KIA E-NIRO: Elbiltest sommeren 2020.
KIA E-NIRO: Elbiltest sommeren 2020.

Kia e-Niro

En sjelden juvEL

Kia e-Niro kom godt over 52 mil i rekkeviddetesten.

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

Kia e-Niro har vi lenge regnet som den beste blant de mer folkelige elbiler takket være god rekkevidde, god plass og generelt en hyggelig kjøreopplevelse. Men den har lenge vært bortimot umulig å få tak i ...

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke e-Niro).

Modellnavn: Kia e-Niro Exclusive

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 455 km.

Dekkdimensjon testmodell: 215/55R17.

Så langt kom vi:

Kia e-Niro har en oppgitt rekkevidde på 455 km. Vi kom 524,7 kilometer Det er 15,3 prosent bedre enn WLTP-verdien.

Første varsel kom ved 8 prosent og 42 km igjen, bilen varsler om lite strøm. En gul batterilampe kom opp i dashbordet. Energy information på skjermen går til rødt. Fører har da kjørt 499 km).

Andre varsel, ved 5 prosent og 25 km rest, kom opp som en boks i skjermen: Low EV battery warning. I dashbordet kommer varselet Charge immediately. Power limited. Skilpadden kommer også opp i dashbordet.

Bilen er fortsatt helt normal å kjøre (kjørt 513 km)

Når bilen har 5 prosent igjen, går rekkevidden bort og blir erstattet av 3 streker, som de andre bilene fra Hyundai/Kia.

Bilen kjøres til det er 2 prosent strøm igjen, bilen lades da på Fortum Otta. Bilen oppfører seg helt normalt hele tiden.

Reell rekkevidde: 524,7 km.

Gjennomsnittsfart: 64 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Slik ladet den:

Oppgitt maksimal ladeeffekt er 80 kW. Ved ankomst til ladestolpen hadde e-Niro 7 prosent rest.

Den la seg umiddelbart på mellom 71 og 74 kW effekt og holdt seg jevnt der til 50 prosent kapasitet, gikk deretter ned til rett under 60 der den lå til den dalte raskt etter 70 prosent.

Gjettometer ikke avlest.

Ladetid 8-80 prosent: 49 min. 57 sek.

Energimengde levert: 52,4 kWt.

Importørens kommentar:

- Det er veldig gøy at Kias elbiler er blant topp tre merker med lengst rekkevidde i testen. Kia e-Niro er en crossover, og med mye utstyr og god bagasjeplass er den en fullverdig familiebil.

Vi har nå åpnet for nye bestillinger av e-Niro etter en lang periode hvor man har måttet stå på reservasjonsliste for å bestille bilen. Ved bestilling nå kan vi levere bil i løpet av 3-4 måneder.