Korte bremselengder på barmark. Klarer våt vei bra.
MINUS:
Verdiløst feste på is. Dårlig svinggrep på snø.
Piggutstikket er bare 0,8 mm – noe som tyder på dårlig kontroll på produksjonen, kanskje?
Det er da også håpløst bak konkurrentene i is-testene. I svingene slipper det tidlig og alltid med bakpartiet først, noe som resulterer i en sladd som både er uønsket og vanskelig å kontrollere.
Et piggdekk for skandinavisk vinterføre må klare bedre enn dette!
På snø er det derimot frempartiet på bilen som lider under dårlig grep og dekket vil helst gå rett frem i svingene, spesielt ved gasspådrag.
Nexen tar en viss revansje på barmark. Spesielt på våt asfalt, med bra bremselengder og høyt svinggrep.
Høyt støynivå med tydelig resonnanslyd bare befester en allerede klar sisteplass.
Nexen Winguard Winspike 3
56 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.