KARAKTER: Renault Clio er en av de største «småbilene». Den får nå en ny sjanse her, i landet takket være en avansert hybrid drivlinje.Foto: KNUT MOBERG
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
I flere år har storselgeren Toyota Yaris vært den eneste småbilen med en skikkelig hybrid drivlinje. Vi har testet den første seriøse rivalen.
Den «evige» toer: Renault Clio er kanskje et sjeldent syn på norske veier, men som brød-og-smør-modellen fra Europas nest største bilmerke, formelig vrimler det av dem nedover på kontinentet.
Clio har vært den nest mest solgte bilen i Europa - etter VW Golf, selvfølgelig - helt siden 2013.
Og nå er den her som hybrid - det var blitt uunngåelig.
Renault Clio E-Tech hybrid (hybrid)
76 poeng
Testbil: Renault Clio e-Tech hybrid. Pris fra: 270.000, pris testbil (R.S. Line + ekstrautstyr): 316.600. Drivlinje: 4-sylindret 1,6 liter bensinmotor pluss to elmotorer. Systemeffekt: 140 hk. Dreiemoment ikke oppgitt. 0-100 km/t: 9,9 sek (fabrikktall). Toppfart: 186 km/t. Forhjulsdrift, Multi-mode automat. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 0,44 l/mil (WLTP). Bilens vekt/maks nyttelast: 1238 /445 kg. Hengervekt: 900 kg. Dekkdimensjon:205/45 R17. Bagasjerom i liter: 301/. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 405/173/144/ - cm.
Komfort
7/10
Godt avdempet understell gir Clio et bra komfortnivå til å være en småbil. Man merker de små ujevnhetene, men det er ikke plagsomt. Litt vel hørbar bensinmotor under pådrag, ellers er lyddempingen grei. Sittekomforten foran fant vi upåklagelig med tilstrekkelige innstillingsmuligheter.
Design
8/10
Vi synes Laurens van den Ackers designteam gjør en god jobb generelt, og Clio er ikke noe unntak i våre øyne, med harmoniske proporsjoner, dynamisk linjeføring og designmessig egenart, som - vel å merke i en helt annen stil - konkurrenten fra Toyota.
Kjøreegenskaper
7/10
Føles kvikk fra start takket være en god elmotor. Hybridsystemet fungerer på en behagelig sømløs måte og bilen har gode ytelser. Fin og presis styring kompenserer noe for litt slappe kjøreegenskaper.
Miljø og forbruk
8/10
Den nye hybriddrivlinjen holder det den lover også i ikke-ladbar versjon. Med blandet kjøring og «normal» kjørestil kom vi ned på 0,43 - 0,44 liter per mil i forbruk. Bra under vinterlige forhold og vi vil tro den kan matche den direkte konkurrenten, Toyota Yaris, om sommeren.
Utstyr
8/10
Testbilen, til rett under 300.000 kroner, er i utgangspunktet godt utstyrt, blant annet med 10,2-tommers førerdisplay og det man i dag forventer av sikkerhetsutstyr. Ekstrautstyr som metallic lakk og skinninnteriør er akseptabelt priset til 6000 og 8900 kroner.
Praktisk
8/10
Riktignok er bagasjeplassen redusert på grunn av batteriet, men det er fortsatt et bra volum for klassen og større enn i Yaris. Utmerker seg ellers med godt med oppbevaringsrom i interiøret og god ergonomi og oversikt.
Pris
7/10
Ikke direkte billig, men helt akseptabelt priset. En meget godt utstyrt Clio E-Tech har et prisnivå som mer eller mindre tilsvarer det konkurrenten Yaris skilter med.
Driftskostnader
8/10
Lavt forbruk gir gevinst her. Hovedservice hver 30.000 km eller hvert 2. år, som alternerer med mellomservice - også hver 30.000 km eller hvert 2. år.
Sikkerhet
8/10
Clio fikk fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering i 2018 med god score i alle avdelinger. Den ble testet igjen som hybrid i 2019 - og fikk samme gode vurdering. Clio har sikkerhetsutstyr og assistansesystemer på tidsriktig nivå.
Annenhåndsverdi
7/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår det årlige verditapet til 40 - 50.000 kroner årlig over en treårsperiode. Renault er tradisjonelt under snittet på annenhåndsverdi, men som hybrid tror vi den kan holde seg bedre i verdi enn øvrige modeller fra merket.
