FOR DÅRLIG: Continental IceContact3.

Continental IceContact3 (piggdekk):

Fra flopp til skuffelse

Continental er årets skuffelse.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Trygt og lettkjørt under press. Bra grep på snø.

MINUS:

Dårlig grep på is.

Nå kommer dekket med vanlige aluminiumspigger etter et mislykket forsøk med pigger med gummikropp for to vintre siden.

I fjor presterte dekket middelmådig på is. I år noterer vi et helt uvanlig lavt piggutstikk og IC3 klarer ikke hevde seg i isrundene overhodet.

Grepet er rett og slett for dårlig.

Desto bedre går det på snø.

Fremfor alt kjenner vi igjen Continentals trygge karakter i svingene. Det slipper grepet langsomt og med tydelig forvarsel.

Denne lettkjørte opptredenen går igjen på alle underlag. Ingen andre dekk er like enkle å håndtere i en krisesituasjon.

Men poengtapet i is-disiplinene betyr at det bare blir en 6. plass i testen.

Continental IceContact 3

73 poeng

Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning

Fakta

Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:01/02 2021 Pigger:190

Snø

Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10

Is

Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4

Våt asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4

Annet

Støy:4 Forbruk:4

Pigger

Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):0.9 Piggutstikk etter snø/istest (mm):0.9

Alle dekkenes score i hver disiplin:

Poeng Goodyear Michelin Nokian Nordman Pirelli Continental Linglong Nexen
Akselerasjon på is (maks 5)55543241
Bremsing på is (maks 15)1512121236123
Kjøring på is (maks 15)1515121299153
Akselerasjon på snø (maks 5)44445433
Bremsing på snø (maks 10)1088881068
Kjøring på snø (maks 10)8888101044
Bremsing på våt vei (maks 10)8488108610
Kjøring på våt vei (maks 5)43445425
Vannplaning (maks 5)44335425
Bremsing på tørr vei (maks 5)45325434
Kjøring på tørr vei (maks 5)34435424
Drivstofforbruk (maks 5)44554444
Støy (maks 5)35334412
Totalt (maks 100)8781797676736456
Plassering12345678

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

  • Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
  • Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
  • På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
  • Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
  • Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.