Høyt vintergrep og fine kjøreegenskaper på snø og is.
MINUS:
Vannplaning, styrefølelse på barmark, støy.
Dekket plukker mange poeng i de typiske vinterdisiplinene, der det opptrer lekent i svingene med kvikkere kjøreegenskaper på både snø og is enn det som er vanlig for denne dekktypen.
Men grepnivået er et ørlite hakk svakere enn de aller beste.
Det samme går igjen på våt vei, der Nokian har korte bremselengder og bra grep.
Derimot har dekket – som så mange andre – problemer med vannplaning.
På tørr vei har Nokian lavest rullemotstand og det klarer unnamanøvrene bra, men dekket har en ulinjær styrefølelse som trekker ned karakteren.
Støymessig plages R3 med litt irriterende frekvenser som høres tydelig ved visse hastigheter.
Totalt en fjerdeplass – rett utenfor topp tre.
Nokian Hakkapeliitta R3
80 poeng
Last- og hastighetsindeks:94RMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.