FJELLKLATRERNE: Et knippe elbiler med Peugeot e-2008 fremst på vei over Venabygdsfjellet.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Motors rekkeviddetest sommer 2020:
Fra 296 km i vinter til 512 km i sommer med samme bil
Hvor langt går egentlig elbilene sammenliknet med det de lover? Det spørs når du kjører. Forskjellen mellom sommer og vinter kan være sjokkerende stor.
Elbilenes rekkevidde varierer utfra et bredt sett med kriterier, men en av våre ambisjoner med den store rekkeviddetesten er å gi potensielle bilkjøpere en idé om hvor stor differansen kan være.
Nå tok vi 29 av elbilene på markedet med på test langs vår test rute fra Oslo rundt Rondane – i perfekt sommervær.
Og ikke uventet:
Alle biler gikk lengre enn den WLTP-rekkevidden som produsentene lover. Men forskjellen er enorm på enkelte, sammenliknet med vinterens test langs samme rute. Aller størst er forskjellen på Opel Ampera-e:
- I vinter gikk den 296,9 km.
- I sommer gikk den 512,1 km – under idelle forhold.
SOMMER 2020 (vær: Pent sommervær, ingen nedbør, 20 grader)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/ 100km
|
Forbruk (målt) kWt/ 100km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Tesla Model S | 610 km | 645 km | 5,73 | 19,0 | 13,9 | Long Range | 245/45 R19 |
Tesla Model 3 | 560 km | 612 km | 9,28 | 16,0 | 11,9 | Long Range Dual Motor | 235/45 ZR18 |
Tesla Model X | 507 km | 546 km | 7,69 | 22,6 | 17,3 | Long Range | 255/45 R20 |
Hyundai Kona | 480 km | 568 km | 18,33 | 14,7 | 12,3 | Premium | 215/55 R17 |
Kia e-Niro | 455 km | 524 km | 15,16 | 15,9 | 11,9 | Exclusive | 215/55 R17 |
Kia e-Soul | 452 km | 520 km | 15,04 | 15,7 | 12,2 | Exclusive | 215/55 R17 |
Xpeng G3 | 450 km | 506 km | 12,44 | 14,7 | 13,1 | Smart | 215/55 R17 |
Porsche Taycan | 450 km | 475 km | 5,55 | 21,1 | 17,4 | 4S PBP | 265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak) |
Jaguar I-Pace | 436 km | 454 km | 4,12 | 21,2 | 17,8 | Nordic Edition | R20 |
Opel Ampera-e | 423 km | 512 km | 21,04 | 16,5 | 11,4 | Premium | 215/50 R17 |
Mercedes-Benz EQC | 404 km | 434 km | 7,42 | 22,3 | 18,2 | AMG | 255/40 R21 |
Renault Zoe | 380 km | 453 km | 19,21 | 17,3 | 11,4 | Intens | 195/55 R16 |
Audi e-tron 55 Sportback | 376 km | 436 km | 15,95 | 23,9 | 19,8 | S-Line | 265/45 R21 |
Audi e-tron 55 | 370 km | 399 km | 7,83 | 24,3 | 20,3 | Advanced Business | 265/45 R21 |
Nissan Leaf 62 kWt | 385 km | 396 km | 2,85 | 18,0 | 13,7 | E+Tekna | 215/50 R17 |
Peugeot e-208 | 340 km | 346 km | 1,76 | 14,7 | 13,4 | GT | 205/45 R17 |
Opel Corsa e | 337 km | 358 km | 6,23 | 16,8 | 12,9 | Elegance | 205/45 R17 |
DS 3 Crossback e-Tense | 320 km | 351 km | 9,68 | 14,7 | 13,3 | Grand Chic | 215/55 R18 |
Hyundai Ioniq | 311 km | 342 km | 9,96 | 13,8 | 11,1 | Premium | 205/60 R16 |
Peugeot e-2008 | 310 km | 332 km | 7,09 | 15,6 | 13,7 | GT-Line | 215/55 R18 |
BMW i3 | 310 km | 319 km | 2,90 | 15,5 | 12,5 | 120 Ah Fully Charged | 155/60 R20 |
Nissan Leaf 40 kWt | 270 km | 305 km | 12,96 | 20,6 | 11,9 | N-Connecta | 215/50 R17 |
