MARKANT PERSONLIGHET: I forhold til forgjengeren har dagens Renault Captur mer karakter og våger å skille seg ut med designmessige særegenheter.
MARKANT PERSONLIGHET: I forhold til forgjengeren har dagens Renault Captur mer karakter og våger å skille seg ut med designmessige særegenheter.

Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)

Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse

Ladbare Captur innvier en egen bilklasse på en overbevisende måte.

Publisert Sist oppdatert

Da første generasjon Renault Captur ble lansert, ble den raskt en storselger i Europa. Faktisk hadde den en tid en viss suksess til og med her i Norge, før den havnet i skyggen av elbilen Zoe i Renault-sortimentet.

Etter 11 måneder i år er det solgt 184 stykker her i landet – mot 2232 Zoe.

Denne bilklassen kalles gjerne «urbane SUV-er», til tross for at disse crossoverne av beskjeden størrelse også duger godt på landeveien. Også Renault omtaler Captur som en urban SUV.

Renault Captur E-Tech Plug-in hybrid (ladehybrid)

75 poeng

Testbil: Renault Captur e-Tech ladbar hybrid. Drivlinje: 4-sylindret 1,6 liter bensinmotor pluss elmotor. Systemeffekt: 160 hk. Dreiemoment ikke oppgitt. 0-100 km/t: 9,7 sek (fabrikktall). Toppfart: 175 km/t. Forhjulsdrift, Multi-mode automat. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 0,15 l/mil (WLTP). Rekkevidde (WLTP): 50 km. Bilens vekt/maks nyttelast: 1639 /421 kg. Hengervekt: 750 kg. Dekkdimensjon:215/60-17. Bagasjerom i liter: 379/118. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 423/180/158/17,4 cm.

Komfort 7/10

Relativt stramt understell med demping som kunne vært mer effektiv til å filtrere bort ujevnheter. Ganske bra lyddemping, diskret bensinmotor.

Design 8/10

I våre øyne et vellykket øvelse i å gi bilen et attraktivt, moderne og dynamisk utseende til tross for at den er bygd i høyden.

Kjøreegenskaper 7/10

Føles kvikk fra start takket være en god elmotor. Hybridsystemet fungerer upåklagelig og sømløst og gir gode ytelser. Captur er forutsigbar og godmodig på veien, men utpreget understyrer. Fin og presis styring.

Miljø og forbruk 8/10

Den nye hybriddrivlinjen holder det den lover: Bilen kan kjøres helelektrisk opp mot fem mil - utmerket for pendlere. Etter det er et forbruk på under 0,5 l/mil under normal kjøring godt mulig.

Utstyr 8/10

Ladehybriden er i utgangspunktet godt utstyrt, blant annet med 10,2-tommers førerdisplay. En god sikkerhetssuite er på plass. Moderat priset ekstrautstyr.

Praktisk 8/10

Fleksibel og praktisk bil med god oversikt, skyvbare bakseter, hanskerom-skuff, trådløs mobillading og praktiske oppbevaringsrom. Tross redusert bagasjerom (som trekker ned), er også dette akseptabelt. Oppbevaringsrom til ladekabel under gulvet.

Pris 7/10

Captur E-Tech er ikke rørende billig, men med tanke på utstyrsnivå og ytelser anser vi at prisnivået greit.

Driftskostnader 7/10

Lavt forbruk. Hovedservice hver 30.000 km eller hvert 2. år, som alternerer med mellomservice - også hver 30.000 km eller hvert 2. år.

Sikkerhet 8/10

Captur fikk fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering. Tidsriktig sikkerhetsutstyr og assistansesystemer, men de mest avanserte er ekstrautstyr.

Annenhåndsverdi 7/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan beregner prisfallet til 50 - 60.000 kroner årlig over en treårsperiode. Renault er tradisjonelt under snittet, men som eneste ladbar i sin klasse, kan den fremstå attraktiv.

Blant pionerene

Renault Captur var ganske tidlig ute, i forkant av Peugeot 2008. Siden har det dukket opp flere små-SUV-er som Opel Crossland X, VW-modellene T-Cross og T-Roc, samt Ford Puma – mens vi venter på Toyota Yaris Cross.

Renaults alliansepartner Nissan anses for å ha vært først ut i det nye segmentet med sin ganske merkelige Juke, tilbake i 2010. Da ser vi bort fra de rustikke og mer terrengbil-pregede små-SUV-ene fra Suzuki, som dukket opp allerede 1970-tallet.

