KOMMER NESTE ÅR: Zoe får en storebror med elektriske Renault Mégane.
Foto: SKJERMDUMP FRA PRESSEKONFERANSEN
Forhåndsvisning av elektrisk Mégane:
Lanserer fransk utfordrer til VW ID.3
Ny Renault-sjef presenterte to nye elbiler torsdag: Billige Dacia Spring og folkevogn-utfordrer Mégane eVision.
Renaults nye elbiler
- Renault Mégane Vision er foreløpig en konseptbil, men skal i produksjon til neste år. Vil konkurrere mot blant annet VW ID.3 og Citroën ë-C4
- Dacia Spring er produksjonsklar og skal bli markedets billigste elbil.
Den sylferske toppsjefen i Renault-gruppen, Luca de Meo, presenterte nyheten om en ny elbil som mange har ventet lenge på.
Det vil si: Det var ikke bare én, men to elektriske nyheter som ble presentert.
Først viste sjefen selv frem det som skal bli den neste elektriske Renault-modellen, Mégane – med en gyllen «e» på slutten og etternavnet eVision.
Kommer i 2021
Mellom linjene var det lett å lese at dette skal bli den direkte konkurrenten til Volkswagen ID.3 fra den franske produsenten.
Renault Mégane eVision ble i denne omgang vist som konseptbil, men de Meo var klar på at bilen skal i produksjon i løpet av neste år.
Det bekrefter den norske importøren:
– Selv om dette er en såkalt «showcar», forventer vi å kunne se dette smykket av en elbil på norske veier i løpet av 2021, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør for Renault og Dacia i Norge, til Motor.
Bilen er basert på en helt ny, dedikert elbilplattform, E-CMF, som skal tjene som basis for en hel familie elbiler fra Renault.
Foreløpig oppgis bare noen få tekniske data, men bilen er meget kompakt – 421 cm lang, 180 cm bred og 150 cm høy – men med lang akselavstand, muliggjort av den elektriske drivlinjen. Det er 270 cm mellom akslene.
Bildeserie - Renault Mégane eVision (bla med pilene):
60 kWt batteri
Der ligger det en svært tynn (bare 11 cm) 400-volts batteripakke med en kapasitet på 60 kilowatt. Rekkevidde oppgis ikke, men det burde i en aerodynamisk elbil som ikke veier mer enn 1650 kilo kunne gi rundt 40 mil på én lading.
Av ytelser oppgir Renault 217 hestekrefter og 300 newtonmeter, og en akselerasjon fra 0 til 100 på under åtte sekunder.
I motsetning til VW ID.3 blir elektriske Mégane forhjulsdrevet.
Renault mener likevel bilen skal bli underholdende kjøre, takket være det lave tyngdepunktet og multilenke-bakhjulsoppheng.
– Vi gleder oss stort til at vi kan utvide den elektriske «familien» vår utover Zoe og har tro på at dette vil være vår neste store elektriske suksess i Norge, sier Roger Andersen til Motor.
Dobler innsatsen
Dacia er ikke noe stort merke i Norge, selv om det etter hvert er blitt en del eksemplarer av den rimelige og relativt rustikke SUV-en Duster å se på norske veier.
Elbilen Dacia Spring skal, i likhet med andre modeller fra det rumenske datterselskapet til Renault, posisjonere seg som et alternativ til bruktbiler prismessig.
— Dette er den første elektrifiserte modellen fra Dacia og vi gleder oss til å sette Dacia på kartet i Norge i sterkere grad enn det vi har gjort så langt med lanseringen av Spring, sier Roger Andersen.
Se bildene av Dacia Spring (bla med pilene):
Bilen skal være billig, og vi forventet dermed ikke spesielt imponerende spesifikasjoner – og det har den heller ikke.
En batteripakke på 28,6 kilowattimer forsyner energi til en meget moderat elektrisk motor på 45 hestekrefter og 125 newtonmeter.
Norges billigste elbil?
Importøren har likevel troen på den nye innstegs-elbilen.
– Spring vil bli en elektrisk utfordrer med sitt tøffe/ trendy SUV-aktige utseende (15 cm bakkeklaring, roof-bars etc), den overraskende romslige plassen og med en rekkevidde på 225 km (295 km «bykjøring») vil dette kunne være en svært aktuell modell for mange i Norge, sier Andersen.
Og hvor billig blir den?
– Prisen er foreløpig ikke klar, men sannsynligvis vil alle konkurrentene i det eksisterende «A+B» segmentet (eksempel VW e-up!, red. anm.) merke det når Dacia Spring lanseres, sier Andersen.