SÆRPREG: Nye Kia EV3 har fått mange av designtrekkene fra større EV9.

Test: Kia EV3

Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene

Det virker ikke spesielt smart å betale litt mer for litt mindre. Men nok en gang kommer en sørkoreaner og røsker opp i etablerte oppfatninger.

Publisert

Kia EV3

  • Pris fra: 430.000 for versjonen med 81 kWt batteri (fakta for versjonen til 360.000 og 58 kWt batteri i parentes)
  • Pris med Motor-pakka*: 509.000
  • Drivlinje: 81 kWt (58 kWt) batteri, 204 hk/283 Nm, forhjulstrekk, ettrinnsautomat.
  • Rekkevidde (km) forbruk (kWt/100 km): 605/15,4 (436/15)
  • Ladefart (kW): 128 (102)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 430/185/157/14
  • Bagasjevolum: 460 liter pluss frunk på 25 liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1810 (1725)/470
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000 (500)/80
  • Hjul: 215/50-19 (215/60-17)
  • Konkurrenter: VW ID.3, Volvo EX30, Renault Megane, Hyundai Kona, Smart#1. 
  • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det.

Dette har skjedd jevnlig de siste årene.

Det er alltid spennende å diskutere hvem som lager de beste bilene. Og det er både viktig og interessant å registrere hvordan maktbalansen i bilverdenen forskyves.

Ser vi på testene her i Motor, så kan vi fastslå at de sørkoreanske konsern­søsknene Kia og Hyundai kniver i teten på alle områder.

Bedre betalt

Det gir økt salg og økt selvtillit – som igjen gjør at man tar bedre betalt for produktene. 

Prismessig kommer ikke elbilene til Kia spesielt gunstig ut på papiret. Heller ikke EV3. 

Romsligere

Den er ganske mye mindre – og litt dyrere – enn tohjulsdrevne versjoner av bestselgere som VW ID.4, Tesla Model Y og Nissan Ariya. 

Kia EV3

81 poeng

Kombinasjonen av klasseledende rekkevidde, bagasjeplass og kvalitetsfølelse, gir en høy poengsum. EV3 er kompakt, men duger fint for en familie. Spørsmålet for mange, vil være om den er verdt en høyere pris. Spørsmålet for noen, vil være om de klarer seg med bare forhjulstrekk.

Komfort 8/10

Vi sitter svært godt foran, og baksetene takler fint tenåringene. Typisk elbilstiv i lave hastigheter, men behagelig og retningsstabil i landeveisfart. Ok støynivå med piggfrie dekk. Lettbetjent og kvalitetspreget førermiljø, ratt- og setevarme i dørsiden er topp. Alle varsellydene kan ødelegge noe.

Design 10/10

Kia strutter av trygghet og entusiasme, og mikser det funksjonelle med det futuristiske. Etterlater seg et inntrykk fra alle vinkler – og likner egentlig ikke noe annet enn storebror EV9. Vi applauderer alltid dristige valg i et tøft marked. Innvendig er det solid brukspreg med snev av luksus.

Kjøreegenskaper 7/10

Mangler bare firehjulsdrift. Folk flest klarer seg uten, men velger firehjulsdrift hvis de kan. Litt rart at EV3 fikk forhjulstrekk, når både EV6 og EV9 leveres med bakhjulsdrift. Dette er den dårligste løsningen på en elbil, men EV3 er bedre enn forgjengeren, Nio. Énpedalkjøring er topp i byen.

Miljø og forbruk 9/10

Generelt gode forbrukstall, vær og temp tatt i betraktning. I NAF og Motors rekkeviddetest i vinter, stoppet den etter 499 kilometer, nest lengst av alle. Avviket på 15 prosent sammenliknet med WLTP (590 km), er også på øvre halvdel. Bedre ladetid (31 min fra 10-80 prosent) hadde gitt maks score.

Utstyr 8/10

Du bør opp på det midterste av tre utstyrsnivå med den store batteripakken. Da får du viktig sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler og varsel om objekter bak bilen. Den 35.000 dyrere toppversjonen gir i tillegg ventilerte seter og head-up-display, mer avansert setejustering og litt annen kosmetikk.

Praktisk 9/10

485 liter bagasjevolum, inkludert frunk (25 liter), er best i klassen. Den store spoileren på bakruta gir inntrykk av kasseform, men det er ganske snaut opp til taket. Mangler skiluke i baksetet, og kunne hatt høyere hengervekt. Det skyvbare bordet i midtkonsollen forstår vi ikke poenget med.