Renault Captur E-Tech - eksteriør (bla med pilene øverst):

En helt ny Captur kom på markedet i fjor høst med bensinmotor, men har ikke oppnådd de store salgstallene her i landet, for å si det mildt. Med denne versjonen, Captur e-Tech, burde modellen ha bedre muligheter.

Bilen er basert på den moderne, modulerbare plattformen CMF-B, som dagens Clio innviet i 2018. Den kan fortsatt ikke kombineres med firehjulsdrift, men den er konstruert for å kunne elektrifiseres, og her er resultatet.

Det som gjør at Captur E-Tech interessant på det norske markedet er selvsagt nettopp det faktum at den er ladbar.

Importøren har valgt å tilby den utelukkende i øverste utstyrsnivå, Intens, med mye utstyr inkludert, til 349.900 kroner, uten frakt og levering (359.800 kroner for levering i Oslo).

Plusser man på med skinninteriør, panoramatak og Bose lydanlegg og legger til det uunngåelige, som metallic lakk og vinterhjul, havner man på litt over 400.000.

Til sammenligning kan nevnes at den like store (men ikke ladbare), VW T-Roc har en startpris 378.600 kroner med forhjulsdrift.

Egenartet design

2. generasjon Captur har bevart den generelle formgivningen og stilen til forgjengeren, men i forhold til første generasjon Captur tok teamet til designsjef Laurens van den Acker en del grep som skal gjøre bilen mer tidsriktig og, for å sitere van den Acker selv fra lanseringen, mer «seriøs».

I og med at Captur 2 er en del større enn forgjengeren var ikke oppgaven uoverkommelig. Den er 11 centimeter lengre enn forgjengeren og måler nå 423 centimeter.

Det er nøyaktig samme lengde som den nevnte VW T-Roc.

Den er også betraktelig bredere – 180 centimeter – og i og med at bilen dessuten er bygd i høyden, fremstår den like stor som en VW Golf.

Fleksi-bil

Til å være basert på en småbil (plattformen deler den som nevnt med Clio), har Captur en romslig kupé.

Foran har man bra armslag og plassfølelse og med baksetet skjøvet til bakerste posisjon, kan også voksne sitte greit der.

Imidlertid har den ladbare hybriden, som det ofte er tilfellet, mistet en hel del bagasjerom-volum, hele 157 liter. Det skal sies at vanlige Captur har et svært romslig bagasjerom på 536 liter (med baksetene i fremste posisjon), mens denne e-Tech-versjonen må klare seg med 379 liter.

Det er likevel nesten like mye som i en VW Golf.

Skal du ha voksne i baksetet eller bakovervendt barnesete, vil baksetet måtte skyves bakover. Med dette i bakerste posisjon er bagasjeplassen redusert til småbilstørrelse (265 liter).

Kvalitetsfølelse

Kvalitetsopplevelsen i interiøret er noe Renault har prioritert de siste årene og her følger de opp innsatsen de gjorde på det feltet med Clio, som innvendig er preget av myke materialer og høyverdig interiørdesign.

Både materialvalg og byggekvalitet overbeviser også inne i Captur.

Dashbordet har tre horisontale lag der de to øverste har myk polstring. Også dørpanelene er polstret, noe som ikke er så vanlig i denne klassen.

Nederst finner vi den mer funksjonelle delen, med hard plastoverflate. En annen praktisk løsning her, som også forgjengeren hadde, er en skuff i stedet for det tradisjonelle hanskerommet.

Interiør (bla med pilene øverst):

Heldigitalt

Spesifikk for Captur med automatgir er den «svevende» senterkonsollen. Girspaken havner der i en høy posisjon som gjør at den faller lett i hånden. Den smarte løsningen gir også plass til den trådløsen lading av mobilen i det dertil egnede feltet under konsollen.

Instrumenter, betjening og multimedialøsninger er av nyeste generasjon. Også instrumentpanelet er en godt dimensjonert, konfigurerbar digital skjerm på 10,2-tommer.

Den kan eksempelvis også tjene som navigasjonsskjerm, om man ønsker den nærmere synsfeltet.

Den høyt plasserte, høyoppløste multimediaskjermen, på høykant som hos Volvo, er uvanlig stor i klassen med sine 9,3 tommer.

Tidsriktig førermiljø

Renault kan dermed, med kombinasjonen digitalt instrumentpanel/stor infotainmentskjerm, skryte på seg klassens største digitale skjermflate.

Via Renaults «Easy Connect»-system kan bilen ha kontinuerlig nettilkobling. «Easy Link»-multimediasystemene gir deg mange valgmuligheter, men vi kunne ha ønsket oss et mer intuitivt menysystem. Speiling av mobilen, med Apple CarPlay eller Android Auto, er standard.

