HYUNDAI IONIQ ELECTRIC: Elbiltest sommeren 2020.
HYUNDAI IONIQ ELECTRIC: Elbiltest sommeren 2020.

Hyundai Ioniq

Multikunstner med stayer-evner

Hyundai Ioniq Electric klarte over 34 mil i vår rekkeviddetest.

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

Hyundai Ioniq Electric har vært med oss noen år, både som hybrid, ladbar hybrid og elbil – selvsagt er det sistnevnte som i hovedsak selger hos oss. Den fikk i fjor oppgradert batteripakke og rekkevidde og er fortsatt høyaktuell i sitt moderate prissegment.

  • Modellnavn: Hyundai Ioniq Electric Premium (+ skinninteriør).
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 311 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 205/60R16.

Rekkeviddetesten:

Hyundai Ioniq Electric har nå en oppgitt rekkevidde på 311 kilometer. Vi kom 342,2 kilometer – 10,0 prosent bedre enn WLTP-verdien.

Første varsel kom ved 10 prosent batteri og 68 km gjenværende rekkevidde. Andre varsel kom da det gjensto 6 prosent og 33 km rest.

Deretter kom fortløpende varsler på 5, 4, 3, 2 og 1 prosent, men ingen kilometerangivelse lenger. Fører merket ingen endringer i trekkraft, men varsel om «strøm begrenset» fra 6 prosent.

  • Reell rekkevidde: 342,42 km.
  • Gjennomsnittsfart: 59 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Oppgitt maksimal ladeeffekt er 50 kW. Ved ankomst til ladestolpen hadde bilen 3 prosent rest. Den la seg umiddelbart på 42 kW effekt og holdt seg jevnt mellom 40 og 50 prosent, med en maksimum på 47 mellom 25 og 35 prosent, til den hadde 55 prosent kapasitet, gikk deretter ned til under 40 (35/36), der den lå til den dalte raskt under 30 kW etter 70 prosent.

Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 269 kilometer rekkevidde.

  • Ladetid 8-80 prosent: 53 min. 49 sek.
  • Energimengde levert: 33 kWt.

Les alt om ladetesten av Ioniq på NAF.no

Importørens kommentar:

- IONIQ Electric presterer godt i denne testen, og lever opp til sitt rykte som en effektivitetsvinner. Bilen fikk flere oppdateringer med faceliften i 2019, og større batteripakke var en av de viktigste. Med rekkevidden som bekreftes i denne testen er det ikke rart at IONIQ Electric er et veldig populært bilvalg i Norge.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (dette gjelder ikke Ioniq Electric).

Powered by Labrador CMS