Pris 6/10

Over en halv million for en solid utstyrt versjon - og rundt 560.000 for toppmodellen. Dette er ganske høyt over relevante konkurrenter, og også over tohjulsdrevne versjoner av større biler som for eksempel VW ID.4, Nissan Ariya og Model Y. Tåler en høyere pris, men dette kan bli for høyt for mange.

Driftskostnader 9/10

Serviceavtaler kan tilpasses kundens ønsker om avtalelengde og kilometer per år. For eksempel 3 år/35.000 km: 6 990 kroner. Eller 5 år/75.000 km: 16.500 kroner. Slitedeler er ikke inkludert her. Kia er blant de mest erfarne elbilprodusentene, med gode garantier og generelt gode produkter.

Sikkerhet 8/10

Foreløpig ikke testet av Euro NCAP, men det kreves fem stjerner for en ny modell i denne klassen. Kia har generelt oppnådd gode resultater de siste årene. Kia/Hyundai-patenten med å betjene filvarsler/filholder med én knapp på rattet, er plundrete i praksis. Kakofoni av varslingslyder kan irritere.

Annenhåndsverdi 7/10

Blir en ganske ettertraktet bil på bruktmarkedet. Kia har opparbeidet seg et godt rykte. Men vi tror også prisfallet blir høyere enn gjennomsnittet på denne modellen, fordi nybilprisen er såpass høy. På bruktmarkedet er prisfokuset sterkere, merkelojaliteten svakere – og firehjulsdrift etterspurt.

Eller kanskje mer relevant: Den er romsligere – og ganske mye dyrere – enn versjoner av de mest opplagte konkurrentene som VW ID.3 og Volvo EX30.

Mer enn tall

EV3 skaper delvis sin egen klasse. Derfor er det heller ikke så enkelt å definere konkurransekraften basert på tall fra en kalkulator. 

Motors inntrykk etter testing av EV3 både på sommerføre i Portugal og under vinterlige forhold i Norge, er at den er både bedre og dyrere enn konkurrentene. 

Og, viktigst for Kia: Vi tror mange er villige til å betale litt mer for den daglige gleden av å ha noe ekstra. 

EV3 sin styrke ligger i at bilkjøp ofte handler om mer enn tall. Det handler om design, om materialkvalitet, om detaljer – om de mer emosjonelle faktorene knyttet til et bilkjøp. 

Volvo-navnet

Ikke like mye i mer fornuftsbasere og prisfokuserte bilklasser, men heldigvis der også. 

Volvo EX30 hadde ikke blitt Norges 3. mest solgte bil i 2024, med 7229 eksemplarer, hvis den hadde fått navnet til en av sine to trillinger, Smart eller Zeekr. 

Nordmenn kobler følelser, opplevelsen av trygghet og sikkerhet, til Volvo-navnet. 

EV3 tvinger deg til å mene noe om alt dette litt mer udefinerbare. Du kjøper ikke en EV3 nærmest usett fordi du har lest at den har veldig bra plass, rekkevidde og garantier.

KOMPAKT: Her er det mye plass på 4,30 meter. Den store spoileren over bakvinduet skaper inntrykk av bedre takhøyde.
ROMSLIG: 460 liter er bra i en såpass liten bil. I tillegg kommer frunk på 25 liter. Totalt sett, volum bedre enn i mange langt større biler. Men gjennomlastingsluke savnes.
TILSTREKKELIG: Baksetekomforten er bra, vesentlig bedre enn i Volvo EX30, litt dårligere enn i VW ID.3. Også voksne kan fint sitte her noen timer.
LITT PLUNDRETE: Skal du betjene klimaet på skjermen, må du først berøre feltet til venstre, som ligger litt skjult bak rattet.
OVERSIKTLIG: I utvidet form på skjermen, er klimaanlegget enkelt å betjene. Det kan også gjøres med fysiske knapper lenger nede.
VELKJENT: Førermiljøet har også de fleste likhetstrekk med EV9, det er bare positivt. Pluss for knapper til varme i ratt og seter plassert høyt i døren.

Litt følelser

EV3 er en krympet versjon av EV9 (les Motors test her), som vi allerede ser mange av på veiene. Og som vi fortsatt snur oss etter. Fordi den er særpreget, funksjonell og topp moderne. 

TJA ... Fire hurtigknapper i enden av dette bordet, er bra – og bordet føles både solid, og det kan skyves ut.
TIL HVA? Men hva skal bordet brukes til? Koppholdere finnes rett under, og en PC er det ikke plass til. Hadde Kia tegnet inn et lite spill, og lagt noen brikker i midtkonsollen, så hadde sett poenget ved en ladestopp.

