi realitetene rundt nordmenns bilvalg utenfor de neste minuttene, så er Yaris Cross en bil vi gjerne skulle sett mange av på norske veier. Toyotas posisjon som verdens mest pålitelige bilmerke er nærmest urokkelig.

I en tid da du trolig får opp en eller annen helelektrisk konkurrent som første treff hvis du googler «barnesykdommer», er Toyotas kvaliteter viktigere enn noen gang.

Ikke minst derfor ble RAV4 vinner av vår nevnte kåring.

En eier av Yaris Cross får naturligvis den samme tryggheten og økonomiske forutsigbarheten.

Kjent basis

Basisen er den Yarisen vi kjenner fra før. På utsiden er likevel familielikheten minimal, med mindre noen tar fram målebåndet og sjekker akselavstanden. Den er lik. Ellers er Yaris Cross nesten 10 centimeter høyere og hele 24 centimeter lengre.

Det merkes best i bagasjerommet: Yaris Cross har 397 liters bagasjevolum, mot 286 i vanlige Yaris. Men: Dette gjelder de sammenliknbare versjonene med tohjulstrekk.

Velger du modellen med firehjulstrekk, så går bunnen av bagasjerommet bort til ytterligere noen komponenter. Da er det 320 liter igjen.

Tall fra Toyota viser at 89 prosent av de 500 som allerede har bestilt en Yaris Cross, velger nettopp firehjulstrekk. Det er faktisk enda litt flere enn Toyota trodde.

BEDRE PLASS: Bagasjerommet i versjonen med firehjulsdrift (bildet) har 320 liter bagasjevolum. Med tohjulstrekk får du mer rom under gulvet, og ytterligere 77 liter.
SMÅBIL: I baksetet merker man at Yaris Cross er bygget på Yaris. Beinplassen er snau, og best egnet for barn.

Over 400.000

Av disse igjen, har nesten halvparten valgt utstyrsgraden Active Tech – som er den midterste av fem utstyrsversjoner, hvis vi ikke teller med lanseringsmodellen Premiere Edition, som produseres i 12 måneder.

Active Tech har en startpris på 372.000 kroner. Legger du på omkostninger, vinterhjul og metallic lakk, så ender du på rundt 410.000 kroner.

Da får du blant annet 17-toms alufelger, LED lys med adaptivt fjernlys – en nyhet i Toyota-sortimentet – navigasjon, parkeringssensor med blindsonevarsling, mørke ruter og bakseter i en 40-20-40-konfigurasjon, altså med mulighet for lang last i midten.

Men du må klare deg uten blant annet tofarget lakk, setetrekk med kunstskinn-innslag, panoramatak og større lydanlegg.

Designerne har virkelig boltret seg med eksteriøret. Her er det store skjermbuer i svart kontrastfarge, ny front og ny hekk, nytt lyktedesign og diverse SUV-effekter.

Mer som RAV4

Den brede bakluken og de smale lyktebåndene kan lure deg til å tro at det er en langt større RAV4 som ligger foran deg. Det er sikkert en illusjon Toyota-designerne liker å høre om.

Innvendig derimot, er det svært enkelt å se slektskapet med Yaris. Instrumenteringen er satt opp med litt andre klokker, og selve instrumenthuset har en mer tradisjonell utforming.

Også her likner den mer på RAV4 enn Yaris. Eller sagt på annen måte: Den er nok blitt litt kjedeligere.

Ellers er dørsidene, girspaken, den store skjermen i midten og resten av instrumentpanelet som på Yaris.

Modellen leveres med et splitter nytt multimediasystem, inkludert en oppgradert navigasjon. Yaris Cross er først ute med denne nyheten som etter hvert vil komme på alle modellene.

Stort minus

Toyota i Norge har derimot tatt en beslutning om å beholde det gamle oppsettet inntil videre. De kan ikke garantere fullverdig funksjonalitet under norske forhold, og ønsker å basere seg på erfaringene andre markeder nå får.

Det er selvfølgelig et stort minus at dette ikke er tilrettelagt for norske kunder. Toyota trenger absolutt mer moderne løsninger enn de tilbyr i dag.

POPULÆR: Det blir nok en del av disse på norske veier, men med mindre nordmenn trenger firehjulstrekk, så kjøper de heller en elbil i denne klassen.

Paradeøvelse

Ute på landeveien noterer vi oss noen store plusser og ditto minuser. Det positive først:

  • Kjørestillingen er særdeles god. Setene vil passe de fleste, oversikten til alle sider er bedre enn på de fleste biler i samme størrelse, og rattet er både elegant og behagelig. Rattfunksjonene er også lette å betjene.
  • Bilen er svært lettkjørt, i god Toyota-tradisjon. Du trekker den tradisjonelle girspaken til Drive, og bilen beveger seg vennlig, stabilt og rykkefritt. Det siste er paradeøvelsen til den trinnløse girkassa.
  • Alt av primærfunksjoner sitter der du forventer, de øvrige funksjonene læres fort.

Støynivået varierer

Det mindre positive:

  • Den lille tresylindrede motoren i kombinasjon med den trinnløse automaten, sender oss ganske mange år tilbake i tid. Med beskjedne 116 hester i en såpass tung bil (1360 kilo), må girkassa jobbe mer eller mindre kontinuerlig. Det er heller ikke plass til mye støyisolasjon i en liten bil. Dermed blir man hele tiden påminnet om den karakteristiske unoten til automatkassa når den pisker motoren opp i turtall lenge før kreftene kommer.
  • Støynivået fra underlaget varierer veldig, avhengig av asfaltkvalitet. Altså som på småbiler flest, der støyisolasjon tar plass og øker vekta. Er man opptatt av støy, og spesielt de vemmelige frekvensene, så bør man ta en lang testtur med sommerdekk på grovere asfalt.