Det er mange spennende nyheter blant årets piggdekk. Nokian, Goodyear, Nordman, Nexen og Linglong har alle sluppet nye produkter. En av nykommerne løfter grepet på is til et helt nytt nivå.
Blant de piggfrie dekkene var både nyhetene og overraskelsene færre, men testen ble krevende nok! Det kan du lese mer om lengre ned. La oss ta piggdekkene først.
PIGGDEKK
Sist vinter la Michelin X-Ice North, Continental IceContact 3 og Nokian Hakkapeliitta 9 de tre øverste plass. Ingen av dem vant denne gang.
Her finner du først oversikten over poeng og lenker til enkeltdekkene. Lengre ned kan du lese hele omtalen av piggdekktesten. Alle tall og all omtale av de piggfrie dekkene kommer deretter. Lykke til med dekkvalget!
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
La oss ta nyhetene i ro og mak – og begynne med den finske vinterspesialisten Nokian som nylig lanserte Hakkapeliitta 10.
Som sine forgjengere har 10’ern to ulike typer pigger. I midten sitter pigger som er optimalisert for bra grep i lengderetninger – start og brems. På dekkets ytterkanter sitter vridde pigger for å gi bedre sidestabilitet og svinggrep.
En ny dekkgenerasjon fra Nokian betyr at det også kommer noe nytt fra lillebror Nordman.
Sin vane tro er Nordmans produkter i prinsippet to generasjoner gamle Nokian-dekk under et nytt navn. Nordman 8 er dermed en reinkarnasjon av gamle Hakkapeliitta 8. En testvinner i sin tid.
Men hvordan står det seg i dagens konkurransebilde? Det har tross alt gått åtte vintere siden HKPL 8 ble lansert i 2013.
Nykommere
Fra Goodyear kommer nyheten Ultra Grip Arctic2. Amerikanerne er verdensmestere i å finne stilige produktnavn og Goodyear er ikke noe unntak. De kaller sin nye piggteknologi for Arctic Eagle Claw. Ved første blikk minner den om forgjengeren, med sin relativt store fot. Goodyear påstår at den gir en kraftig forbedring av bremseegenskapene på is, samtidig som lydkomforten er forbedret.
Nexen har nylig rullet ut sin WinGuard WinSpike 3 som har en litt lavere pris enn dekkene fra de etablerte premiumprodusentene. Sørkoreanerne presenterer et dekk med et mønster som er en ren kopi av Michelin X-Ice North 4. Skal man herme etter andre, så er det vel like bra å ta etter en testvinner?
Michelin-dekket har to strake testgevinster i bagasjen. Men Nexen har ikke lyktes med å kopiere Michelins piggkonsept. Mens franskmennene har prestert kunststykket å feste hele 250 pigger i hvert dekk, slik at hver bil ruller med 1000 små pigger, har nye WinSpike 3 mer beskjedne 192 pigger.
Heller ikke Nokian og Goodyears nykommere kommer i kapp med Michelin pigg-konkurransen. I stedet er det en kinesisk utfordrer, LL GreenMax, som med sitt WinterGrip2 aksler ledertrøya med hele 252 pigger per dekk. LL står for Linglong, som driver varemerket GreenMax.
Har den kinesiske produsenten blitt en aktør å regne med, mon tro?
For å slåss om tetplassene må nykommerne kunne måle seg med etablerte premiumdekk som Continental IceContact 3, Pirelli IceZero 2, samt den allerede nevnte mesteren Michelin X-Ice North 4.
Annonse
Ny standard
Piggdekk velges først og fremst for sin evne til å få grep på isete underlag. Men også på barmark har piggdekk sine fordeler.
Takket være piggenes mekaniske grep behøver ikke produsentene å bruke like myk gummi eller like fleksibel rammekonstruksjon som på et piggfritt vinterdekk for nordiske forhold. Derfor har piggdekk bedre stabilitet og styrefølelse på barmark. Den stivere konstruksjonen passer ekstra bra for litt tyngre kjøretøy. Piggdekk har også bedre resultater i bremsetestene på våt asfalt enn de nordiske piggfrie dekkene.
Ulempene er åpenbare. Veislitasjen øker. Veistøyen likeså. Disse minuspunktene forsvinner imidlertid på hvite vinterveier som i utgangspunktet er pakket med snø og is.
For den som søker etter best mulig grep på isete vinterveier, finner nøyaktig det hun eller han leter etter i toppdekkene i årets test. To av nykommerne suser rett inn på pallen. Vinneren setter en helt ny standard for kortest mulige bremsestrekninger på glatte isveier.
Slik tester vi:
Is- og snødisiplinene er gjennomført på nattestid på testbane utenfor Älvsbyn i Sverige, i midten av mars 2021. Testbilene var VW Golf VII.
De elektroniske hjelpesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter, samt å gi bedre flyt i kjøringen.
I brems- og akselerasjonstestene startet og sluttet målingene ved 5 km/t, for å minimere feilmarginer som kunne skapes av bilens egen teknikk (ABS og antispinn).