Men den er ikke skapt for dem som legger vekk alt av følelser rundt et bilvalg. 

EV3 er definitivt en bil som fint dekker behovet til en familie. Rekkevidden og bagasjeplassen er best i klassen. Det samme er kvalitetsfølelsen. 

LYSSHOW: Det er få som tør å klinke til med like spennende lysdesign som Kia.
SELVSIKKER: De sørkoreanske produsentene har tatt noen tøffe valg på designfronten de siste årene, og de fleste er ganske vellykkede.

Ulempen er at den kun leveres med forhjulstrekk. 

Firehjulsdrift er varslet, men neppe før om et år – altså som 2026-modell. Her har Volvo EX30 et foreløpig stort konkurransefortrinn.

KVALITET: Overflatene har en blanding av myke materialer og hard plast – og totalinntrykket er at dette er av høy kvalitet i denne klassen.
SKJULT: Opprinnelig skulle de skjulte dørhåndtakene redusere inntrykket av fire dører, og gjøre en bil mer sportslig. På en bil som ellers gjøres så firkantet og fornuftig som mulig, ser vi ikke helt poenget. Men det fungerer utmerket.

Mer balansert

Kjøremessig innfrir EV3 relativt høye forventninger, spesielt knyttet til stabilitet under akselerasjon med forhjulstrekk. 

Forgjengeren Kia Niro oppførte seg som en tradisjonell forhjulstrekker: Lett sporende og nervøs under akselerasjon. 

Og som elbil ble vinteregenskapene til Niro svekket da den tunge forbrenningsmotoren over forhjulene ble erstattet med en lettere elmotor.

I EV3 føles alt mer balansert og sivilisert. Det skal mye mer krefter til før forhjulene glipper. Heller ikke på normale vinterveier møtte vi utfordringer. Men igjen: Av de tre drivlinjene du kan få, er forhjulstrekk den dårligste på en elbil.

Dempet støy

Kia har jobbet mye med støyreduksjonen fra motoren. Der har de lykkes godt. Selv under kraftig akselerasjon er det ingen tegn til pipe- eller suselyder. 

Hjulstøyen var naturligvis utmerket lav på varm og finkornet portugisisk asfalt, godkjent på ruglete norske veier med piggfrie vinterdekk. Her er vi litt spente på inntrykket når den får på mer støyende sommerdekk. EV3 leveres med dekk fra Hankook med tilleggsbetegnelsen «Sound Absorber».

Hva er nytteverdien?

Innvendig er designet temmelig likt store EV9 – altså stort sett vellykket. Instrumentpanelet og girvelgeren er identisk. 

Det uttrekkbare bordet i midtkonsollen er både elegant og solid, men etter en uke hadde vi fortsatt ikke sett nytteverdien. 

Lunt inntrykk

Deler av overflatematerialet i interiøret har en annen og litt syntetisk karakter, uten å virke billig av den grunn. Tvert imot, kvaliteten er generelt høy. Stofftrekket over dashbordet gir et lunt inntrykk.

Alle nye Kia har fått deler av klimabetjeningen løftet opp i et nytt felt oppe på den liggende skjermen, introdusert med EV9. 

Denne er skjult bak rattet, og må utvides med et knappetrykk for å kunne betjenes skikkelig. Litt plundrete. Ellers virker det meste av funksjoner logiske og intuitive.

En del vil nok velge EV3 med de minste batteriet.

Rekkevidden er den samme som på VW ID.3 med 58 kWt batteri (432 km), men under EX30 med best rekkevidde (475 km). 

Men den mest attraktive versjonen er, etter Motors mening, Exclusive Plus med 81 kWt batteri til 465.000. 

Det betyr at den såvidt sniker seg under en halv million med metallic og vinterhjul. 

Et stykke over, hvis du vil ha med hengerfeste – som vi har med i vår Motor-pakke.

Rekkevidde i tet

Og enda mer over hvis du også vil ha med soltak av den klassiske sorten – altså det lille som kan åpnes – til 14.000.

Da har den allerede passert en Tesla Model Y av utgående modell, med vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, glasstak og firehjulsdrift (518.000 kroner). 

Rekkevidden til EV3 er helt i tetsjiktet. Her kan du lese hvordan den presterte i den store elbiltesten til NAF og Motor i begynnelsen av januar.

Ladeevnen er ikke like imponerende. Her kan du lese hvordan den presterte da vi ladet bilene fra 10 til 80 prosent dagen etterpå.

Kia EV3 er ikke rimelig. Men den er rimelig bra.