Citigo-e iV er sistemann på markedet av de elektriske trillingene. Seat Mii og VW e-up! er de to andre. Den er bare et navn og en grill unna å være prikk like sine søsken.
Motor og drivlinje er den samme: Batteripakke på 36,8 kWt, rekkevidde på 260 kilometer, 83 hestekrefter og hurtigladetid på en time (40 kW) opp til 80 prosent.
Dekkdimensjon testbil: 16-tommer.
Så langt kom vi:
Citigo-e har en oppgitt rekkevidde på 258 kilometer. En snau mil kortere for versjoner med 16-toms dekk, lik den vi kjørte. Vi kom 220 kilometer.
Ved 50 gjenstående kilometer varslet bilen om lavt batteri. Ved 25 gjenstående kilometer kom nytt varsel om å lade batteriet, samt at komforten ble redusert. Ladelampen lyste. Da gikk bilen inn i modus eco+ og slo av varmeapparatet.
Med ni gjenstående kilometer gikk bilen inn i «skilpaddemodus», med begrenset ytelse og kjøreegenskaper. Ved 0 kilometer kom nytt varsel om batteriet at var tomt og hastigheten begrenset. Da var det vanskelig å komme over 40 km/t. Den stoppet helt etter ytterligere 1,7 kilometer.
Annonse
Slik ladet den:
Citigo-e iV lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW. Vi brukte 55 minutter. Faktisk bærer trillingene preg av å slite med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25-30 kW.
Vi observerer stor forskjell mellom trillingene, på tross av at alle burde ha klart å kjøre batteriet varmt. På det meste er det 20 prosent avvik i effekten de lader med mellom de tre, på tross av samme teknologi.
Øvrig inntrykk av bilen:
Liten og oversiktlig bybil, som likevel overrasker med svært bra komfort på langturer. Billigpreget går igjen i seteinnstillinger og generell kvalitetsfølelse, men mye elbil for pengene.
– Et meget godt rekkevidderesultat for Citigo-e, tatt i betraktning de større dekkene (16 toms) under vanskelige kjøreforhold. Det er ikke uventet at lave temperaturer og vinterføre påvirker batteri og ladeeffekt. Totalt sett er vi godt fornøyd, sier Thomas Meiner, direktør Skoda Norge.