SAMMENLIKNING: Kontinentalt vinterdekk (Continental TS870).

Kontinentalt vinterdekk Continental TS870 (piggfritt):

Ikke lagd for norske forhold

Det nye TS870 fra Continental får dokumentere hvordan den nyeste generasjonen kontinentale vinterdekk står seg mot de nordiske produktene.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Vannplaning. Barmarksegenskapene.

MINUS:

Bremselengde på is. Noe mer støy enn de nordiske.

Som forventet oppviser TS870 en total overlegenhet i barmarksdisiplinene.

At dekktypen er utviklet for regnvåte vintere viser seg ved skyhøy motstandskraft mot vannplaning – bedre enn et sommerdekk.

Kjøresikkerheten og styrefølelsen er også i en klasse for seg.

TS870 klarer seg ganske brukbart på snø.

Derimot viser det seg fort at dekktypen ikke er tilpasset for islagte underlag, med urovekkende lange bremselengder når den våte veien fryser til.

God kommunikasjon på grepgrensen gjør at dette premiumdekket likevel er mer lettkjørt enn en dårlig nordisk alternativ.

Continental TS870 kontinentalt vinterdekk

61 poeng

Last- og hastighetsindeks:91HMontering:Inn-/utside

Fakta

Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:23/11 2020 Pigger:nei

Snø

Akselerasjon:3 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:6

Is

Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:6

Tørr asfalt

Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:5

Våt asfalt

Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:5

Annet

Støy:3 Forbruk:3

Alle dekkenes score i hver disiplin:

Poeng Continental Goodyear Pirelli Nokian Michelin Nexen TS870 Nordexx
Akselerasjon på is (maks 5)54354113
Bremsing på is (maks 15)1512912121239
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55545434
Bremsing på snø (maks 10)10810810868
Kjøring på snø (maks 10)10610108464
Bremsing på våt vei (maks 10)8108846104
Kjøring på våt vei (maks 5)45443352
Vannplaning (maks 5)35333454
Bremsing på tørr vei (maks 5)45544453
Kjøring på tørr vei (maks 5)35534251
Drivstofforbruk (maks 5)44454334
Støy (maks 5)54323431
Totalt (maks 100)9185848073646150
Plassering12345678

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

  • Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
  • Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
  • På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
  • Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
  • Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.