Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.
Bortsett fra noen farger og små designdetaljer, så deler Citigo alt med SeatMii og VW e-up!
Men den lader best av de tre.
Modellnavn: Skoda Citigo.
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 258 km.
Dekkdimensjon testmodell: 185/60R16
Rekkeviddetesten:
Citigo gikk 280 km innen den stanset helt. Det er 22 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og 60 km lenger enn den kom i vinterens rekkeviddetest.
Reell rekkevidde: 280 km.
Gjennomsnittsfart: 56 km/t.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Da vi koblet til ladestolpen, var det 8 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok fra start 35 kW., og ble så liggende på 37 kW i cirka 10 minutter, fram til 30 prosent oppnådd batterikapasitet.
Deretter falt ladekurven sakte og jevnt nedover, med et markert dropp fra 19 til 13 kW ved rundt 75 prosent batterikapasitet.
Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 182 kilometer rekkevidde.
- Vi er veldig fornøyde med Citigo sin oppnådde rekkevidde. For kundene er det viktig at den faktiske rekkevidden er tett på den oppgitte WLTP-rekkevidden. Når Citigo kjører hele 22 km over den oppgitte rekkevidden, så er vi naturligvis veldig fornøyd med resultatet. Det viser at en liten og praktisk bybil gjør seg godt også på de lange turene. Med 280 km rekkevidde kan du fint oppleve vårt vakre land med Citigo i sommer.
–Hva ladetesten angår, synes vi resultatet er greit og som forventet. Fra 7-80 prosent på under 50 minutter er bra, batteristørrelsen tatt i betraktning, sier Morten Moum, PR Manager i Skoda Norge.
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.
Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.
Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Citigo var ikke en av disse), ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.