Sitteposisjonen fant vi for vår del god, vel å merke med litt snau støtte i fremkant av setet, som ellers er godt å sitte i.

Rattet, som kan varmes via en klønete plassert bryter, er meget behagelig å holde og har tradisjonen tro hos Renault, betjening av lydanlegget fra en multifunksjons-«satellitt» på baksiden, til høyre.

Effektivt hybridsystem

E-Tech, hybridteknologien til Renault, tilbys i ikke-ladbar utgave i Clio, mens den her altså er assortert med et større batteri, ledning og plugg.

Bensinmotoren er en firesylindret 1,6-liter som Renault kun bruker i denne Captur-versjonen. Med elektrisk hjelp yter systemet maksimalt 160 hestekrefter, som er helt passe for denne bilen. 0 til 100 km/t tar rett over ti sekunder.

Girkassen er en spesielt utviklet automat av såkalt multi-mode-type, en teknologi Renault har lånt fra sin formel 1-satsning, der E-Tech-begrepet opprinnelig ble introdusert. I praksis viser den seg svært effektiv og behagelig sømløs, du glemmer rett og slett at den er der.

I våre øyne er dette langt å foretrekke fremfor en trinnløs transmisjon.

Godkjent rekkevidde

E-Tech har tre kjøremoduser: Pure, Sport og My Sense. Med førstnevnte kan det kjøres kun på strøm, i Sport er det maksimalt uttak av effekt som gjelder, med kombinasjonen av bensin-og elmotor, mens My Sense er automatisk hybridmodus. Denne favoriserer drivstoffeffektiv kjøring.

Rekkevidde på strøm er, når vi ser godt etter, oppgitt til 50 kilometer (WLTP), hvilket er helt greit – og enda greiere når vi ser at det er et tall vi klarer å nærme oss selv i kjølig vær med fuktig veibane (43 km).

Når vi ser godt etter? Ja, for dessverre går Renault i samme markedsføringsfelle som noen veldig få har begynt med nylig (RSA-importerte Maxus Euniq er et annet og heldigvis sjeldent eksempel), nemlig å oppgi elektrisk rekkevidde ved bykjøring.

Vi mener dette er egnet til å forvirre forbrukeren, selv om det står (by) bak tallet. Og hvilken bileier vil være fornøyd med å konstatere at det i praksis er bortimot umulig å komme 65 km på bare strøm med sin Captur?

Utmerker seg ikke på veien

Kjøreopplevelsen i seg selv er på det jevne. Her utmerker Captur seg verken positivt eller negativt, men den er i det minste lettkjørt og ukomplisert.

Komfortnivået er ikke mer enn middels, og litt brå ujevnheter merkes gjennom rattet. Når men treffer en fartsdump - på fartsgrensen - minnes man om at understellet ikke er av de mest forseggjorte.

Kjøreegenskapene kan heller ikke beskrives som mer enn greie nok. Bilen oppfører seg forutsigbart uten å være spesielt inspirerende å kjøre. Den markerte understyringstendensen lærer man imidlertid seg å ta høyde for, og vi liker styringen, som er godt vektet og rimelig presis.

Sikkerhet på plass

Euro NCAPs sikkerhetsvurdering ga Captur fem stjerner i fjor. Som det nå forventes, er assistansesystemene på plass, altså autobrems-system med fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, filvarsler og -assistent, automatisk nedblending av hovedlysene, skiltgjenkjenning og blindsonevarsling.

Varsling for kryssende trafikk ved rygging er imidlertid ekstrautstyr, men de 1500 kronene er en rimelig investering for å unngå kostbare parkeringsskader.

Captur har også tilgjengelig adaptiv fartsholder og kø-assistentfunksjon, som gjør at bilen både kan holde seg i filen og holde følge med trafikken på egenhånd (autonomi på nivå 2).

Vellykket ladehybrid-debut

Alt i alt synes vi Renault Captur E-Tech er et godt alternativ for pendlere som ønsker en kompakt, men samtidig relativt romslig bil som gir god drivstofføkonomi.

Et flertall av hverdagspendlerne vil kunne få rimelig bilbruk i hverdagen kombinert med muligheten til en langtur i ny og ne uten ladekø-tvang.

Vi tror det var i grevens tid at Renault fikk noe annet enn den aldrende Zoe å tilby i det nå nesten helelektrifiserte norske markedet, mens vi venter på den kommende ID.3-utfordreren Mégane-e.

Da er det enda godt den de kommer med er såpass attraktiv som vi synes Captur E-Tech er.

Powered by Labrador CMS