IMPONERER I TEST: Tesla Model 3.

Tesla Model 3:

Lengre enn langt

Mye imponerer ved Tesla Model 3: En rekkeviddeforbedring på godt over 50 prosent fra vinterens test. Og et batteri ladet til 60 prosent etter 15 minutter ved Teslas nye V3-stolpe.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

  • Modellnavn: Tesla Model 3 Long Range.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 560 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 235/45 ZR18.

Rekkeviddetesten:

Tesla Model 3 gikk 612 km, som 52 km lengre enn oppgitt WLTP. I vinter stoppet bilen etter 404 km, nå gikk den altså 208 km (51,5 prosent) lengre.

Bilen hadde 1 km igjen på displayet da vi stanset for å lade, fordi sjåføren valgte å stanse av sikkerhetshensyn. I vinterens test gikk bilen 26,5 km etter at det viste 0 prosent i displayet, den hadde trolig gått noe lengre på sommerføre.

Model 3 varsler om lite batteri ved at fargen i displayet går fra grønt til oransje ved 20 prosent rest, før det skifter til rødt ved 5 prosent rest. med 5 prosent kommer det også en varseltrekant med følgende tekst: «Battery very low: Vehicle consumes battery power while idle. Charge Now to ensure vehicle will start and avoid potential battery damage. We recommend charging now».

Rekkeviddetesten vi utførte ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe, men samtlige Tesla-modeller i denne testen ble altså stilt inn i Standard Mode.

Reell rekkevidde: 612 km.

Gjennomsnittsfart: 61,1 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten på Ionity, Dal:

Tesla Model 3 fikk den mest omfattende ladetesten – ikke bare Ionity og vanlig Supercharger, men også på den nye V3 Superchargeren på Liertoppen.

På Ionity ble den koblet til med 8 prosent rest, tok straks imot 130 kW før det steg til drøyt 180 kW som den lå på til batteriet var 30 prosent fulladet. Falt deretter kraftig ned til 113 kW ved 50 prosent ladet. Fortsatte å falle jevnt og trutt til den tok imot 53 kW ved 80 prosent fulladet.

Ladetid 8-80 prosent: 29 min. og 35 sek.

Ladetesten på Supercharger, Vinstra:

Ble koblet til med 0 prosent rest, tok da imot 53 kW før den etablerte seg på et mottak av 134 kW fra 10 prosent til den begynte å falle ved 45 prosent fulladet. Falt deretter suksessivt til 54 kW ved 80 prosent.

Ladetid 0-80 prosent: 35 min. og 44 sek.

Ladetesten på V3 Supercharger, Liertoppen:

Her gikk det unna! Ble koblet til med 7 prosent rest, tok da imot 117 kW, før det steg til 246 kW som maks etter drøye to minutter (og 15 prosent ladet). Det falt stadig fra det toppnivået, men ikke mer enn at batteriet var ladet 50 prosent etter snaut 12 minutter (tok da imot 120 kW). Falt såvidt under 100 kW da den passerte 60 prosent.

Ved 80 prosent hadde det gått vel 28 minutter. Bilen tok da imot 53 kW.

Ladetid 7-80 prosent: 28 min. og 40 sek.

Importørenes kommentar:

– Tesla ser på lang rekkevidde, pålitelig forbruksberegning og god ladeinfrastruktur som avgjørende for at flere skal velge elektrisk bil. Rekkeviddetesten til NAF og Motor er en hyggelig bekreftelse på viktigheten av arbeidet vi gjør for å levere stadig mer effektive drivlinjer til bilene våre. Tesla jobber også kontinuerlig med å utvide Supercharger-nettverket og å videreutvikle ladeinfrastrukturen vår. I tiden som kommer vil vi åpne flere nye V3 Supercharger-stasjoner, sier Nora Wisløff Egenæs i Tesla Norge.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (TEsla Model 3 ble kjørt tom tidligere) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.