Noe lengre bremselengde på is enn de andre. Vannplaning.
Det er gjennomgående et av de mest kjøreglade dekkene, uansett underlag, med en velbalansert karakter og fin styrefølelse.
Det har heller ikke så tydelig understyring som mange andre av de nordiske, piggfrie dekkene.
Pirelli-dekket har også relativt korte bremsestrekninger på både tørr og våt vei, dekktypen tatt i betraktning.
Selv om IceZero FR har høyt svinggrep, med en lettkontrollert opptreden på både is og snø, så er bremsestrekningen på is lengre enn for de øvrige premiumdekkene. Støymessig er det også relativt følsomt for underlaget.
Men finfine kjøreegenskaper – på alle underlag – gir samlet en velfortjent tredjeplass.
Pirelli IceZero FR
84 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.