NORSKE TILSTANDER: Elbilenes rekkevidde påvirkes av mange eksterne faktorer, men testen vår gir en unik pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene – og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Motors rekkeviddetest vinter 2020:
Så mye kortere går elbilene i vinterkulda
Elbilmarkedets 20 mest solgte modeller gikk mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes anslag i vår store vintertest. Både på rekkevidde og lading er det store avvik mellom løfter og realiteter, viser vår undersøkelse.
Testens mest åpenbare konklusjon er at de oppgitte rekkevidde-tallene er størrelser du i beste fall skal ta som en indikasjon.
Den såkalte WLTP-syklusen gir et rammeverk for hvordan nye biler nå testes på forbruk og rekkevidde på europeiske sommerveier, men omregnet til en norsk hverdag er det en drøss andre faktorer som påvirker den faktiske kapasiteten.
Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.
VINTER 2020 (vær: Skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/ 100km
Forbruk (målt) kWt/ 100km
Utstyrsnivå
Dekk
Tesla Model S
610 km
469 km
−26,26
19,0
20,0
Long Range
245/45 R19
Tesla Model 3
560 km
404 km
−27,79
18,0
18,5
Long Range Dual Motor
235/45 ZR18
Tesla Model X
507 km
419 km
−17,24
22,6
21,7
Long Range
255/45 R20
Jaguar I-Pace
470 km
333 km
−23,44
21,2
23,4
400 PS Auto
235/65 R18
Kia e-Niro
455 km
360 km
−20,81
15,9
17,2
First Edition
215/55 R17
Kia e-Soul
452 km
352 km
−22,12
15,7
18,1
Exclusive
215/55 R17
Hyundai Kona
449 km
404 km
−9,91
15,4
15,5
Premium
215/55 R17
Opel Ampera-e
423 km
296 km
−29,81
16,5
20,0
Premium
215/50 R17
Mercedes-Benz EQC
417 km
307 km
−24,01
22,3
25,4
AMG-Line
235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak)
Audi e-tron Quattro 55
415 km
341 km
−11,42
24,3
24,4
Advanced Business
N/A
Renault Zoe
395 km
313 km
−16,76
17,2
16,1
R135 Edition One
195/55 R16
Nissan Leaf 62 kWt
385 km
298 km
−22,42
18,0
N/A
E+Tekna
215/50 R17
Audi e-tron Quattro 50
332 km
259 km
−13,38
23,9
N/A
Advanced Sport
N/A
Hyundai Ioniq
311 km
269 km
−10,19
13,8
13,1
Premium
205/60 R16
BMW i3
310 km
245 km
−20,71
13,1
15,6
120 Ah Fully Charged
155/70 R19
Nissan Leaf 40 kWt
270 km
208 km
−22,63
20,6
16,5
Tekna
205/55 R16
VW e-Golf
222 km
198 km
−10,77
15,9
14,9
Exclusive
R16
VW e-Up!
251 km
226 km
−9,96
16,0
13,0
Entry
R14
Seat Mii Electric
260 km
226 km
−12,17
16,0
13,2
Launch Edition
R14
Skoda Citigo-e iV
260 km
220 km
−14,73
16,0
13,6
Style
R16
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Nå var det et gjennomsnittlig negativt avvik på 18,47 prosent, i et spenn fra 9,91 til 29,81 prosent.
Avdekker tallene en svakhet ved bilene?
Det finnes det ikke grunnlag for å hevde.
Akkurat som full tank på en dieselbil vil ta deg et ulikt antall kilometer fra gang til gang avhengig av hvor og hvordan du kjører, gjelder det samme i enda større grad for elbiler.
Med erfaring og kompetanse vil du kjøre mer energieffektivt etter hvert.
Og i varmt vær vil de fleste elbiler levere WLTP-rekkevidde på en flat rute. Problemet er at ingen ruter er like. På norske veier går ferden som oftest ikke på flat vei eller i varmt vær.
I tillegg er hele ladeproblematikken en dimensjon som gjør ulikhetene flere og større.
Kan du gjøre all lading hjemme om natten når strømmen er på sitt billigste, er elbil nesten gratis. Gjør du alt på hurtigladestasjoner kan du nærme deg energikostnader som på en dieselbil.
Vi kjørte 20 biler samtidig, under samme værforhold, i samme fart, på samme rute, til de var fullstendig tomme for strøm. Kjører du din bil samme rute i morgen, vil den ganske sikkert ikke gå akkurat like langt.
Men testen gir en pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene, og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.
Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader. Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet. Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.