ØKER UTVALGET: Det blir stadig flere ladbare stasjonsvogner å velge mellom - her Renault Mégane Sport Tourer Plug-in hybrid.

Renault elektrifiserer videre:

Renault med ladbar familie­stasjonsvogn til 350.000 kr

Nye Mégane Sport Tourer e-Tech kommer med ladekabel og fem mil elektrisk rekkevidde.

Som alle andre bilprodusenter for tiden, elektrifiserer franske Renault - det nest mest solgte bilmerket i Europa etter Volkswagen - hele sin produktrekke.

I Norge er det stort sett elbilen Zoe Renault har fått avsetning for de siste årene, men konkurransen blir stadig tøffere og de nye elektrifiserte modellene er nok et kjærkomment tilskudd til porteføljen for den norske importøren mens vi venter på den neste elbilen fra merket - Mégane-e.

Fornuftig priset

Det er dagens Mégane Sport Tourer som nå utstyres med ladekabel og stikkontakt og lanseres som stasjonsvogn her i landet, til en attraktiv pris på fra 350.000 kroner. Derfra er ikke spennet i pris særlig stort og selv toppmodellen koster godt under 400.000.

Bilen er tilgjengelig i Norge nå. Navnet: Mégane Sport Tourer Plug-in hybrid.

Bilen lanseres i følgende utstyrsnivåer:

  • Zen: Pris fra kr 350.000
  • Intens: Pris fra kr 360.000
  • R.S.Line: Pris fra kr 380.000

Vi har tidligere testet Renault Captur e-Tech, som baserer seg på den samme hybridteknologien. Etter hvert kommer også en test av Clio hybrid, som bruker en ikke-ladbar variant av drivlinjen.

Relativt kompakt

Etter kompakt crossover og småbil kommer nå altså en stasjonsvogn med e-Tech-teknologien.

I størrelse er den noe mer kompakt enn for eksempel Octavia iV - lengden er 462,5 cm, bredden 187 og høyden 145 cm.

Bagasjerommet er riktignok redusert en del (med 116 liter) i forhold til Mégane Sport Tourer med bensinmotor (som har et svært romslig bagasjerom), men 447 liter høres likevel greit nok ut i denne klassen og med baksetet nedfelt kan man øke volumet til 1408 liter.

E-Tech hybridteknologi

Den nye generasjonen av den firesylindrede 1,6 liters bensinmotoren kombineres med to elektriske motorer og en temmelig innovativ kløtsjfri såkalt multimodal girkasse, inspirert av Renaults formel 1-teknologi.

Kombinert maksimal effekt fra denne drivlinjen er 158 hk.

En 400-volts batteripakke med en lagringskapasitet på 9,8 kWt sørger for nok strøm til å kjøre opptil fem mil elektrisk. (Renault oppgir dessverre først 65 kilometer rekkevidde, men presiserer da heldigvis at det da dreier seg om bykjøring).

Offisielt er bensinforbruket 0,13 l/mil (WLTP) og CO2-utslipp 28 g/km.

Ombordladeren har en kapasitet på 3,6 kW og med en dertil egnet veggboks skal det ta tre timer å lade batteriet fullt.

Bilen er ellers utstyrt med det heldigitale førermiljøet kalt Smart Cockpit med 10,2-tommers digitalt instrumentpanel, Easy Link multimediasystem med 9,3-tommers berøringsskjerm med navigasjon og speiling av mobil via enten Android Auto eller Apple CarPlay.