LADER KJAPPERE: Nissan Leaf 62 kWt

Nissan Leaf 62 kWt:

Endelig i hurtigfart

Nissan har ikke fått oppfylt løftet om hurtiglading på sin oppgraderte Leaf fordi utstyret på ladestasjonene har ikke vært oppdatert. Men nå har én stasjon nye kabler. Og, ja, det virker!

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

  • Modellnavn: Nissan Leaf e+ 62 kWt Tekna
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 385 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 215/50 R17.

Rekkeviddetesten:

Nissan Leaf e+ 62 kWt gikk 396,8 km – nøkterne tre prosent over lovet WLTP. Bilen hadde et gjennomsnittlig forbruk på 13,7 kWt.

  • Reell rekkevidde: 396,8 km.
  • Gjennomsnittsfart: 59,6 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Nissan Leaf e+ 62 kWt skal i prinsippet kunne ta imot, ganske riktig (!), 62 kW, men i tidligere tester har vi fått maks 46 kW effekt på stolpene. Nissan har forklart feilen med at en svakhet i laderne gir redusert strømstyrke slik at de maks leverer ut 50 kW.

På Clever by Eon-stasjonen på Dombås er utstyret oppgradert, og vi kunne glede oss over langt raskere lading enn noen gang før på en Leaf.

Vi kom til stolpen med 1 prosent rest, og fikk umiddelbart 70 kW da vi koblet på. Nissan har tidligere sagt at lading fra 10 til 80 prosent gir mest effektiv hurtiglading. Nå kom toppnotering i effekt med én gang før ladekurven falt sakte, men sikkert. Ved 10 prosent tok bilen i mot 68 kW, ved 30 prosent var tallet 62 kW, ved 50 prosent var det 57 kW. Da vi nådde 80 prosent fulladet tok den imot 37 kW.

I vinterens test tok det 70 minutter å lade fra 8 til 82 prosent, nå bruker Leaf’en drøyt 40 minutter på spennet fra 10 til 80 prosent. Det er ikke veldig imponerende tall målt mot konkurrentene, men det er kraftig fremgang for den populære modellen.

  • Ladetid 1-80 prosent: 46 min. og 10 sek.

Importørenes kommentar:

«Slike rekkevidde- og ladetester kan ikke, som NAF og Motor selv uttrykker, regnes som vitenskapelige tester. Til det er det for mange faktorer som både påvirker og avgjør resultatene. Alle våre biler oppnår i testen generelt sett akseptable resultater i henhold til hva vi anslår for å være normalt. Samtidig er det på det rene at dette vil kunne variere ut fra en rekke forhold, som kjørestil, topografi og utetemperatur.

– I ulike eiergrupper på sosiale medier finnes det blant annet mange eksempler på eiere av våre elbiler som igjen oppnår bedre resultater enn det dere viser til her. Et annet eksempel som videre poengterer variasjonenene, er fjorårets rekkevidde- og ladetest utført av Motor og NAF. I resultatet av rekkeviddetesten den gang, presterte dere å kjøre 19,4 km lengre enn dere gjorde i årets test med LEAF 62 kWt. Og det med den eksakt samme testbilen dere lånte i fjor.

– Generelt sett vil vi også legge til at vi ikke anbefaler våre kunder å kjøre elbilen helt tom for strøm før de lader den opp igjen. Hurtiglading over 80 prosent er også mindre hensiktsmessig, da det vil kunne påvirke ladefarten, sier Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Nissan Leaf 62 kWt er testet før) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.