BYENS DRONNING: Mini Cooper S E.

Mini Cooper S E:

Best i byen

I vår første stortest med elektrisk Mini klarte den drøye 27 mil på en lading.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.javascript:re = /\d{6}\d*/;sID = re.exec(location.href); void window.open ('https://labrador.motor.no/edit/article/id/' +sID);Den elektriske Minien trives best der den får fortjent oppmerksomhet – altså i byen og nærmiljøet.

Men du kan kjøre langt også på anonyme landeveier.

  • Modellnavn: Mini Electric.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 234 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 195/55R16.

Rekkeviddetesten:

Mini gikk 272 km innen den stanset helt, altså drøye 40 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien. Først på 267 km viste de 0 gjenværende km.

Bilen varslet først i navigasjonssystemet om at elektrisk rekkevidde var for kort til å nå frem til destinasjonen. Deretter et mildt varsel fra 20 prosent gjenstående batteri, merket med hvitt faresymbol på dashbordet og melding «rekkevidde-anbefalinger, elektrisk rekkevidde er for kort, kjøremodus blir satt til Green+». Videre kom det varsel om rekkevidden ved 20 km (9 prosent), 10 km (4 prosent), 8 km (3 prosent), 3 km (2 prosent) og 1 km (1 prosent).

Bilen hadde normal futt nesten helt til siste slutt og ingen endringer i styringen. Etter strømstans kunne bilen startes igjen etter en tid, og det var da nok strøm til å kjøre til en trygg parkering langs veikanten.

Mini varsler mildere enn sammenliknbare biler. Bilens funksjoner fungerer overraskende bra, selv etter 0 prosent, og det er strøm nok til å parkere bilen ved hurtiglader etter strømstans.

Oppleves som relativt trafikksikker å kjøre til 0 til prosent. Lader raskt opp igjen fra 0.

Klimaanlegget slo seg av ved 3 prosent. Ellers fungerte alle kjørefunksjoner bra helt til siste slutt.

  • Reell rekkevidde: 272 km.
  • Gjennomsnittsfart: 57 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

  • Ved 90 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 160 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 7-80 prosent: 30 min.
  • Energimengde mottatt: 26 kWt

Les alt om ladetesten av Mini på NAF.no

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Mini Electric var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.