Du finner rimeligere og mer praktiske småbiler som går lenger på strøm. Men ingen som gir deg den samme gleden og gløden.
Honda og Mini er biler som gjør kjøreturen til en fornøyelse, ikke en nødvendighet.
Altså biler som appellerer mer til hjertet enn hjernen. Men det virkelig fine er at de også er ganske så fornuftige. I hvert fall innenfor de by- og nærmiljøene de er skapt for.
Honda e
75 poeng
Pris testbil: Kr. 288.000 eks. frakt/levering. Pris fra 258.000, eks frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: 35,5 kWt, batterielektrisk motor, 153 hk/315 Nm. Bakhjulsdrift, trinnløs automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 210 km/ 17,8 kWt/100 km. 0-100 km/t: 8,3 sek (fabrikktall). Toppfart: 145 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1543/350 kg. Dekkdimensjon: 205/45R17 (foran), 225/45R18 (bak). Bagasjerom i liter som 5-seter/hengervekt: 171/ikke mulig. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 390/175/151/14,5 cm.
Komfort
7/10
Bra oversikt, kvikk og lettkjørt med svært liten svingradius. Muligheten til å kjøre med én pedal gir både komfort og kjøreglede. Rekken av skjermer fungerer utmerket. Kameraspeilene krever tilvenning, men er ypperlige. Små seter med lite lårstøtte.
Design
10/10
Elsk eller hat – men aldri likegyldighet. Vi applauderer uansett Honda, som har latt designerne ha en fest uten at økonomene ble invitert. Det kryr av detaljer og omtenksomme løsninger, fra det enkle retroinspirerte eksteriøret til lounge-stemningen på innsiden.
Kjøreegenskaper
9/10
Kompakte dimensjoner, et hjul i hvert hjørne og mer enn nok krefter. Særdeles kvikk. Opp til 60-70 km/t. føles den minst like sprek som de litt større elbilene med over 200 hester. Vi hadde ønsket seter med litt mer konturer, man sitter mer på, enn i, setene.
Miljø og forbruk
8/10
I den store elbiltesten til Motor og NAF kom den 236 km. på sommeren og 162 km. på vinteren. Offisiell rekkevidde er 210 km. Dette holder i massevis til kjøring i by og nærområder – som den primært er skapt til. Lading fra 10-80 prosent under ideelle forhold, tok snaue 35 minutter.
Utstyr
9/10
Mye flott standardutstyr, som kameraspeil, glasstak, LED-lys og fjernlysassistent. På den litt dyrere modellen får du også blant annet oppvarmet frontrute og ratt, samt park-assistanse. Tilbehør ut over dette begrenser seg stort sett til lister og dekor som mest ødelegger utseendet.
Praktisk
5/10
Bagasjevolum på 171 liter er minst i denne klassen. Fire dører gjør den mer praktisk enn mange konkurrenter, men svært knotete dørhåndtak – selv om det er kult at de foran kommer ut automatisk. Bra med oppbevaringsplass til småting. Kan ha hengerfeste til for eksempel sykkel.
Pris
8/10
Det finnes mer fornuftsbaserte elbiler med både mer plass og bedre rekkevidde til rundt 300.000. Men Honda e-kundene vurderer nok ikke dem. Mye utstyr inkludert i en svært særpreget bil med egenskaper som ikke alltid skal måles i kroner og øre.
Driftskostnader
7/10
Service årlig eller etter 15.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Første og andre service koster henholdsvis cirka 3000 og 5000 kroner, litt over snittet. Helt ny bil og teknologi, men tradisjonelt er Honda verdensledende på kvalitet.
Sikkerhet
6/10
Fire av fem stjerner hos EuroNCAP er for svakt for et merke med så godt sikkerhetsrykte. Får trekk for voksenbeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter og delvis for førerstøttefunksjonene. Nødbrems, filskiftevarsler, skiltgjenkjenning, automatisk fjernlys og adaptiv cruisekontroll er standard.
Annenhåndsverdi
6/10
Hondas usikre posisjon på det norske markedet er nok en viktig forklaring på det overraskende svake nybilsalget. Dette vil også gjenspeiles i bruktprisen – som er litt gunstigere for kjøper enn selger. Liten og snerten elbil med ok rekkevidde bør være attraktiv.
