20 I TEST: Vi samlet 20 av Norges solgte elbiler til stor test av rekkevidde og ladeegenskaper. Foto: Tomm W. Christiansen
20 I TEST: Vi samlet 20 av Norges solgte elbiler til stor test av rekkevidde og ladeegenskaper. Foto: Tomm W. Christiansen

Den store rekkeviddetesten vinteren 2020:

Beste bil var 9 prosent unna lovet rekkevidde

Elbiler går kortere enn antatt rekkevidde når temperaturen faller. Se oversikten over hvordan bilene presterte i vår test.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.

Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader.

Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet etter 469,8 km.

Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.

Les også: Hva betyr egentlig WLTP?

DET ENKLESTE ER OFTE…: Når en Audi e-tron 50 står batteritom utenfor Ringebu, kan tradisjonelle transportmidler stadig være noe å sparke fra med.
DET ENKLESTE ER OFTE…: Når en Audi e-tron 50 står batteritom utenfor Ringebu, kan tradisjonelle transportmidler stadig være noe å sparke fra med.

Mange faktorer påvirker elbilers rekkevidde:

Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.

Man opererer ofte med en såkalt WLTP-rekkevidde for elbilene. Du kan lese mer her om hvordan den beregnes.

Klikk her for å komme til vår hovedsak om testen

Slik presterte bilene enkeltvis i testen:

TestbilWLTP rekkeviddeWLTP for testmodellRekkevidde i vår testAvvik i kilometerAvvik i prosent
Biler med pris opp til 325.000 kroner
Seat Mii Electric258258226,6-31,4-12,17
Skoda Citigo-e258258220,0-38,0-14,73
VW e-Up!258251226,0-25,0-9,96
Renault Zoe395380316,3-63,7-16,76
Hyundai Ioniq311311279,3-31,7-10,19
VW e-Golf231222198,1-23,9-10,77
Nissan Leaf 40 kWt270270208,9-61,1-22,63
Hyundai Kona449449404,5-44,5-9,91
BMW i3 120Ah310310245,8-64,2-20,71
Biler med pris mellom 325.000 og 500.000 kroner
Kia e-Soul (64 kWt)452452352,0-100,0-22,12
Nissan Leaf 62 kWt385385298,7-86,3-22,42
Opel Ampera-e423423296,9-126,1-29,81
Kia e-Niro455455360,3-94,7-20,81
Tesla Model 3560560404,4-155,6-27,79
Audi e-tron 50332299259,0-40,0-13,38
Biler med pris over 500.000 kroner
Mercedes EQC417404307,0-97,0-24,01
Jaguar I-Pace470436333,8-102,2-23,44
Audi e-tron 55431385341,0-44,0-11,42
Tesla Model S610610469,8-160,2-26,26
Tesla Model X507507419,6-87,4-17,24

PS: Bilene er kategorisert etter gjeldende pris for innstegsmodell da vi kjørte testen.

Powered by Labrador CMS