FJELLKLATRERNE: Et knippe elbiler med Peugeot e-2008 fremst på vei over Venabygdsfjellet.

Motors rekkeviddetest sommer 2020:

Fra 296 km i vinter til 512 km i sommer med samme bil

Hvor langt går egentlig elbilene sammenliknet med det de lover? Det spørs når du kjører. Forskjellen mellom sommer og vinter kan være sjokkerende stor.

Publisert Sist oppdatert

Elbilenes rekkevidde varierer utfra et bredt sett med kriterier, men en av våre ambisjoner med den store rekkeviddetesten er å gi potensielle bilkjøpere en idé om hvor stor differansen kan være.

Nå tok vi 29 av elbilene på markedet med på test langs vår test rute fra Oslo rundt Rondane – i perfekt sommervær.

Og ikke uventet:

Alle biler gikk lengre enn den WLTP-rekkevidden som produsentene lover. Men forskjellen er enorm på enkelte, sammenliknet med vinterens test langs samme rute. Aller størst er forskjellen på Opel Ampera-e:

  • I vinter gikk den 296,9 km.
  • I sommer gikk den 512,1 km – under idelle forhold.

SOMMER 2020 (vær: Pent sommervær, ingen nedbør, 20 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/ 100km Forbruk (målt) kWt/ 100km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km645 km5,7319,013,9Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km612 km9,2816,011,9Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km546 km7,6922,617,3Long Range255/45 R20
Hyundai Kona480 km568 km18,3314,712,3Premium215/55 R17
Kia e-Niro455 km524 km15,1615,911,9Exclusive215/55 R17
Kia e-Soul452 km520 km15,0415,712,2Exclusive215/55 R17
Xpeng G3450 km506 km12,4414,713,1Smart215/55 R17
Porsche Taycan450 km475 km5,5521,117,44S PBP265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Jaguar I-Pace436 km454 km4,1221,217,8Nordic EditionR20
Opel Ampera-e423 km512 km21,0416,511,4Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC404 km434 km7,4222,318,2AMG255/40 R21
Renault Zoe380 km453 km19,2117,311,4Intens195/55 R16
Audi e-tron 55 Sportback376 km436 km15,9523,919,8S-Line265/45 R21
Audi e-tron 55370 km399 km7,8324,320,3Advanced Business265/45 R21
Nissan Leaf 62 kWt385 km396 km2,8518,013,7E+Tekna215/50 R17
Peugeot e-208340 km346 km1,7614,713,4GT205/45 R17
Opel Corsa e337 km358 km6,2316,812,9Elegance205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense320 km351 km9,6814,713,3Grand Chic215/55 R18
Hyundai Ioniq311 km342 km9,9613,811,1Premium205/60 R16
Peugeot e-2008310 km332 km7,0915,613,7GT-Line215/55 R18
BMW i3310 km319 km2,9015,512,5120 Ah Fully Charged155/60 R20
Nissan Leaf 40 kWt270 km305 km12,9620,611,9N-Connecta215/50 R17
MG ZS EV263 km310 km17,8718,613,7Luxury215/50 R17
Skoda Citigo-e iV258 km280 km8,5216,0N/AStyle185/50 R16H
Seat Mii Electric258 km278 km7,7514,610,3Launch Edition175/65 R14
VW e-Up!251 km289 km15,1014,59,7Entry165/65 R15
Mini Cooper SE234 km272 km16,2315,811,3Experience195/55 R16
VW e-Golf222 km259 km16,6615,711,4Exclusive205/55 R16
Nissan e-NV200200 km278 km39,0025,913,7Evalia (Premium)185/65 R15

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.

PS: Vær oppmerksom på at dataene om rekkevidde kan variere noe fra vår live-publisering av selve testen. Vi har fått litt ulik informasjon fra enkelte av importørene om hva som er faktisk rekkevidde for de enkelte modellene.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

Klikk på bildene under for å lese mer om hver enkelt bil

Kjøringen gikk mellom 15 og 25 grader, med vindstille vær.

Forholdene kunne altså ikke vært bedre for en langtur i elbil.

Tomme for strøm

Instruksen til sjåførene er å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm – før de ble plukket opp av gode hjelpere fra SOS Veihjelp og fraktet til nærmeste ladestasjon.

De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen.

Ved risiko for trafikkfarlige situasjoner der bilene antas å kunne stoppe på helt feil sted, hadde sjåførene instruks om å tømme batteriet ved småkjøring på sideveier det aller, aller siste stykket.

Da ville vi få korrekte forbrukstall og antall meter kjørt på triptelleren. I omtalen av hver enkelt bil står det hvor tomme de ble kjørt.

Lengre i varmt vær

Under testen i vinter var det som ventet ingen biler som gikk så langt som den såkalte WLTP-rekkevidden lover; noen var faktisk veldig langt unna.

Denne gangen, i bra norsk sommervær, gikk bilene som ventet mye lengre.

Men følgende er verdt å huske på:

Ingen test gir et svar du kan sette to streker under. Alle ruter er ulike, enten det skyldes topografi, værforhold eller kjøremønster. WLTP-testene gjøres under omstendigheter som ikke er identiske med kjøring i Norge (blant annet er deler av WLTP-ruta på motorvei i 130 km/t).

Vi kjørte 29 av bilene som nå er tilgjengelige i Norge på samme strekning, under samme værforhold, i samme fart. Fasiten sier noe om hvordan bilene leverer på en norsk langkjøring-rute, og disse kan sammenholdes med WLTP-opplysningene.

Langkjøring

Hadde vi valgt en rute med større andel bykjøring, ville bilenes rekkevidde vært lengre. Men siden rekkeviddespørsmålet særlig er knyttet til langkjøring, for eksempel til hytte og feriesteder, har vi valgt å gjennomføre testen slik vi gjør.

I vinter stoppet «vinnerbilen» Tesla Model S etter 469,8 km – på en dårlig brøytet vei og kraftig snøvær nær Venabygdsfjellet. Nå suste den nesten 18 mil lengre avgårde.

Vi hadde lagt inn to klatringer som tok mye strøm, langt brattere strekninger enn i WLTP-testen – opp til Lygnasæter og ikke minst stigningen forbi Dovre, Dombås og opp til Fokstumyra.