RENAULT ZOE: Elbil sommertest 2020.
FOTO: Tomm Christiansen
Renault Zoe Z.E. 50
Gammel’n henger fortsatt med
Renault Zoe kom 453 kilometer i rekkeviddetesten.
Av de som fortsatt selges i dag er Renault Zoe – sammen med Tesla Model S - nest eldst blant elbilene som ble designet i utgangspunktet for å være batterielektrisk. Bare Leaf kom før.
Rekkeviddetesten
Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken
Takket være en nylig oppgradering klarer den seg fortsatt bra i vår test og gir mye rekkevidde i forhold til prisen.
OBS: Zoe ble kjørt av en representant for Renaults forhandler-nettverk. Ved en feil tok man feil rute ved Dombås, slik at klatring og nedstigning ble noe annerledes enn for bilene som gikk via Folldal. Antallet høydemeter er trolig ganske likt, men høydeprofilen er ikke identisk.
- Modellnavn: Renault Zoe Z.E. 50 R130 Intens
- Oppgitt WLTP-rekkevidde (testbilen): 381 km.
- Dekkdimensjon testmodell: 195/55R16
Rekkeviddetesten:
Testeksemplaret av Renault Zoe har en oppgitt rekkevidde på 381 km. Vi kom 453 km. Det er 18,9 prosent bedre enn WLTP-verdien. Det rimer for øvrig bra med den estimerte rekkevidden under da vi kjørte bilen under lanseringen av den nye generasjonen i fjor, i sommertemperatur. Det er også 136,7 kilometer lenger enn den kjørte under vintertesten i januar.
Ved omtrent 6 prosent kom varselet med oppfordring om å bruke Eco-modus. Ved 2 prosent (19 km gjenværende) inntrådte skilpaddemodus (skilpaddesymbol i displayet), med effektbegrensning, men lyset i instrumentpanelet ble ikke dempet.
- Reell rekkevidde: 453 km.
- Gjennomsnittsfart: 58 km/t
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Ladetesten:
Forrige generasjon Zoe kunne ikke hurtiglades i det hele tatt, bare såkelt semi-hurtiglades med opptil 22 kW effekt med vekselstrømlader. Nå er den imidlertid kompatibel med CCS-hurtiglader med opptil 50 kW effekt (som Opel Ampera-e), ikke spesielt tidsriktig det heller, men en klar forbedring.
Zoe hadde 9 prosent batterikapasitet da den ble koblet til ladestolpen og ladet med konstant 42 kW effekt fra 10 til 50 prosent. Deretter nådde den en topp på 43 kW ved 55 prosent. Effekten var deretter langsomt avtakende, men holdt seg over 30 kW helt til 75 prosent (27 kW da batteriet nådde 80 prosent) .
- Estimert rekkevidde ved 80 prosent ikke oppgitt
- Ladetid 9-80 prosent: 56 min. og 39 sek.
- Energimengde levert: 38,8 kWt
Importørens kommentar:
- Vi er selvsagt svært godt fornøyd med å kunne befeste vår posisjon med å være den elbilen med mest rekkevidde for pengene, også i «real time» og ikke bare via WLTP-tallene. 453 kjørte kilometer med en bil som koster fra kr 249.900 (kr 229.900,- i vår sommerkampanje), er imponerende, og vi må få lov til å si at den imponerte spesielt mot alle våre nærmeste konkurrenter i segmentet.
At Zoe er en perfekt «bil nr 2» for familien har mange vært enige i, men dette beviser også at Zoe kan være en godt alternativ for de som klarer seg med en bil i husholdningen der man ikke nødvendigvis «må» ha 4WD, hengerfeste eller behov for enormt mye bagasjeromsplass.
– Zoe er et godt kjøp med det aller viktigste av egenskaper og utstyr på plass. Når det gjelder ladetid: Ca. 56 minutter på 80 prosent kapasitet (fra 9 prosent) er akseptabelt og passer vel ganske greit inn med den tiden man trenger for en matpause dersom man skulle kjøre f.eks fra Oslo til Trondheim, sier Roger Andersen i Renault Norge.
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke Zoe).