Konkurrenter: Tesla Model Y, VW ID.4, Toyota bZ4X, Xpeng G6.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
En opplagt fordel med nykommeren fra BYD, er at den er enkel å skille fra en Model Y – på godt og vondt.
Fyller du ofte opp bilen med folk og bagasje, så kjøper du ikke en Sealion.
For her er det bare å slippe elefanten ut i rommet med en gang: Nyttelasten er bedrøvelig.
Vil du derimot ha best komfort og kvalitetsfølelse til de som kjører og sitter på, så kjøper du kanskje en Sealion.
Støynivået er lavest i klassen, og kvalitetsfølelsen høyest.
Vil du ha et greit kompromiss, så kjøper du kanskje en VW ID.4.
BYD Sealion
78 poeng
Endelig kommer verdens største elbilprodusent med en modell som treffer midt i den tøffe klassen der Tesla Model Y regjerer. Sealion setter standarden med høyt utstyrsnivå, solid kvalitetsfølelse og best komfort til en gunstig nypris. Dessverre ødelegger nyttelasten en poengscore helt i tetsjiktet.
Komfort
9/10
Paradeøvelse. Spesielt den lave hjulstøyen imponerer. Generøs bakseteplass, gode forseter – med elektrisk forlenger av sitteputa. Førerovervåkingen (må slås av ved hver start) og en upålitelig DAB-radio er irriterende minus. Mangler vinduspusser bak, og konkurrentene har bedre fjernlysteknologi.
Design
9/10
Gjennomført elegant. Utvendig kjenner vi igjen karosserideler fra SUV-søsknene Seal U og Tang, men lengre akselavstand og lavere høyde gir et helt annet og mer dynamisk helhetsinntrykk. Særdeles stilfull innvendig, med nytt dashboardesign og klasseledende kvalitetsfølelse – toppet med Nappa-skinn.
Kjøreegenskaper
7/10
Veier nesten et halvt tonn mer enn Tesla Model Y, og 300 kilo mer enn VW ID.4. Det merkes. Den lett overvektige kineseren blir tregere og mer omstendelig i bevegelsene. Litt ullen styrefølelse og høy vekt forsterker de generelle svakhetene elbiler har på glatt underlag. Overflod av krefter.
Miljø og forbruk
7/10
Stort batteri gjør at den tunge bilen kommer ganske langt, tross høyere forbruk enn konkurrentene. Vi noterte en estimert rekkevidde på 365 km i blandet kjøring i kjølig førjulsvær. Under lading brukte vi 28 minutter, fire mer enn BYD oppgir, fra 10-80 prosent – uten å nærme oss maksfart på 230 kW.
Utstyr
10/10
Meget godt utstyrt, med kjøling i forseter, varme i bakseter, head-up-display, panoramatak, 20 toms hjul og elektrisk justerbare skinnseter. Mulige tillegg er egentlig bare blått interiør (10.000) og en av tre andre lakkfarger enn Atlantis Grey (12.000 for hvit eller svart, 24.000 for lysere grå).
Praktisk
5/10
Bare 320 liter nyttelast ødelegger for en ellers konkurransedyktig kombinasjon av bagasjerom på 520 liter, frunk på 58 liter og hengervekt på 1500 kilo. Med økt egenvekt i form av gulvmatter og løsgods, og ikke minst hengerfeste, reduseres nyttelasten ytterligere. Ingen fullgod familiebil for alle.
Pris
7/10
I en begrenset lanseringsperiode, utvidet fra nyttår, er den cirka 14.000 dyrere enn modellen som langt på vei styrer prisen i denne klassen – Model Y – med grovt sett samme utstyr. Med ordinær pris, blir den drøye 40.000 dyrere. Du må se verdien i utstyrsdetaljene for å begrunne prisforskjellen.
Driftskostnader
8/10
Man kan kjøpe service- og vedlikeholdspakke over ulikt antall år og kilometer. Da er i praksis alt, minus dekk, inkludert. Det gir forutsigbarhet. Solid importør gir trygghet på service- og delesiden. Splitter nye modeller har ofte barnesykdommer, men generelt er det lite trøbbel med BYD-modellene.
Sikkerhet
9/10
Ikke testet separat av Euro NCAP, men både sedanen Seal og SUV-en Seal U har fått fem stjerner og generelt høy score. På norske veier oppfører førerassistenter seg annerledes enn i laboratorier, og vi har tidligere kritisert BYDs systemer. De virker stadig bedre. Bra kameraer, mindre bra fjernlys.
