IMPONERER: BMW i3

BMW i3:

Påliteligheten selv

BMW i3 har mange fans, og hver gang du setter deg bak rattet eller kobler denne bilen til en ladestolpe skjønner du hvorfor. BMWs pålitelige veteran repeterer de solide prestasjonene fra tidligere tester.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

  • Modellnavn: BMW i3 120 Ah Fully Charged.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 310 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 155/60 R20.

Rekkeviddetesten:

BMW i3 var kommet 319,4 km da den stod på null prosent – 9,4 km lengre enn oppgitt WLTP. Rekkevidden i sommertesten er 73,6 km bedre enn da vi kjørte etter samme rute i vinter. Det er forbedring på nær 30 prosent fra vanlig vintervær til optimale sommerforhold.

Da vi kjørte vår aller første sommertest (med færre biler og en annen rute) trillet i3 vel 317 km under gode forhold før batteriprosenten var på null, og den gikk da ytterligere 6,5 km før den stoppet fullstendig.

BMWen oppfører seg helt fint også i den siste fasen før batteriet ebber ut, selv om den sakte mister motorkraft. Men bilen har ikke noe ekstra strømlager som du kan mobilisere gjennom en manuell omstartsprosess etter at batteriet er tomt, så du må ha trafikksikkerhet i tankene hvis du skulle havne i en situasjon hvor bilen går til under 0 prosent på batteri-varslingen. Men den går altså 5-6 km også etter at det lyser 0 km i displayet.

  • Reell rekkevidde: 319,4 km.
  • Gjennomsnittsfart: 58,5 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

BMW i3 ble koblet til Ionity-stasjon på Dal med 7 prosent rest, og ladet omgående med 43 kW effekt. Derfra steg det sakte, men sikkert helt til den nådde 80 prosent på 49 kW. Den ladekurven er det få konkurrenter som kan matche – om noen!

Vi har hatt bilen i identisk ladetest to ganger tidligere, under ulike værforhold, med samme resultat.

  • Ladetid 7-80 prosent: 39 min. og 20 sek.

Les alt om ladetesten av i3 på NAF.no

Importørenes kommentar:

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge opplyser at de ikke har noe å tillegge om testresultatet.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (BMW i3 er testet flere ganger før) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.