Med maksimale fem stjerner, og resultater i de ulike kategoriene som bare er marginalt dårligere enn langt større Audi A6, imponerer den bare 385 cm lange elbilen.
I forrige runde med krasjtester fikk 392 cm lange Renault 5 (les Motors prøvekjøring her) bare fire stjerner – noe vi i Motor trodde skulle ødelegge muligheten til å bli årets bil i Europa.
Norges representant i årets bil-juryen mener da også det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP (les mer her).
Norges mest rutinerte biljournalist mener derimot det er på tide å stille spørsmål ved årets bil-juryen (les mer her).
Euro NCAP har gitt sitt syn på saken overfor Motor, og er ganske tydelig på at ønsket om å holde prisen nede, går på bekostning av sikkerheten (les mer her).
Annonse
HELMAKS, MINI: Det er mye igjen av 385 cm lange Mini etter de brutalte krasjtestene.
Uten kompromisser
Men Mini viser altså at en liten bil også kan være svært sikker – både med tanke på teknologien som skal forhindre en ulykke, og beskyttelsen av voksne og barn dersom ulykken likevel inntreffer.
Dr. Aled Williams, direktør i Euro NCAP, sier følgende:
– Nye Mini Cooper E viser at man kan ha en kjøreglad, liten elbil, uten sikkerhetsmessige kompromisser.
IMPONERER: Nye Audi A6 hevder seg helt i teten, ikke minst på grunn av beskyttelsen av barn i baksetet.
Audi får ros
Også den nye stasjonsvogna fra Audi gjør det svært godt i testen. Litt bedre enn Mini i tre av fire hovedkategorier, litt dårligere i beskyttelse av gående og syklende.
Spesielt den passive sikkerheten får mye ros.
– Vi er imponert over hvordan Audi A6 beskytter både voksne og barn. Modellen får maks poeng for barnebeskyttelse, og bør gi ro i sinnet for foreldre som ønsker en bil som både er sikker og elegant, fastslår Williams.