GOD NUMMER TO: Tesla Model X kom nest lengst i rekkeviddetesten. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Tesla Model X Long Range
Effektiv langtraver
Teslas store, tunge og dyre SUV viser seg å holde koken fortsatt, med testens nest lengste rekkevidde. Litt overraskende slo den «ungdommen» Model 3 klart, til tross for kortere oppgitt WLTP-rekkevidde.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
Tesla Model X kom på markedet i 2016 og har tidvis vært en storselger – i toppåret 2018 ble det registrert nesten 5000 eksemplarer.
I dag ruller det bortimot 13.000 på norske veier. Nå er imidlertid både den og Model S i skyggen av den rimeligere Model 3 salgsmessig.
Utstyrsnivå: Model X Long Range.
Så langt kom vi:
Model X Long Range har en oppgitt rekkevidde (WLTP), på 507 kilometer. Vi kom 419,6 kilometer, med utfordrende kjøreforhold (mellom 5 og 15 cm snø i veien), sludd, snøvær og en hel del stigning mot slutten av kjøreruten. Reell rekkevidde kunne vært lengre med mindre strenge forhold og mindre stigning. Forbruket var tross alt lavt til å være en så svær bil. Ved 20 prosent og 106 kilometer resterende rekkevidde, varslet bilen om lavt batteri. Batterisymbolet gikk fra grønt til gult. Ved 83 kilometer gjenstående kommer varselet «Battery Low». Ved 10 prosent batteri og 46 resterende kilometer, kom nytt varsel og batterisymbolet ble rødt. Ved 0 kilometer gjenstående – etter 401,6 kilometer, kom en rekke varsler, motoren mistet kraft. Bilen gikk så ytterligere 18 kilometer før full stans.
Etter stans ble 12-voltsbatteriet tappet gradvis og til slutt virket ingenting på bilen – heller ikke dørene. Ladeporten lot seg åpne. Både i Model S og Model X, fortsatte feilmelding om utladet 12 voltsbatteri å lyse selv etter lading.
Slik ladet den:
Vi strakk oss langt for at bilen og ikke infrastrukturen skulle være begrensningen under ladetesten av Model X. Men vi møtte på problemet med begrensning i effekten bilen ladet med i selve infrastrukturen til Tesla. Tesla oppga at vi ville oppleve redusert effekt ved bruk av adapter på Ionity-stasjonen. Vi valgte derfor å lade på supercharger og lader optimalt med fri stolpe og batterikondisjonering. Men fordi det var mange andre på stasjonen samtidig, antar vi, så fikk vi likevel redusert kraft. Superchargeren ble selv hindringen i denne testen, og vi mistet effekt allerede etter 10 minutter grunnet stor pågang på stasjonen.
Øvrig inntrykk av bilen:
Model X har vært både kontroversiell og nyskapende med sine unike «falkevingedører». Den har god plass, men er ikke så praktisk innredet som den kunne ha vært. Som SUV betraktet er den av typen onroader, har god komfort og imponerende ytelser – men et litt høyt lydnivå og har tidvis vært plaget med irriterende smålyder i interiøret og noen tekniske feil, blant annet med de berømte dørene.
Importørens kommentar:
– Vi er stolte av de forbedrede utgavene av Model S og Model X som ble lansert for under ett år siden, med oppgraderinger som til sammen gir rekordlavt forbruk og lang rekkevidde. Det gjenspeiles også i testresultatene til Motor. På dagens V2 Superchargere deler to og to stolper på makseffekten på 150 kW. Det betyr at makseffekten på den enkelte stolpe kan bli redusert hvis stasjonen er full. Om kort tid begynner vi utbyggingen av V3 Supercharging i Norge, hvor makseffekten økes til 250 kW og kabinetter på 1 MW intelligent fordeler effekten mellom en gruppe stolper. Dette vil gi vesentlig kortere ladeøkter, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
– Dersom hovedbatteriet og 12 V-batteriet blir ladet helt ut, kan det i noen tilfeller være nødvendig å kontakte Tesla Service for å fjerne feilmeldingen knyttet til 12 V-batteriet. Det er ikke farlig å kjøre med denne feilmeldingen. Konsekvensen er i all hovedsak at det ikke er mulig å gjøre programvareoppdateringer av bilen frem til 12 V-batteriet er sjekket. Vi presiserer for ordens skyld at dørene i alle våre biler kan åpnes manuelt dersom bilen går tom for strøm, sier han.