Basert på det gamle Hakkapeliitta 8 oppviser det nye Nordmandekket fine vinteregenskaper med korte bremselengder på både snø og is.
Det er også kvikt å styre inn i svingene med bra svinggrep og nøytral balanse.
Grepnivået er et lite hakk under Nokian, men ikke mer enn at de ofte klarer samme karakter.
Nordman 8 har forbedret barmarkegenskapene kraftig sammenliknet med sine forgjengere. Nokian oppviser riktignok en bedre balanse mellom vintergrep og asfaltegenskaper. Nordman har dårligere stabilitet på tørt underlag, mer diffus styrefølelse og høyere støynivå.
Totalt sett et bra vinterdekk, men ikke helt på nivå med de aller beste.
Nordman 8
76 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.