REKKEVIDDEVINNER: Tesla Model S gikk lengst av alle i rekkeviddetesten. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Tesla Model S Long Range
Fortsatt referansen
I elbil-verdenen er Tesla Model S en veteran og beviser etter over syv år i markedet at den ikke bare fortsatt er relevant, men – takket være kontinuerlige oppgraderinger – en referanse. Den kom lengst av alle i vår rekkeviddetest.
Etter at Model 3 kom i salg, har salget av Model S krympet og utgjør i dag en nærmest marginal andel av Tesla-salget her i landet.
Så langt kom vi:
Model S Long Range har en oppgitt rekkevidde (WLTP), på 610 kilometer. Vi kom 469,8 kilometer, med utfordrende kjøreforhold (snødekt vei), sludd, snøvær og mye stigning, i siste del av kjøreruten. Reell rekkevidde kunne vært lengre uten snø i veien, hvis bilen hadde kommet helt opp på fjellet med mulighet for å kjøre nedover. Ved 20 prosent og 105 kilometer gjenstående, kom første varsel og batterisymbolet ble gult. Nytt varsel kom ved 10 prosent og 45 kilometer gjenstående. Batterisymbolet gikk i rødt.
Ved 0 kilometer gjenstående ble strømsparing automatisk startet og det ble kaldt i bilen. Deretter gikk bilen ytterligere 20,7 kilometer under vanskelige forhold før den stoppet helt. Det konstaterte forbruket er overraskende lavt, særlig gitt forholdene og hvor stor og tung bilen er.
Annonse
Slik ladet den:
Vi strakk oss langt for at bilen og ikke infrastrukturen skulle være begrensningen ved lading av samtlige elbilene i testen, også Tesla Model S. Men vi møtte på problemet med begrensning i effekten bilen ladet med i selve infrastrukturen til Tesla. Tesla oppga at vi ville oppleve redusert effekt ved bruk av adapter på Ionity-stasjonen. Vi valgte derfor å lade å supercharger og lader optimalt med fri stolpe og batterikondisjonering. Men under lading av Tesla Model S var det stor pågang på stasjonen, som gjorde at vi fikk lite effekt i starten av ladingen. Toppen ca. halvveis i ladingen opplevde vi da flere biler reiste fra ladestasjonen. I dette tilfellet tror vi selve Superchargeren ble hindringen i denne testen.
Øvrig inntrykk av bilen:
Tesla Model S er fortsatt helt i tet over syv år etter lanseringen, med god plass – overlegen bagasjeplass – heftige ytelser og lengst rekkevidde. Den innførte også en revolusjonerende betjeningsløsning med den store, sentralt plasserte, skjermen. Som luksusbil betraktet, holder ikke bilen kvalitetsstandarden til de tyske rivalene, men den slår dem på det meste annet. Komfortnivået er stort sett bra, men lydnivået er ikke bilens sterkeste side og under småkjøring oppleves en viss stumphet og slag i hjulopphenget. Testbilens automatiske hovedlys oppførte seg merkelig ulogisk under mørkekjøring.
– Vi er stolte av de forbedrede utgavene av Model S og Model X som ble lansert for under ett år siden, med oppgraderinger som til sammen gir rekordlavt forbruk og lang rekkevidde. Det gjenspeiles også i testresultatene til Motor. På dagens V2 Superchargere deler to og to stolper på makseffekten på 150 kW. Det betyr at makseffekten på den enkelte stolpe kan bli redusert hvis stasjonen er full. Om kort tid begynner vi utbyggingen av V3 Supercharging i Norge, hvor makseffekten økes til 250 kW og kabinetter på 1 MW intelligent fordeler effekten mellom en gruppe stolper. Dette vil gi vesentlig kortere ladeøkter, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
– Dersom hovedbatteriet og 12 V-batteriet blir ladet helt ut, kan det i noen tilfeller være nødvendig å kontakte Tesla Service for å fjerne feilmeldingen knyttet til 12 V-batteriet. Det er ikke farlig å kjøre med denne feilmeldingen. Konsekvensen er i all hovedsak at det ikke er mulig å gjøre programvareoppdateringer av bilen frem til 12 V-batteriet er sjekket. Vi presiserer for ordens skyld at dørene i alle våre biler kan åpnes manuelt dersom bilen går tom for strøm, sier han.