En strøm av nyheter
Som alle bilprodusenter som er avhengig av å selge i store volum, har nemlig Renault elektrifisert det meste av modellutvalget sitt.
I Norge har den franske produsenten i noen år nærmest drevet monokultur, med elbilen Zoe som den eneste modellen som har solgt i noe særlig antall. I 2020 ble det registrert 2346 Zoe - og ...47 Clio!
Men her dreier det seg om Clio, storselgeren som nå er i sin femte generasjon etter å ha blitt lansert på den helt nye CMF-B-plattformen i 2019 som en forbedret videreføring av suksessmodellen fra 2013.
Den fikk derfor samme generelle formgivning, men strammere design og skarpere linjer og en mer markant front, for å gi den familie-identiteten designsjef Laurens van den Acker etterstreber.
Det var annonsert at den skulle lanseres som hybrid og helt på tampen av fjoråret, litt korona-forsinket, kom den første elektrifiserte Clio til forhandlerne rundt om i Europa.
Renault har ikke valgt den enkleste løsningen for sin hybriddebut.
Tvert imot, dette er det mest komplekse og avanserte hybridsystemet som er blitt utviklet for en folkelig bil på svært lenge.
Man skulle ikke tro det når man setter seg inn bak rattet og kjører, for alt virker som om det går helt av seg selv, men drivlinjen – altså både motorisering og girløsning – er noe helt for seg selv.
Det er fordi ingeniørene som står bak har bygget videre på Renaults ekspertise innen formel 1, der hybridisering hadde sin spede begynnelse i 2009.
Hybridsystemet i Clio består dermed av én spesialutviklet bensinmotor, to elektromotorer og en unik type transmisjon – spesielt tilpasset hybriden – som er en sekstrinns såkalt multimodal girkasse, som kalles DHT, (Dedicated Hybrid Transmission).
Den er kløtsjfri og girskiftene foretas ved at den ene elektromotoren automatisk tilpasser turtallet så neste gir legges sømløst inn når det er naturlig.
Det vil si ved høyere eller lavere turtall avhengig av kjøreprogrammet som er valgt (økonomi, automatisk eller dynamisk).
Annonse
Kan kjøres elektrisk
Bensinmotoren på 1,6 liter samarbeider med de to elmotorene for å produsere en kombinert effekt på totalt 140 hestekrefter. Regenerert energi lagres i et litiumion-batteri på 1,2 kWt (en del større enn det i Yaris) som er plassert bak, under bagasjerommet.
Det muliggjør kjøring på bare strøm over kortere avstander av gangen. Er man riktig tålmodig og er varsom med gasspedalen kan den til og med kjøres elektrisk helt opp til 100 km/t.
Ifølge Renault kan den kjøres opptil 80 prosent av tiden på bare strøm under bykjøring, noe vi ikke hadde anledning til å etterprøve.
Stor småbil
Clio er i småbilklassen, men av de største i klassen med sine 405 lengdecentimeter. Designspråket gjør også sitt til at den ser større ut enn en typisk småbil.
Når man setter seg i førersetet føles det heller ikke trangbodd. Det er heller et inntrykk av at det er luftig og romslig rundt en, som melder seg.
Likevel: Plassforholdene innvendig er mer typisk for småbiler. Er det storvokste voksne i forsetene, bør de som skal sitte bak være relativt små, for å si det slik – ellers oppleves det rimelig trangt der bak.
Annonse
Særegent, men logisk
Bak rattet er det lett å finne seg til rette og i testbilen slo det oss hvor komfortabelt man sitter. Gode seter, god oversikt og instrumentering som for det meste virker logisk plassert, gjør at vi trives godt. Vi er blant dem som setter pris på at multifunksjonsrattet begrenser seg til å ha fartsholderfunksjonene til venstre og meny- og telefonfunksjonene til høyre.
Lydanlegget betjenes enkelt med en satellitt-hendel bak rattet, en gammel Renault-tradisjon. Det krever unektelig litt tilvenning for dem som kommer fra et annet merke.
Både materialvalg og byggekvalitet overbeviser inne i Clio. Vi finner både instrumenter, betjening og multimedialøsninger meget tilfredsstillende.
Kvalitetsfølelse
Det bølgeformede dashbordet er inndelt i tre lag. Det øverste har skum-polstring og også det midterste laget, som kan tilpasses avhengig av versjon, er polstret, hvilket også gjelder dørpanelene. Det polstrede rattet er i samme høyverdige stil.