MG ZS EV | 263 km | 310 km | 17,87 | 18,6 | 13,7 | Luxury | 215/50 R17 |
Skoda Citigo-e iV | 258 km | 280 km | 8,52 | 16,0 | N/A | Style | 185/50 R16H |
Seat Mii Electric | 258 km | 278 km | 7,75 | 14,6 | 10,3 | Launch Edition | 175/65 R14 |
VW e-Up! | 251 km | 289 km | 15,10 | 14,5 | 9,7 | Entry | 165/65 R15 |
Mini Cooper SE | 234 km | 272 km | 16,23 | 15,8 | 11,3 | Experience | 195/55 R16 |
VW e-Golf | 222 km | 259 km | 16,66 | 15,7 | 11,4 | Exclusive | 205/55 R16 |
Nissan e-NV200 | 200 km | 278 km | 39,00 | 25,9 | 13,7 | Evalia (Premium) | 185/65 R15 |
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
PS: Vær oppmerksom på at dataene om rekkevidde kan variere noe fra vår live-publisering av selve testen. Vi har fått litt ulik informasjon fra enkelte av importørene om hva som er faktisk rekkevidde for de enkelte modellene.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.
Klikk på bildene under for å lese mer om hver enkelt bil
Kjøringen gikk mellom 15 og 25 grader, med vindstille vær.
Forholdene kunne altså ikke vært bedre for en langtur i elbil.
Tomme for strøm
Instruksen til sjåførene er å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm – før de ble plukket opp av gode hjelpere fra SOS Veihjelp og fraktet til nærmeste ladestasjon.
De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen.
Ved risiko for trafikkfarlige situasjoner der bilene antas å kunne stoppe på helt feil sted, hadde sjåførene instruks om å tømme batteriet ved småkjøring på sideveier det aller, aller siste stykket.
Da ville vi få korrekte forbrukstall og antall meter kjørt på triptelleren. I omtalen av hver enkelt bil står det hvor tomme de ble kjørt.
Lengre i varmt vær
Under testen i vinter var det som ventet ingen biler som gikk så langt som den såkalte WLTP-rekkevidden lover; noen var faktisk veldig langt unna.
Denne gangen, i bra norsk sommervær, gikk bilene som ventet mye lengre.
Men følgende er verdt å huske på:
Ingen test gir et svar du kan sette to streker under. Alle ruter er ulike, enten det skyldes topografi, værforhold eller kjøremønster. WLTP-testene gjøres under omstendigheter som ikke er identiske med kjøring i Norge (blant annet er deler av WLTP-ruta på motorvei i 130 km/t).
Vi kjørte 29 av bilene som nå er tilgjengelige i Norge på samme strekning, under samme værforhold, i samme fart. Fasiten sier noe om hvordan bilene leverer på en norsk langkjøring-rute, og disse kan sammenholdes med WLTP-opplysningene.
Langkjøring
Hadde vi valgt en rute med større andel bykjøring, ville bilenes rekkevidde vært lengre. Men siden rekkeviddespørsmålet særlig er knyttet til langkjøring, for eksempel til hytte og feriesteder, har vi valgt å gjennomføre testen slik vi gjør.
I vinter stoppet «vinnerbilen» Tesla Model S etter 469,8 km – på en dårlig brøytet vei og kraftig snøvær nær Venabygdsfjellet. Nå suste den nesten 18 mil lengre avgårde.
Vi hadde lagt inn to klatringer som tok mye strøm, langt brattere strekninger enn i WLTP-testen – opp til Lygnasæter og ikke minst stigningen forbi Dovre, Dombås og opp til Fokstumyra.