Lavere grepnivå enn de beste på alle underlag. Litt diffuse kjøreegenskaper
Men vi kritiserte dekket for dårlig balanse mellom egenskapene på is/snø og barmark, med lange bremselengder, og litt tvilsomme kjøreegenskaper på asfalt.
Nexen har svart på kritikken og allerede oppdatert sitt friksjonsdekk.
Og visst er det bedre balanse mellom underlagene nå!
Bremselengden på tørt føre er betydelig kortere enn før. Kjørbarheten er også forbedret, men bare ved lave hastigheter. Over 100 km/t havner Nexen utenfor komfortsonen og opptrer med dåŕlig sidestabilitet.
De forbedrede barmarksegenskapene har kommet på bekostning av noe dårligere vintergrep.
Totalt havner Nexen derfor et stykke bak de aller beste.
Nexen Winguard Ice Plus WH43
64 poeng
Last- og hastighetsindeks:91TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.