Det nederste laget, med klassisk hard plast, er den funksjonelle delen, der man blant annet finner hanskerommet.
Nye Clio introduserte den så langt største skjermen (9,3 tommer), i en Renault da den ble lansert som ekstrautstyr i de øvre utstyrsnivåene – som i testbilen, R.S.Line (standardskjermen er en 7-tommer). Med den betjenes multimedialøsningene, via systemet Easy Link, og navigasjonen.
Skjermen er lett kurvet, er vendt mot sjåføren og har, i motsetning til i den forrige generasjon Clio, både høy oppløsning og relativt intuitiv betjening.
Annonse
En liten kvikkas
Clio hybrid kan under korte perioder kjøres fullelektrisk, men i praksis, med en alminnelig kjørestil, vil fremdriften foregå vekselvis på strøm eller på bensin avhengig av forholdene, uten at føreren merker forskjell.
Velger man den dynamiske innstillingen, merker man at de to samarbeider effektivt og sørger for nok av krefter. Bilen føles både kvikk fra start og kraftfull oppe i fart.
På landeveien merker man at den hybride drivlinjen har punch ved at den er sterk i mellomakselerasjonen, hvilket gir god forbikjøringsevne.
Renault oppgir 6,9 sekunder fra 80 til 120 km/t. Det er en meget god tid og egentlig viktigere enn de 9,9 sekundene det tar fra 0 til 100.
Er det noe vi skal sette fingeren på her, er det at man under belastning hører vel mye til bensinmotoren. Girvelgeren kunne også vært mer presis og tydelig. Det er litt for lett å forveksle nøytral- og revers-posisjonene, hvilket kan være irriterende, uten at det er noe reelt problem.
Snitt på 0,44
Vi kjørte mange ulike etapper og på alle typer veier. Under moderat vinterlige forhold med fortsatt temperaturer rett over null og våt veibane konstaterte vi på to ulike testrunder på i overkant av ti, respektive tolv mil, forbruk ved blandet kjøring (inkludert riksvei, småveier, motorvei og relativt lite bykjøring) på 0,44 og 0,43 liter per mil.
Oppgitt snittforbruk på 0,44 l/mil etter WLTP er dermed et realistisk og fullt oppnåelig tall, selv vinterstid.
Kjører man hovedsakelig kortere avstander, vil forbruket gjerne bli høyere. Vi konstaterte i overkant av 0,5 ved normal kjøring når vi ikke kjørte mer enn to-tre mil med kald start.
Renault Clio som hybrid koster fra 270.000 kroner. Testbilen, med utstyrsnivået R.S. Line, kommer på 295.000 kroner og plusser man på med det tilgjengelige av ekstrautstyr mange ønsker, bikker man 320.ooo kroner. Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg, levert Oslo er det 9.900 kroner.
Men da er Clio en godt utstyrt bil, med stor digital «smart cockpit» og den store skjermen med de allerede nevnte multimedialøsningene.
Den fikk fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsevaluering, inkludert kollisjonstesting og sikkerhetsutstyr.
For voksenbeskyttelse fikk den 96 prosent oppnåelse, 89 prosent for barnebeskyttelse, 72 for beskyttelse av svake trafikanter og 75 prosent for sikkerhets- og assistansesystemer.
Clio har autobrems-system med fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, filvarsler og -assistent (som bare fikk halv score i Euro NCAP og som vi også syntes kunne vært mer pålitelig), automatisk nedblending av hovedlysene, skiltgjenkjenning og blindsonevarsling.
Tilgjengelig er også adaptiv fartsholder (som testbilen ikke hadde), og kø-assistentfunksjon. Dette gjør at bilen både kan holde seg i filen og holde følge med trafikken på egenhånd (såkalt autonomi på nivå 2).
Den har også 360-graders kameraløsningen kjent fra alliansepartner Nissan, samt automatisk parkeringsassistent og ryggekamera.
Bør ha potensial
Clio E-Tech er en attraktiv bil som, godt utstyrt, oppleves mer «voksen» enn småbilen den jo er, men noen familiebil er den naturligvis ikke.
Hybriddrivlinjen gjør den dessuten interessant på det driftsøkonomiske planet og det blir spennende å se om denne versjonen kan få Clio-salget til omsider å ta av her i landet.
Toyota Yaris ble registrert i 2517 eksemplarer i fjor og solgte fortsatt bra i januar, så etterspørselen etter hybrid småbil er der definitivt.