Goodyear Ultra Grip Arctic 2 (piggdekk):
Testvinner med godt grep
Nye UG Arctic 2 setter en helt ny standard for bremseprestasjoner på is. Det blir toppkarakter i samtlige is-runder for nykommeren.
PLUSS:
Isgrep i toppklasse. Bremser bra på alle underlag.
MINUS:
Høy rullemotstand. Ikke det mest kjøreglade dekket.
Også på snø blir det full pott i bremsetesten.
Men her lever Goodyear riktignok på sitt gode grep i lengderetningen. Når vi kjører helt på grepgrensen i svingene er det litt vanskelig å balansere og det har ikke riktig like bra svinggrep som de beste.
Goodyear fortsetter å prestere på den øverste halvdelen av resultatlisten i nesten alle asfalt-disiplinene.
Også her imponerer det mer i bremsedisiplinene enn i svingene. Stabiliteten er god, men respons og styrefølelsen er noe diffus.
Et jevnt høyt nivå på alle underlag, toppet med det suverene isgrepet, gir en klar testseier til Goodyear.
Goodyear Ultra Grip Arctic 2
87 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:27/07 2020 Pigger:190
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:3 Forbruk:4
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.1
Alle dekkenes score i hver disiplin:
Poeng | Goodyear | Michelin | Nokian | Nordman | Pirelli | Continental | Linglong | Nexen |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 12 | 3 | 6 | 12 | 3 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 15 | 3 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Bremsing på snø (maks 10) | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 4 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 8 | 4 | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 10 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 5 |
Vannplaning (maks 5) | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 5 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 2 | 4 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Støy (maks 5) | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 |
Totalt (maks 100) | 87 | 81 | 79 | 76 | 76 | 73 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
- Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
- Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
- På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
- Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
- Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.