LETT Å LIKE: Hyundai Ioniq i ny utgave lader ikke like hurtig som den forrige. Foto: Tomm W. Christiansen
LETT Å LIKE: Hyundai Ioniq i ny utgave lader ikke like hurtig som den forrige. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Hyundai Ioniq

Hjertetransplantert kinderegg

I dag tilbyr Hyundai-konsernet fire elbiler fordelt på sine to merker. Ioniq var først ute hos Hyundai og fikk nylig en oppgradert batteripakke med større kapasitet. Den viste seg effektiv på rekkeviddetesten, men skuffet under lading.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

De koreanske elbilene har fra starten imponert med sin energi-effektivitet. Fra starten med Kia Soul EV i 2014, og første utgave av dagens testbil Ioniq Electric, i 2016.

Vi kalte Ioniq «kinderegget» da den ble lansert – man kunne nemlig velge mellom tre elektrifiserte drivlinjer – elektrisk, hybrid eller ladbar hybrid.

Utstyrsnivå: Premium med skinninteriør.

Dekkdimensjon testbil: 205/60 R16.

Så langt kom vi:

Nylig oppgraderte Hyundai Ioniq har en oppgitt rekkevidde på 311 kilometer. Vi kom 279,3 kilometer, som er bra. Første varsel om lav batterikapasitet kom da batteriet var nede i 10 prosent med 40 kilometer gjenstående rekkevidde. Batterisymbol i dashbordet lyste gult og en melding anbefalte å lade. Ved 0 kilometer resterende slo skilpaddemodus inn og trekkraften ble nærmest helt borte. Likevel kjørte bilen ytterligere 11 kilometer før den stoppet definitivt.

Slik ladet den:

Hyundai Ioniq lader med CCS-kabel. Hyundai oppgir ikke effekten Ioniq lader med på sine nettsider, men de oppgir at den skal bruke 54 minutter hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW. Vi brukte 65 minutter på å lade fra 8-82 prosent. Vi kom aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Dette viser at nye generasjon Ioniq lader betydelig dårligere på vinterstid enn sin forgjenger.

Øvrige inntrykk av bilen:

Ioniq er en bil det er vanskelig å mislike. Den utmerker seg ikke som et genialt produkt på noen måte, men er effektiv og tilfredsstillende på de fleste områder, med et ergonomisk og godt tenkt førermiljø, overraskende god plass foran og bak, passe gode ytelser og middels rekkevidde – til en pris som heller ikke burde sjokkere noen. Et riktig godt kjøp for den som ikke trenger all verden av rekkevidde.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her! 

Importørens kommentar:

– Ioniq Electric leverer som ventet svært god rekkevidde også under vinterforhold. Selv om det har gått mer enn tre år siden bilen ble lansert, er den fortsatt den mest effektive elbilen på markedet når man ser på WLTP-tall. Dette reflekteres naturlig nok også i virkeligheten, og den oppgraderte 2020-utgaven av IONIQ leverer fint rekkevidde i nærheten av WLTP-tallene sommer som vinter. Oppgradert batteripakke har gitt bilen cirka 10 mil lengre reell rekkevidde per lading, sier Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge.

– Ioniq Electric lader med disse tallene mer eller mindre som ventet. Bilen har ikke like rask lading som den forrige utgaven, noe som en konsekvens av ny batteripakke. Batteriets kapasitet er økt fra 28 til 38,3 kWt, og det gir om lag 32 prosent ekstra rekkevidde. Samtidig stiller det krav til en annen utforming av batteripakken, og en teknisk konsekvens er lavere hurtigladehastighet. Samtidig kan man gjerne kjøre ti mil ekstra per lading, og ombordladeren for hjemmelading er økt til 7,2 kW. Med andre ord er nye Ioniq Electric bedre rustet for å frakte folk helt frem grunnet den ekstra rekkevidden, og mange vil nok oppleve at hurtiglading blir et sjeldnere behov. Igjen må det også poengteres at man her, særlig ved hjemmelading, får en svært lav pris per kilometer rekkevidde, sier han.

 

Powered by Labrador CMS