AUDI E_TRON 55: Elbiltesten, sommeren 2020.

Audi e-tron 55

Ladehastigheten kompenserer

Audi e-tron er ingen vinner på rekkevidde, men er, vinter som sommer, en racer ved ladestolpen.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Audi e-tron er blitt Norges mest solgte bilmodell uansett kategori, noe som vekker oppsikt også hos tyskerne. Aldri tidligere har noen Audi-modell vært bestselgende i noe land.

Testmodellen er den klassiske SUV-versjonen, som også var med i vintertesten. Den har denne gang fått selskap av den nye Sportback-varianten.

Modellnavn: Audi e-tron 55 quattro Advanced Business

Oppgitt WLTP-rekkevidde (testbilen): 370 km.

Dekkdimensjon testmodell: 265/45R21.

Rekkeviddetesten:

Testeksemplaret av Audi e-tron 55 har en oppgitt rekkevidde på 370 km. Vi kom 399,6 km. Det er 8 prosent bedre enn WLTP-verdien - 29,6 kilometer lenger.

Vi kom også 58,6 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre

Audi e-tron gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses varierer noe fra sesong til sesong, særlig i forhold til restrekkevidde.

Første varsel ved 100 km rest. Ved 50 km igjen kom melding om å lade batteriet.

Ved 22 km rest kom varsel om begrenset kjøreytelse, gult batterisymbol og gult krabbesymbol.

  • Reell rekkevidde: 399,6 km.
  • Gjennomsnittsfart: 57 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Lading startet med 3 prosent rest og ladeeffekten nådde 138 kW umiddelbart, gradvis økende til maksimalt 148 ved 60 prosent, for deretter å dale gradvis til 107 kW ved 80 prosent. Den bekrefter dermed sine utmerkede ytelser ved ladestolpen fra i vinter.

Den ladet med høyere effekt enn i vinter opp til 30 prosent, men lavere fra 65 til 80 prosent. Den nådde 150 kW i vinter – ved 75 prosent; max 148 denne gangen – ved 60 prosent.

  • Estimert rekkevidde ved 80 prosent: 323 km.
  • Ladetid 3-80 prosent: 28 min. 28 sek.
  • Energimengde levert: 66,3 kWt.

Importørens kommentar:

- Som etter den forrige testen, er vi også nå fornøyde med resultatet for Audi e-tron. Det er viktig for kundene at de kan stole på rekkevidden bilen oppgir, spesielt om man skal på langtur.

Følgelig er det avgjørende at den reelle rekkevidden ligger tett opptil den oppgitte rekkevidden, noe begge bilene gjør i denne testen – de går også noe over den oppgitte rekkevidden for de respektive bilene, sier Morten Moum i Audi Norge.

– Grunnen til at det er et avvik mellom den generelle, oppgitte WLTP-rekkevidden for Audi e-tron og den oppgitte rekkevidden for de spesifikke bilene brukt i denne testen, er at WLTP-rekkevidden for hver enkelt bil beregnes på bakgrunn av utstyret den aktuelle bilen har.

I alle kontrakter opplyser vi om rekkevidden ved blandet forbruk basert på den unike utstyrsspesifikasjonen kunden har valgt på sin bil.

- Når det kommer til ladeegenskapene, er vi også fornøyde med resultatene begge bilene oppnår i denne testen. Både e-tron 55 og e-tron 55 er per nå blant de ledende i markedet når det kommer til ladekapasitet, og testen viser at begge bilene leverer som forventet.

De oppnår høy ladeeffekt fort og holder den lenge, hvilket gir en kort ladetid. Det er viktig at man ser på totalbildet og sammenhengen mellom ladeeffekten og rekkevidden.

– Denne sammenhengen omtaler vi som forflytningshastigheten, og den gir et mer presist bilde av den reelle tiden man bruker på lange turer hvor det kreves ladestopp. Her er både Audi e-tron 55 og 50 markedsledende i dag, sier Moum.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke e-tron).