PLASS OG REKKEVIDDE: Kia e-Niro scorer høyt på egenskaper som gjør den populær som familiebil. Foto: Tomm W. Christiansen
PLASS OG REKKEVIDDE: Kia e-Niro scorer høyt på egenskaper som gjør den populær som familiebil. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Kia e-Niro

Mest elbil for familien

Dette er kanskje den mest fornuftige elbilen du får uten å måtte punge ut for et prestisjemerke. Solid rekkevidde og brukbare familieegenskaper er bilens største fortrinn.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

Klarer du deg uten firehjulstrekk, hengerfeste og prestisje, så gjør Kia e-Niro jobben minst like godt som de over dobbelt så dyre elbilene.

Motor har testet e-Niro ved en rekke anledninger og under høyst ulike forhold. Rekkevidden har variert fra ned mot 33 mil i 10-15 minusgrader, til opp mot det offisielle tallet på 45 mil under optimale temperaturer.

Rekkevidden på 36 mil i denne vintertesten underbygger de solide og pålitelige tallene de koreanske bilene ligger på.

Utstyrsnivå: «First Edition» (kun ett utstyrsnivå i Norge med alt utstyr), i tillegg soltak. Dekkdimensjoner testbil: 17 tommer.

Så langt kom vi:

e-Niro har en oppgitt rekkevidde på 455 kilometer. Vi kom 360,3 kilometer. Ved 29 gjenstående kilometer (8 prosent batteri) kom første varsel om lavt batterinivå og en oppfordring om å kjøre til nærmeste lader. Ved 17 gjenstående kilometer (5 prosent) gikk bilen inn i «paddemodus», hastigheten sank og gassresponsen ble redusert. Fikk kun kjørt noen få kilometer før bilen sto helt stille. Da var det 12 kilometer (3 prosent) igjen. Da var det null respons fra gasspedal og girvelger.

Slik ladet den:

Kia e-Niro lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade til 80 kW, i følge produsenten.  Høyeste effekten e-Niro lader med er oppgitt å være 80 kW. Vi brukte 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent. Høyeste effekten vi registrerte var 76 kW.

Kia e-Soul og Hyundai Kona deler tilnærmet lik ladekurve med e-Niro. De bruker alle litt tid på å komme opp i effekt, og lader kun med toppeffekten i et kort intervall før den faller. Etter 45-50 minutter daler effekten såpass at det kan være verdt å koble fra hvis du betaler pr minutt. Dette er tilnærmet likt sommerstid, men det kan se ut som batteriet lader med toppeffekten noe kortere tid sammenlignet med sommeren.

Øvrig inntrykk av bilen:

e-Niro har bra bagasjeplass, eksemplarisk betjening, god rekkevidde og bedre støydemping enn sine fossile søsken. En liten brevsprekk av en bagasjeromsåpner og klønete plassert ladeluke i en front som blir både møkkete og nediset, trekker ned. 

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Det er gledelig å se at begge våre elbiler, e-Niro og e-Soul er blant bilene som går aller lengst i den store rekkeviddetesten. Bilene har meget god energieffektivitet som fører til god rekkevidde selv på vinterstid. Når bilen går i skilpaddemodus skrur den av all «unødvendig» strømbruk som klimaanlegg og motoreffekt begrenses – dette for å spare mest mulig strøm. Når det gjelder ladetid er kurven som forventet ut fra sikkerhetsmarginer satt på batteriet, sier Mette Simonsen Sauge i Kia Norge.

 

Powered by Labrador CMS