Testene på tørr og våt asfalt (ikke vannplaning og forbruk) ble gjort en testbane i Gislaved i Sverige i begynnelsen av mai, nå med Seat Leon ST som testbiler.
Drivstofforbruk ble målt på en oval utenfor Tammerfors i Finland, i konstant fart 60 km/t med en VW Golf GTI. Der ble også vannplaningstesten utført.
Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot spesielle referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.
Alle dekk har dimensjonen 205/55 R 16. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t, R = 170 km/t.
Blant de piggfrie dekkene er nyhetene færre, og fjorårsvinneren forsvarer seieren. Men vi har tatt med et kontinentalt vinterdekk for å vise viktigheten av å velge dekk for norske forhold!
Her finner du først oversikten over poeng og lenker til enkeltdekkene. Lengre ned kan du lese hele omtalen av testen med de piggfrie.
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
Hvor stor er egentlig forskjellen mellom de ulike dekkalternativene? Vi sammenlikner på vått, tørt, snø og is. Dekkene er hentet fra ulike prisklasser. Sju av dem er laget spesielt for nordiske forhold, mens det åttende er et kontinentalt alternativ.
Men helt udramatisk ble testen ikke…
Mørke skyer ruver i horisonten. Prognosene ifølge vær-appen på telefonen gir både tvil og forhåpning. Vår testuke i Gislaved i svenske Småland hadde sålangt budt på stadige regnskyll.
Med betydelige anstrengelser hadde vi likevel klart å prikke inn de ulike testøvelsene i takt med værforholdene, slik at alle bilene fikk like værforhold. På den andre reservedagen gjenstod bare bremsetesten på tørr asfalt. Skal vi få på plass de siste måleresultatene, må det skje nå.
Med bare to dekk igjen å teste kan vi med det blotte øyet se regnet sile ned like ved. Stressnivået stiger…
Neste mulighet til å få komme inn den enkle, men svært funksjonelle testbanen i skogen – rett bak den tidligere dekkfabrikken – er ikke før om noen uker. Men da kan det være altfor varmt i været.
Værforholdene er alfa og omega når det handler om dekk.
Spesielt vinterdekk.
Få nyheter
Det gjelder ikke bare for oss som gjør produkttester. En nordisk vinter stiller de tøffest, tenkelige kravene til hverdagsbilisters dekk. Formel 1 er som barnelek til sammenligning. På racerbanen handler det om maksimalt feste og passelig varighet. Regner det, så bytter man.
I Oslo, på Røros og i Narvik skal samme dekk gi sikre veiegenskaper på vått og tørt underlag, på snø og blank is, i blant i 20 pluss, i blant i 20 minus.
De fleste norske bilister velger å kjøre på nordiske dekk uten pigger, ofte også kalt friksjonsdekk. Til vinterens test har det ikke kommet noen store nyheter i denne kategorien, så vi har velkjente modellnavn fra Continental, Goodyear, Nokian, Michelin og Pirelli med denne gang.
Også Nexens bidrag er kjent fra forrige gang, men etter kritikk for dårlig stabilitet, egenskapene på tørr vei og lang bremselengde på asfalt, har sørkoreanerne allerede gjort en oppdatering.
Nordexx fra danske NDI representerer budsjettsegmentet – og viser hva man må forsake hvis man velger lavprisdekk fremfor premium.
Annonse
Ingen is-prioritet
Testens åttende dekk er av en helt annen type, et kontinentalt friksjonsdekk. Til forskjell fra de nordiske er dette utviklet for mellomeuropeiske vinterforhold, med mye regn og noen få plussgrader – og bare sjeldne innslag av snø. Isgrep er ikke prioritert.
Men med tanke på stadig varmere vintere også på våre breddegrader, har vi tatt med nyheten Continental TS870 for å belyse fordeler og ulemper mellom de ulike dekktypene.
For det er forskjeller.
Det er derfor vi tar vinterdekkene gjennom 14 testrunder på fire forskjellige underlag: Våt og tørr vei, på snø og på is.
Det finnes ikke noe universalprodukt som er best på alt. Dekkenes poeng i de enkelte disiplinene gir viktig veiledning for å finne dekket som passer din vinter best.
Og vær ekstra oppmerksom på dine dekks svake sider. Det er en viktig kunnskap å ta med seg bak rattet, at du ikke alltid kan holde samme fart som bilen på foran på det islagte underlaget, eller når regnet høljer ned. Bilisten har sannsynligvis valgt helt andre dekk enn deg.
Hollywood
Blikket flakker opp mot skyene over Gislaved igjen, før vi gir gass i testbilen igjen. Et titalls sekunder senere høres lyden fra ABS-bremsene som tar tak. Bilbeltet spenner hardt mot brystet.
Som i et klisjefylt Hollywood-manus smeller de første regndråpene mot frontruta i samme sekund som testens aller, aller siste måleverdi skrives ned på arket. Puh! Det ble en ferdig test til slutt…
Poengberegningen:
I alle testdisipliner for dekkene karakter på en skala fra 1 til 5. Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre. Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren i Bergen, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.