Best vintergrep. Rolig under press på alle underlag. Stille.
MINUS:
Vannplaning.
Continental får full pott i disse vinterdisiplinene, og imponerer aller mest med sin lettkjørthet når bilen er under press.
Dekket slipper grepet progressivt med bra forvarsling, og det er et dekk som klarer de største styreutslagene på glatta uten å miste festet.
Denne forutsigbare oppførselen går igjen på asfalt. Til tross for at det er et uvanlig mykt dekk med høyt fokus på vinteregenskapene, har VC7 godkjent stabilitet og bra styrefølelse.
Bremselengdene på våt og tørr asfalt er ikke best, men godkjent.
Det tette dekkmønsteret fungerer dårligere mot vannplaning, men det gir lav støy.
Jevnt, høyt nivå og sikre kjøreegenskaper gir til slutt totalseieren.
Continental Viking Contact 7
91 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.