SPENNENDE: Blir ikonet 2CV elektrifisert eller ikke?

Citroën «2EV»:

Nye signaler om ikonet: Elektrisk om to år

Citroëns administrerende direktør gir nytt håp til nostalgikere, designere og moderne hippier.

Publisert

Citroën 2CV

  • 2CV betyr «to hester», og refererer til datidens beskatning av motorkjøretøy i Frankrike. Én skattbar hest tilsvarte 4,5 hestekrefter. Første 2CV hadde med andre ord 9 hestekrefter.
  • Produsert fra 1948 til 1988 i Frankrike, og ytterligere to år i Portugal. Produksjonen stanset på grunn av strengere utslippsregler.
  • Totalt produsert i 3.872.000 eksemplarer.
  • Motorvolumet varierte fra 0,4 liter til 0,6 liter. Toppmodellen fikk etter hvert 32 hester og topphastighet på 115 km/t.
  • Var avansert for sin tid, med tannstangstyring, uavhengig fjæring på alle fire hjul og en tosylindret, luftkjølt motor av lettmetall. 
  • Spesialutgaven «Sahara», med firehjulsdrift, ble bygget i 694 eksemplarer.

Først skrev anerkjente Autocar at design­arbeidet med en ny versjon av legenden allerede er i gang (les mer her)

Kort tid etter ble dette avvist av Citroëns administerende direktør, Thierry Koskas. 

I et intervju med nederlandske Autovisie ble han blant annet sitert på følgende:

«Retrodesign er ikke noe for oss» (les mer her).

Innen to år

Men nå har Daily Mail snakket med samme administrerende direktør. Og selv om han ikke er direkte tydelig i budskapet, velger den snart 130 år gamle avisen å tolke ham slik de fleste av oss nok ønsker:

At en elektrisk 2CV er på trappene innen to år, og med nøkkelegenskapene til legenden: Enkel, komfortabel, praktisk.

KONSEPT: 2CV med firkantede lykter og oransje dekor ble lansert i 1976, mens lille Ami er fra nyere tid, og helelektrisk.

Skal løfte Citroën

«Du kan dra hvor som helst i verden – til og med til Brasil – og du vil finne folk som kjenner 2CV», sier Koskas.

Og videre:

«Vi ønsker at noen av våre ikoniske modeller skal løfte Citroen-merket ytterligere. Vi har en fantastisk arv – inkludert modeller som DS og 2CV».

Som flere eksperter mener, er det Renaults suksess med retroversjonen av Renault 5 – og trolig også kommende Renault 4 – som motiverer Citroën til å gjøre noe liknende med det største ikonet av dem alle.