HYUNDAI KONA ELECTRIC: Elbiltest sommeren 2020.
FOTO: Tomm Christiansen
Hyundai Kona Electric
Folkets langdistansemester
Hyundai er eneste elbilprodusent som slår en Tesla i rekkeviddetesten. Med nesten 57 mil kommer Kona på pallen.
Hyundai Kona beviser igjen at den er best blant folkebilene på rekkevidde, som den gjorde i vinter. Den er imidlertid ikke av de beste på komfort, plass og støydemping.
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.
Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke Kona).
Modellnavn: Hyundai Kona Premium (dessuten fullspekket med skinn, soltak og 3-fase lademulighet).
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 484 km.
Dekkdimensjon testmodell: 215/55R17.
Så langt kom vi:
Hyundai Kona har nå en oppgitt rekkevidde på 484 kilometer – 35 kilometer mer enn før, grunnet nye dekk med lav rullemotstand fra Michelin.
Vi kom hele 568,4 kilometer – hvilket er 36,5 kilometer lenger enn ved forrige sommertest – Hyundai holder altså hva de lover angående forlenget rekkevidde.
Det er dessuten 17,4 prosent bedre enn WLTP-verdien.
Det første varselet kom ved 8 prosent og 44 km i rest i både instrument og mediadisplay, uten noen merkbare forskjeller under kjøring. Ved 5 prosent var det bare symbolet —- på resterende km, skilpaddesymbolet kom opp, men fører merket ikke noe på bilen.
Ved 1 prosent og fortsatt bare tre streker ved resterende km, ville ikke bilen over 60 km/t, ved 0 prosent begynte skilpadden å blinke, og det kom rødt batteri og gul bil i instrumentpanelet, samt hastighetsbegrensning til 30 km/t. Fører fikk kjørt 200 meter til før bil hoppet rett i (P) park ved hastighet 4 km/t - men kunne settes i (N) nøytral og dyttes de siste 12 metrene til ladepunkt.
Reell rekkevidde: 568,4 km.
Gjennomsnittsfart: 64 km/t .
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Slik ladet den:
Oppgitt maksimal ladeeffekt er 80 kW. Ved ankomst til ladestolpen hadde Kona 4 prosent rest. Den la seg umiddelbart på 66 kW effekt og holdt seg jevnt mellom 66 og 72 prosent til den hadde 55 prosent kapasitet, gikk deretter ned til rett under 60 der den lå til den dalte raskt etter 70 prosent.
Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 432 kilometer rekkevidde.
Ladetid 8-80 prosent: 53 min. 23 sek.
Energimengde levert: 54,6 kWt.
Importørens kommentar:
- Vi er naturligvis veldig fornøyde med resultatet i testen, og synes dette er en hyggelig bekreftelse på at Kona Electric leverer svært godt på reell rekkevidde.
Kona Electric er en bil som fungerer ypperlig til lange kjøreturer, og med praktiske egenskaper i form av taklast og hengerfeste har bilen en solid totalpakke for folk flest.