KJAPP VED STOLPEN: Audi e-tron 50 er vesentlig rimeligere enn storebror e-tron 55, men rekkevidden er også betydelig kortere. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Audi e-tron Quattro 50
Kortreist luksus
Klarer man seg med middels rekkevidde, kan Audi e-tron 50 være et godt alternativ til den betydelig dyrere e-tron 55. Prisforskjellen er 160.000 kroner i «fra-pris». Akkurat som storebror gjør versjonen med det mindre batteriet en bra figur ved ladestasjonen.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
Audi e-tron var fortsatt årets mest solgte bilmodell i Norge seks uker inn i 2020. Mot slutten av 2019 var den også kommet i en billigere versjon med kortere rekkevidde.
Vi kjørte begge e-tron-modellene i rekkeviddetesten og, ikke overraskende, kom e-tron 50 vesentlig kortere enn e-tron 55.
Utstyrsnivå: Advance Sport.
Så langt kom vi:
E-tron 50 har en offisiell rekkevidde på inntil 332 kilometer, altså nesten ti mil mindre enn e-tron 55. Vår testmodell har en oppgitt rekkevidde på inntil 299 kilometer. Vi kom 259 kilometer, mot 341 km for 55-versjonen. Ved 50 gjenstående kilometer (19 prosent SOC), kom det opp et gult varsel i displayet med beskjed om å lade batteriet. Ved 10 gjenstående kilometer (3 prosent SOC), ble det første varselet gjentatt , deretter kom det opp et nytt varsel: «Advarsel! Begrenset kjøreytelse». Og riktig nok: Ytelsene ble merkbart redusert, om enn ikke dramatisk. Ved 0 gjenstående kilometer skjedde ingenting mer før bilen hadde kjørt ytterligere ni kilometer. Da ble ytelsene brått redusert til krabbefart og bilen klarte bare en snau kilometer til før den stanset helt, uten ytterligere varsel.
Etter rundt et halvt minutt var det mulig å starte bilen igjen, da kunne den flyttes 100-200 meter før den sloknet definitivt.
Slik ladet den:
Audi e-tron Quattro 50 lader ikke like effektivt som storebror, men er fortsatt i toppklasse i dagens marked. Den lader med 120 kW på CCS-lader, som er blant markedets høyeste effekter i skrivende stund. Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent. Vi brukte 30 minutter på å lade fra 6 til 82 prosent. Hvis du sammenligner 50 med 55 er det store spørsmålet, hva går du glipp av for 150.000 kr mindre? Det korte svaret: Du mister tid. Du bruker 36 prosent lengre tid med 50 enn 55 for å lade 21 mil.
Øvrige inntrykk av bilen:
Svært komfortabel og behagelig bil på langtur. Støynivået er lavt under normal kjøring. Interiøret er romslig, med stilren design og oversiktlig og rikholdig instrumentering og multimedialøsning. Interiøret gir også et høyverdig kvalitetsinntrykk. God plass i baksetene og rimelig god bagasjeplass. I lav hastighet reagerer vi på lyder fra drivverket, som minner om trikken, samt knake- og knirkelyder fra karosseri/understell under manøvre.
Importørens kommentar:
– Vi er fornøyde med resultatet for både Audi e-tron 50 og 55. Det er viktig for kundene at de kan stole på rekkevidden bilen oppgir, spesielt om man skal på langtur. Følgelig er det avgjørende at reell rekkevidde ligger tett opptil oppgitt rekkevidde, noe begge bilene gjør i denne testen – selv under krevende kjøreforhold, sier Morten Moum i Audi Norge.
– Når det kommer til ladeegenskapene er vi også fornøyde med resultatene begge bilene oppnår i denne testen. Begge bilene er per nå blant de ledende i markedet når det kommer til ladekapasitet, og testen viser at begge bilene leverer på det de skal. De oppnår høy ladeeffekt fort og holder den lenge, hvilket gir en kort ladetid. Det er viktig at man ser på totalbildet og sammenhengen mellom ladeeffekten og rekkevidden. Denne sammenhengen omtaler vi som forflytningshastigheten, og den gir et mer presist bilde av den reelle tiden man bruker på lange turer hvor det kreves lading. Her er både Audi e-tron 55 og 50 markedsledende i dag, sier Moum.