FJELLKLATRERNE: Et knippe elbiler på over Venabygdsfjellet.
FJELLKLATRERNE: Et knippe elbiler på over Venabygdsfjellet.

Samme bil på samme vei i rekkeviddetest:

Vinter: 296 km Sommer: 512 km

Hvor langt går egentlig elbilene sammenliknet med det de lover? Det spørs når du kjører. Forskjellen mellom sommer og vinter kan være sjokkerende stor.

Publisert Sist oppdatert

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

Klikk på bildene nedenfor for å lese om prestasjonene til hver enkelt bil.

Elbilenes rekkevidde varierer utfra et bredt sett med kriterier, men en av våre ambisjoner med den store rekkeviddetesten er å gi potensielle bilkjøpere en idé om hvor stor differansen kan være.

Nå tok vi 29 av elbilene på markedet med på test langs vår test rute fra Oslo rundt Rondane – i perfekt sommervær.

Og ikke uventet:

Alle biler, så nær som én, gikk lengre enn den WLTP-rekkevidden som produsentene lover.

Men forskjellen er enorm på enkelte, sammenliknet med vinterens test langs samme rute. Aller størst er forskjellen på Opel Ampera-e:

  • I vinter gikk den 296,9 km.
  • I sommer gikk den 512,1 km – under idelle forhold.

PS: Vær oppmerksom på at dataene om rekkevidde kan variere noe fra vår live-publisering av selve testen for vel to uker siden. Vi har fått litt ulik informasjon fra enkelte av importørene om hva som er faktisk rekkevidde for de enkelte modellene.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Dette er ruta vi kjørte:

En sløyfe i Oslo, fra sentrum til Vækerø, opp til Røa, ned til Smestadkrysset, så Ring 3 til Sinsenkrysset, nordover derfra på riksvei 4 – gjennom Nittedal, til Hadeland, opp over Lygna mot Gjøvik, forbi Biri og så på E6 gjennom Lillehammer og opp Gudbrandsdalen mot Dombås, derfra til Hjerkinn, før vi vendte øst på riksvei 29 til Folldal, tok riksvei 27 sørover igjen over Venabygdsfjellet og ned på E6 like nord for Ringebu. Derfra gikk ferden nordover igjen på E6.

Kjøringen gikk mellom 15 og 25 grader, med vindstille vær. Forholdene kunne altså ikke vært bedre for en langtur i elbil.

Tomme for strøm

Instruksen til sjåførene var å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm – før de ble plukket opp av gode hjelpere fra SOS Veihjelp og fraktet til nærmeste ladestasjon.

De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen.

Ved risiko for trafikkfarlige situasjoner der bilene antas å kunne stoppe på helt feil sted, hadde sjåførene instruks om å tømme batteriet ved småkjøring på sideveier det aller, aller siste stykket.

Da ville vi få korrekte forbrukstall og antall meter kjørt på triptelleren. I omtalen av hver enkelt bil står det hvor tomme de ble kjørt.

Lengre i varmt vær

Under testen i vinter var det som ventet ingen biler som gikk så langt som den såkalte WLTP-rekkevidden lover; noen var faktisk veldig langt unna.

Denne gangen, i bra norsk sommervær, gikk bilene som ventet mye lengre.

Men følgende er verdt å huske på:

Ingen test gir et svar du kan sette to streker under. Alle ruter er ulike, enten det skyldes topografi, værforhold eller kjøremønster. WLTP-testene gjøres under omstendigheter som ikke er identiske med kjøring i Norge (blant annet er deler av WLTP-ruta på motorvei i 130 km/t).

Vi kjørte 29 av bilene som nå er tilgjengelige i Norge på samme strekning, under samme værforhold, i samme fart. Fasiten sier noe om hvordan bilene leverer på en norsk langkjøring-rute, og disse kan sammenholdes med WLTP-opplysningene.

Langkjøring

Hadde vi valgt en rute med større andel bykjøring, ville bilenes rekkevidde vært lengre. Men siden rekkeviddespørsmålet særlig er knyttet til langkjøring, for eksempel til hytte og feriesteder, har vi valgt å gjennomføre testen slik vi gjør.

I vinter stoppet «vinnerbilen» Tesla Model S etter 469,8 km – på en dårlig brøytet vei og kraftig snøvær nær Venabygdsfjellet. Nå suste den nesten 18 mil lengre avgårde.

Vi hadde lagt inn to klatringer som tok mye strøm, langt brattere strekninger enn i WLTP-testen – opp til Lygnasæter og ikke minst stigningen forbi Dovre, Dombås og opp til Fokstumyra.

Powered by Labrador CMS