Annenhåndsverdi
7/10
BYD er verdens største elbilprodusent, og har fått et godt renomme på det norske markedet – selv om ikke salget er all verden. Det siste handler mye om at det har manglet en attraktiv modell i den viktigste klassen. Den kommer her. Gunstig nybilpris for en komplett pakke, bør gi lavt verdifall.
Kompliment
Dermed har vi et stykke på vei plassert nykommeren i konkurransebildet. Og det er ikke hvilke konkurrenter som helst vi nevner her.
Vi nevner de to kanskje flinkeste, i hvert fall de mest populære. Det er naturligvis et stort kompliment til Sealion.
Men igjen: Leter du etter en fullverdig bil til en tenåringsfamilie, så skal det ikke mange handleposene til før vekta overstiger det tillatte.
Egenvekten på 2450 kilo øker ytterligere kilo når du legger til alt av småting du har med i en bil, og – ikke minst – monterer hengerfeste.
Dermed reduseres nyttelasten tilsvarende.
Annonse
Lite hjulstøy
Bortsett fra dette, er Sealion imponerende bra på flere områder. Kjørekomforten er helt i tetsjiktet. Kanskje best av alle i denne klassen.
Vi venter med en endelig konklusjon til vi har kjørt bilen med sommerdekk, men hjulstøyen er uansett lav, og fjæringen et hakk mykere enn konkurrentene.
Og – ikke minst – interiøret er særdeles attraktivt. Det er bare å erkjenne at noen av de kinesiske produsentene er flinkest av alle til å bygge biler med såkalt opplevd kvalitet.
Altså følelsen i alt du tar på og inntrykket av alt du ser på.
Seter, dørhåndtak, paneler, brytere – alt har et mer påkostet preg enn de fleste konkurrentene. Og definitivt konkurrentene på samme prisnivå.
Påkostet
For BYD sin del, var kvalitetsfølelsen lenge koblet til et konservativt og litt kjedelig interiør – i hvert fall på de dyrere modellene, Tang, Han og Seal U.
På Sealion kjenner vi igjen både den store midtstilte skjermen og elementene i midtkonsollen, men nå hviler alt mot en roligere, heldekkende flate som gir et langt mer moderne og eksklusivt inntrykk.
Tiden vil vise om bilene også har en reell kvalitet. Ingenting er uansett bedre enn et godt førsteinntrykk.
Ser vi bort fra nyttelasten, så er minusfaktorene i stor grad på detaljnivå. Men for noen kan det være verdt å notere at rekkevidden i praksis ligger fire-fem mil under for eksempel Model Y og ID.4. Heller ikke ladeegenskapene er helt oppe på nivået BYD lover.
Men her er det varslet en snarlig programvarejustering som skal gi batteriet en mer ideell temperatur før lading fra lavt prosentnivå.
Vi registrerte også at evnen til å estimere rekkevidde basert på destinasjon lagt inn i navigasjonen, var særdeles dårlig.
Komfort viktigst
Komfortfokuset og den høye egenvekten gjør Sealion mindre kvikk og morsom enn for eksempel Model Y, uten at vi vektlegger dette noe særlig. På norske veier bør komfort ha høyere prioritet.
Men i kombinasjon med en ganske vag styrefølelse og brede dekk, kan Sealion oppleves som litt egenrådig på glatt underlag.
Og apropos vinter: I kjent stil må du opp på 25-26 grader på displayet for å oppnå varme tilsvarende rundt 22 grader.
På venstre vindusstolpe sitter et kamera som følger sjåførens bevegelser. Her er overvåkingen så intens at alarmen går omtrent når det blunkes med øynene. Denne kan – eller rett og slett må – deaktiveres ved hver start.
Det samme vil du nok etter hvert gjøre med farstgrensevarslingen. Og kanskje med filholderen, som fortsatt napper i overkant mye for noen.
Alt sånt er uansett blitt lettere med årene på en BYD. I dag er brukervennligheten på nivå med de beste.
Ser vi på enkeltfaktorene i denne testen, så utgjør nyttelasten minst to poeng i trekk.
Den beste kineseren
Det betyr at Sealion er oppe på 80 poeng hvis dette forbedres. Og enda litt høyere når temperaturstyringen av batteriet er på plass.
Sealion er med andre ord en meget bra bil. Den beste kineseren i den viktigste klassen. Men den kan – og bør – bli enda bedre.