Mini Cooper S E 2020
75 poeng
Pris testbil: Kr. 292.000 (Experience), eks. frakt/levering. Pris: Fra kr. 272.000 (Essential), eks. frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: 32,6 kWt batterielektrisk motor, 184 hk/270 Nm. Forhjulsdrift, trinnløs automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 234 km/14,9 kWt/100 km. 0-100 km/t: 7,3 sek. (fabrikktall). Toppfart: 150 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1365 kg/ikke oppgitt. Dekkdimensjon: 205/45R17. Bagasjerom i liter som 5-seter/hengervekt: 211/ikke hengerfeste. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 385/173/141/13 cm.
Komfort
7/10
Svært gode forseter. Behagelig fjæringskomfort i høyere hastigheter, litt stiv i lavere. Betjeningen krever tilvenning, men fungerer bra. Énpedalfunksjonen er ypperlig i bytrafikk. Ok hjulstøy, men litt sporingstendenser.
Design
8/10
Retrodesign skaper alltid diskusjon. Oppblåst versjon av en klassiker, mener noen. Perfekt 2020-versjon av den samme klassikeren, mener andre. Innvendig er det tradisjon og trend i skjønn – eller uskjønn - forening. Mye særpreg og mye støyende design. Men mest positivt.
Kjøreegenskaper
10/10
Gokartfølelsen er mer enn tomt prat. Du sitter lavt og har et hjul i hvert hjørne, et fantastisk balansert understell, lavt tyngdepunkt og et formidabelt kraftoverskudd. Selv med piggfrie vinterdekk er presisjonen i ypperste klasse.
Miljø og forbruk
8/10
Et gjennomsnittsforbruk på 14,9 kWt/100 km under vår testperiode i et par plussgrader og blandede kjøreforhold, er omtrent som forventet. På gode sommerdager bør Mini klare den oppgitte rekkevidden på 234 kilometer.
Utstyr
8/10
Det skiller 20.000 kroner mellom hver av de tre utstyrsversjonene. På grunnversjonen får du blant annet ryggekamera og komfortåpning. På neste trinn får du blant annet head up display, parkeringshjelp og adaptive LED-lys. På toppversjonen i tillegg skinn og panoramatak.
Praktisk
5/10
Kort og tredørs – det er selvsagt ikke noe godt utgangspunkt. Pluss for bagasjegulv som kan heves, dermed kan ladekablene skjules. Todelt baksete. 211 liter bagasjevolum er lite – selv i denne klassen. Det kvadratiske designet gir bedre utsyn bakover og til siden enn på mange andre biler.
Pris
8/10
Rekkevidden er dårligere enn hos konkurrentene, men Mini ligger til gjengjeld en klasse over i kjøreglede, kvalitetsfølelse og – i manges øyne - design. Har du gode lademuligheter og ikke reiser 20 mil altfor ofte, så er dette ganske mye bil – og svært mye glede – for pengene.
Driftskostnader
8/10
Serviceintervall hvert andre år, uavhengig av kilometerstand. Generelt lavere kostnader på elbil, men ta høyde for kortere levetid på bremser på grunn av regenereringsevnen som gir mindre bremsebelastning. Énpedalsystemet gjør problematikken ekstra relevant.
Sikkerhet
4/10
Bensinversjonen ble testet til fire av fem stjerner hos euroNCAP i 2014 – et skuffende resultat. Beskyttelsen av voksne og barn var litt under de beste, og de aktive førerstøttesystemene bare middels. Den lille frontruten med det lavt plasserte speilet tar en del sikt.
Annenhåndsverdi
9/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et verditap på 35-40.000 kroner i året de tre første årene, det er et pent tall. Blir trolig en ganske attraktiv modell blant nybilkjøperne – som igjen vil gjøre den ettertraktet som brukt. Anerkjent BMW-teknologi gir trygghet.
Storkoser seg
De har null utslipp, er lite plasskrevende og ganske praktiske. Mini er 385 centimeter lang, Hondaen 389 centimeter. De storkoser seg med trange parkeringslommer og effektive filskift.
Begge bilene spiller litt på retrofølelsen vår. Mini er jo et ikon som knapt bør røres. Og selv om Mini Electric er et monster sammenliknet med originalen, er alle særtrekk ivaretatt og respektfullt formidlet i 2021-utgaven.
Honda e har også en fossil bestefar. Men her er ikke familielikheten like definert. På Honda e ser vi trekk fra både N600 og første generasjon Civic.
Sjarmerende er de uansett. Og umulige å være likegyldige til.