Det forteller egentlig mest om hva som har hatt prioritet i utviklingsarbeidet.
Den kinesiske prispresseren presterer da også over forventet nivå i is-disiplinene. Bremsestrekningen matcher de aller beste.
Mer imponerende er at det beholder sitt fine is-grep i svingene.
Men så er det slutt på de gode nyhetene. LL GreenMax er en «one trick pony».
Grepnivået på øvrige underlag er klart dårligere. På barmark er støynivået sjenerende høy. Grepet på våt vei imponerer ikke, og det har størst problem med vannplaning av alle dekkene i testen.
Dette er et lavprisdekk som har prioritert vintergrep. Og ingen ting annet.
Linglong GreenMax Wintergrip2
64 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.